قناعت یکی از عوامل رسیدن به عزت است و در حال حاضر نیز یکی از دلایل ناآرامی و مشکلات موجود در خانواده و جامعه امروزما عدم قناعت می باشد.

شب اول

موضوع "رابطه ثروت و عزت"

همزمان با فرا رسیدن ماه صفر، مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) در دهه اول این ماه در مسجد و حسینیه ارگ برگزار می­شود. اولین شب از این مراسم معنوی با تلاوت کلام نورانی وحی آغاز گردید. در ادامه، احکام شرعی بیان شد و سپس حجت الاسلام سید یحیی نجم الهدی در تبیین شعار محوری قیام امام حسین (ع)؛ «هیهات مناالذله» تحت موضوع "رابطه ثروت و عزت" به ایراد سخنرانی پرداخت.

حجت الاسلام نجم الهدی اظهار داشت: ما محکوم به عزت هستیم چون مسلمانیم و قرآن به ما این حکم را کرده است. در غیر این صورت در اصل ایمان ما خلل ایجاد می­شود. وی یکی از دغدغه های امروز را عزت اسلام و جهان اسلام بیان کرد و گفت: این یک وظیفه شرعی است که قرآن بر گردن مسلمانان و مومنین قرار داده است.

نجم الهدی افزود: خداوند راههای مختلفی برای رسیدن به عزت برای ما قرار داده اما همه راهها به یک چیز ختم می شود، در واقع فرمول نهایی عزت این است؛ «فإن العزه لله جمیعا» کسانی عزتشان واقعی است که از راه خدایی به عزت رسیده باشند. وی به سخنی از امام علی (ع) اشاره کرد که فرمودند: کسی که از راه غیرخدا به عزتی برسد همین عزت، او را هلاک (ذلیل) می کند. وی در این باره به غرب به عنوان نمونه ای اشاره کرد که بعد از سالها با همین عزت در حال ذلیل شدن است. وی افزود: عزت با قدرت و تکبر تفاوت دارد. اگر شخص عزتش را درست حفظ نکند و از حدود عزت خارج شود به تکبر کشیده خواهد شد.

سید یحیی نجم الهدی با طرح این سوال که آیا پول و ثروت انسان را به عزت می رساند؟ در پاسخ گفت: ثروت فی  نفسه نه خوب است، نه بد. درواقع اگر رنگ و بوی خدایی پیدا کند به عزت می رساند و اگر در مسیر خدایی نباشد و رنگ و بوی خدایی نداشته باشد به هلاکت، ذلت و بیچارگی. وی در ادامه با اشاره به این سخن امام جواد (ع) که می فرمایند: عزت مومن در بی نیازی از مردم است به این نکته اشاره کرد که دارایی های خود انسان ، او را به عزت خواهد رساند و نباید انسان نگاهش به مال و دست دیگران باشد. وی افزود: مشکلات درون جامعه حل می شود و عزت  در داخل جامعه بدست می آید.

وی تصریح کرد: اصلا دین و احکام دینی در مسیری آمده­ اند که ما را به عزت برسانند. مثلا: صدقه. اگر صدقه «ممّا تحبّون» باشد در آن جامعه فقر نخواهند ماند و جامعه ای که فقیر نداشته باشد عزیز است. وی به زکات نیز به عنوان یکی دیگر از احکام اسلامی که موجب عزت می شود اشاره نمود.

 

 نجم الهدی انصاف را یکی از عواملی که باعث دستیابی به عزت می شود برشمرد و اظهار داشت: اگر رحم و انصاف نباشد ذلت می آید. وی در ادامه خاطر نشان کرد: هرچقدر احکام شرعی را در امور مالی بیشتر رعایت کنید قدرت و عزت بیشتری می یابید. وی به قناعت به عنوان یکی دیگر از عوامل رسیدن به عزت اشاره نمود و یکی از دلایل ناآرامی و مشکلات موجود در خانواده و جامعه امروز را عدم قناعت دانست. وی اضافه کرد: آنکس که قناعت ندارد آسایش ندارد و طلبکار است و بتدریج ایمان و یقینش را از دست می دهد. نجم الهدی در پایان به حضرت سلمان فارسی (ع) به عنوان یک الگو و نمونه بارز قناعت اشاره نمود.

سایت خبری یزد فردا

جهت دریافت صوت و تصاویر شب اول اینجا را کلیک نمایید.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا