محمد علی قاسم زاده

شاید شما هم از کسانی باشید که تفاوت در نحوه گفتار و ارتباط بین ما مردمان استان یزد از خردسال گرفته تا میانسال و  کهنسال و مقایسه آن با پایتخت نشینان برایتان جلب توجه کرده باشد.

تقریبا همه ما از تسلط کلام کسانی که از شهری مثل تهران مواجه شده ایم لذت برده ایم خصوصا وقتی این مهم را در سخن گفتن با یک خردسال تجربه کرده باشیم.

هفته گذشته در برنامه رادیو هفت که هرشب بجز جمعه ها از ساعت ۲۳ الی ۲۴ از شبکه آموزش نمایش داده می شود در بخش کودکانه،منصور ضابطیان مجری این برنامه که خود کارگردان برنامه نیز هست گفتگویی با یک پسر ۴ ساله انجام داد. پسری که آنقدر زیبا و مسلط پاسخ می گفت که حتی مجری توانمند این بخش را با گفتن این جملات مجبور به ادامه برنامه گفتگو کرد:«پسر کوچولو:اگر سؤال دیگری هم دارید می توانید بپرسید.مجری: نه عزیزم سؤالی ندارم. پسر کوچولو:چرا مشخص است شما سؤال دیگری هم دارید، من آماده ام، می توانید بپرسید» .

و این گفتگو برای مدت زمان دیگری ادامه پیدا کرد.

حال فکر کنید اگربجای این پسر ۴ ساله پایتخت نشین یک پسر بافقی یا یزدی بود چگونه رفتاری داشت اصلا چرا راه دوری برویم خودتان را در حال مصاحبه یا سخن گفتن هنگامی که خبرنگار صدا و سیما می خواهد از شما سؤال بپرسد قرار دهید به اعتماد به نفس و نوع کلام و شیوه بیانتان چه نمره ای می دهید.

گذشته از استعدا ذاتی برخی ، یکی از ضعفهای عمومی ما ارتباط موثر کلامی با دیگران است .موضوعی که گاه موجبات رنجشها در بین اعضای خانواده ،فامیل،دوست یا همکاران را در پی دارد.چه بسا موضوعاتی که برای رساندن مفهومی خاص بیان می کنیم اما نه تنها گیرنده مفهوم ما را درست برداشت نمی کند بلکه برعکس و این مورد هنگامی که به عنوان انتقاد از شخص یا سخن او کلامی می گوئیم شایع تر و گاه موجب دلخوری نیز می شود.

بسیاری از روانشناسان به عدم ابراز محبت کلامی ما کویر نشینان خرده می گیرند و یکی از راههای از بین بردن اختلافات خانوادگی را فقط حل همین مشکل می دانند.

از آنجایی که ارتباطات اجتماعی هم علم است، هم مهارت و هم هنر و این ارتباط با آموزش صحیح آن هم از دوران ابتدایی شکل گرفته و نهادینه می شود لذا پیشنهاد می شود آموزش و پرورش استان و شهر ما برنامه ای برای این مهم تدوین و علاوه بر آموزشهایی که برای تعلیم تربیت فرزندانمان با زحمت فراوانی که دارد به دوش می کشد ساعتی از هفته را هم به آموزش ارتباط صحیح و مؤثر کلامی اختصاص دهد. ساعاتی که دانش آموزان از پایه های مختلف با همکلاسان خود در اتاقهایی مانند اتاق کنفرانس پیرامون موضوعی هرچند ساده به بحث و تبادل نظر بپردازند،نظرات هم را با دلیل نقد کنند ،به نظرات مخالف احترام بگذارند،حرفهای منطقی را بپذیرند ، از روحیه ناپسند حرف ،حرفِ من جدا شوند و آینده سازانمان با هنر ارتباط موثر بتوانند علاوه بر عرضه شایسته توانمندیها و  داشته ها،مدافعان خوبی از حقوقمان در مجامع مختلف باشند.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا