فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این که سپاه و بسیج از اقدامات سلبی در موضوع عفاف و حجاب منع شده اند- گفت : برنامه های سپاه در این زمینه اقدامات ایجابی است که کاری سخت و زمانبر محسوب می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از ایرنا، سردار سرلشکر پاسدار "محمدعلی جعفری " عصر شنبه در همایش "مدرسه عشق " که به مناسبت سالروز تشکیل بسیج دانشجویی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا سپاه در زمینه عفاف و حجاب دخالت نمی
کند؟، افزود: با تدبیر مقام معظم رهبری برخورد سلبی به عهده نیروی انتظامی گذاشته شده است.


سرلشکر جعفری با بیان این که سپاه پاسداران چندسالی است که در مقابله با تهدیدات نرم وارد عمل شده است، ادامه داد: یافتن راه هایی برای مقابله با این پدیده بسیار سخت، حساس و نیازمند برنامه ریزی است.


وی، جامعه سازی یا اسلامی کردن جامعه را مرحله چهارم انقلاب دانست و افزود: طرح صالحین و امر به معروف و نهی از منکر دو طرح محوری است که با استفاده از بسیج و تذکرات بسیجی هدایت می شود.


سرلشکر جعفری با تاکید بر این که همه دستگاه ها همچون صدا و سیما باید اسلامی شوند تا اقدامات هم افزای آن جامعه را اسلامی کند، افزود: از نظر من هیچ یک از دولت ها تاکنون اراده واقعی برای حل این مشکل نداشته اند.


فرمانده کل سپاه پاسداران ادامه داد: حتی اگر در آینده دولتی بیاید که اراده واقعی برای حل این مشکل به عنوان معضل اصلی داشته باشد در آن صورت چند سال وقت لازم است.

 
سرلشکر جعفری در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری درباره تداوم روحیه جهادی اظهار داشت : یکی از اقدامات غیرانقلابی که شاید توسط همان هایی که می خواستند سپاه را با ارتش اقدام کنند انجام شد ادغام وزارت جهاد و کشاورزی بود و بزرگترین ضربه به بخش کشاورزی زده شد.


وی با بیان این که بسیج سازندگی در حال حاضر همان روحیه جهادی سازندگی را ادامه می دهد تصریح کرد: از ادغام وزارت جهاد سازندگی با کشاورزی خیلی ضربه خورده ایم .

تاکید سرلشکر فیروزآبادی بر حضور موثر بسیج در برخورد با فساد

متاسفانه باوجود ظرفیت بالای اجتماعی بسیج از این توانمندی به خوبی استفاده نشده است و بسیج باید در این مجامع از مبارزه با فساد حمایت کند تا موجب قوت قلب قضات شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بر حضور گسترده بسیج در عرصه مبارزه با فساد تاکید کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  سرلشگر سید حسن فیروزآبادی  در مراسم برپایی نمایشگاه دستاوردهای بسیج در سالن پنجم آذر سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر این که بسیج می تواند با حضور جدی در مبارزه با فساد، یاور قوه قضاییه و قضات در برخورد با این پدیده باشد گفت : متاسفانه باوجود ظرفیت بالای اجتماعی بسیج از جمله حضور در نماز جمعه و مساجد از این توانمندی به خوبی استفاده نشده است و بسیج باید در این مجامع از مبارزه با فساد حمایت کند تا موجب قوت قلب قضات شود.


وی با اشاره به تاریخچه شکل گیری بسیج به فرمان امام (ره) خاطرنشان کرد: بسیج پشتیبان ولایت فقیه در حراست از کشور و چتر حمایت از همه ارکان اقتدار ملی و پیوند بین آحاد ملت است.


سردار فیروزآبادی حرکت بسیجی را روشنگرانه، هدایت گرانه، منطقی و هدفمند دانست و تاکید کرد: بسیجی باید برای وقت نیاز همیشه آماده باشد، زیرا ورود بسیج به عرصه های اجتماعی باعث حضور مردم نیز می شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با تاکید بر این که برای دفاع همه جانبه از اسلام، معنویت و بشریت و مستضعفین باید از همه ظرفیت‌های بسیج استفاده کنیم گفت: بسیج همه جانبه برای دفاع در برابر دشمنان وظیفه ای است که بر دوش همه مومنین و مسلمین است.


سردار فیروزآبادی تلاش برای تقویت نقش روحانیت و ارتباط با آن را در جامعه از دیگر وظایف امروز بسیج دانست و افزود: در این مقوله اولین منظر بسیج روحانیتی است که در صدر  آن، ولایت فقیه است.


وی با تاکید بر اصل ولایت پذیری گفت: ‌دراین منظر باید هر چه ولی فقیه گفت حتی اگر به ضرر ما هم باشد بپذیریم.


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خطرپذیری در مسیر حق و صداقت و درستکاری را از دیگر ویژگی های تفکر بسیجی بیان و اضافه کرد:  امروز نقش بسیج در همه عرصه ها گسترده است و ما باید به طور دائم  فضای کاری بسیج را متناسب با شرایط روز توسعه دهیم.


وی با ضروری خواندن حضور جدی بسیج در فضای مجازی گفت : به کمک فضای مجازی می توان تفکر اسلامی و حرف حق را به گوش جهانیان رساند و به مقابله با دشمنان برخاست.


سردار سرلشکر فیروزآبادی همچنین اصل کارآمدی را از دیگر ویژگی های بسیجی دانست و گفت: کارآمدی ویژگی مسئول بسیجی است .

حجاب آقایان ساماندهی می‌شود

معاون امور هنری وزارت ارشاد گفت: برنامه‌های رعایت عفاف و پوشش در آقایان از سال ۹۲ عملیاتی می‌شود.

 


معاون امور هنری وزارت ارشاد گفت: برنامه‌های رعایت عفاف و پوشش در آقایان از سال ۹۲ عملیاتی می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، حمید شاه آبادی اظهار داشت: بسیاری از پوشش‌های آقایان با شاخصه‌های ایرانی و اسلامی مغایرت دارد. از سویی بسیاری از کالاهای وارداتی هم تناسبی با فرهنگ ما ندارند اما متاسفانه در جامعه رواج زیادی یافته‌اند.وی با بیان اینکه مسائل و مشکلات در این عرصه باید شناسایی شود، یادآور شد: یک موضوع را باید به گونه‌ای در جامعه نهادینه کرد که اثر وضعی آن در پوشش جامعه دیده شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: لباس آقایان باید ساماندهی شود و طرح شناسه یکپارچه سازی مد و لباس ایرانی اسلامی (شیما) در مورد لباس آقایان هم اجرایی شود و لباس‌هایی که شناسه دارند در جامعه رواج پیدا کنند.شاه آبادی خاطرنشان کرد: کمیته‌های تخصصی متعدد باید لباس‌ها را بررسی کنند و مواردی مبنای سرمایه‌گذاری قرار گیرند که مولفه‌های اسلامی و ایرانی را داشته باشد.

سند عفاف و حجاب نوسازی می شود

 

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه طی دو تا سه ماه آینده شاهد نوسازی سند عفاف و حجاب هستیم، گفت: وظایف دستگاه ‌ها با رویکرد فرهنگی تدوین شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سردار سرتیپ اسماعیل احمدی ‌مقدم در حاشیه مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه انتظامی درباره طرح ناجا برای شناسنامه ‌دار کردن زنان خیابانی افزود: این گونه نیست که مثل گذرنامه، دفترچه خاصی  صادر شود و جواز و یا پلاکی برای فعالیت این افراد داده شود که این مسئله نه فقط شدنی نیست، بلکه درست هم نیست. درطرح شناسنامه ‌دار کردن زنان خیابانی، مشخصات فردی آنان ثبت می ‌شود تا بهزیستی برای اصلاح و اشتغالشان اقدام کند.


سردار احمدی‌مقدم با بیان اینکه برداشت ناصوابی از طرح شناسنامه ‌دار کردن زنان خیابانی شده است، گفت: شناسنامه ‌دار کردن بدین معناست که برخوردها  فنی و تخصصی ‌تر انجام شود.


وی درباره تغییر شیوه اجرای طرح‌ های امنیت اخلاقی همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم، گفت: نیروی انتظامی نظر خود را در این زمینه اعلام کرده است.


فرمانده نیروی انتظامی افزود: طرح امنیت اخلاقی در حال نوسازی است و باید قبول کنیم که اصل فرهنگ، بر عفاف و حجاب تاکید دارد و ناجا بارها اعلام کرده است که ما تنها مجری هستیم و سیاستگذار نیستیم.


سردار احمدی مقدم با بیان اینکه ظرف دو تا سه ماه آینده شاهد نوسازی سند عفاف و حجاب هستیم، گفت: وظایف دستگاه ‌ها با رویکرد فرهنگی تدوین شده است و امیدواریم دولت جدید در تهیه این سند مشارکت داشته باشد.


وی افزود: سند عفاف و حجاب قبلی در پایان دولت آقای خاتمی تدوین شد و در پایان هم تهیه‌کنندگان آن سند و هم دولت آقای احمدی‌نژاد که مجری آن بود، انتقاد داشتند و مشکلاتی در این زمینه ایجاد شد؛ اما امیدواریم با مشارکت دولت جدید شاهد نوسازی این سند باشیم.

نظر وزیر کشور درباره اجرای طرح عفاف و حجاب

وزیر کشور از افزایش متقاضیان برای حضور در هیئت دولت تهران خبرداد و گفت: رییس شورای اسلامی شهر تهران و تعدادی از دستگاه‌ها برای حضور در هیئت دولت تقاضاهایی ارایه کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از ایسنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه شصت‌ویکمین جلسه شورای اجتماعی کشور گفت: از زمان ورودم به وزارت کشور این دومین جلسه شورای اجتماعی کشور است که برگزار می‌شود. این شورا یکی از شوراهای مهم اجتماعی است که در موضوعات اجتماعی سیاست‌گذاری نظارت، توزیع مسئولیت‌ها، آینده‌نگری و اقدامات را انجام می‌دهند.

وی افزود: در این جلسه موضوعات آسیب‌های اجتماعی و نقاط ضعف و قوت آن مورد بررسی قرار گرفت و متناسب با هر یک از این موضوعات سیاست‌گذاری‌هایی مشخص انجام می‌گیرد و همچنین دستگاه‌های متولی موظف به اجرای وظایف خود در حوزه‌های دریافت شده، می‌شوند.

وزیر کشور ادامه داد: وزارت کشور وظیفه پیگیری نظارت و هماهنگی بین دستگاه‌ها را برعهده دارد و دستگاه‌ها موظفند گزارش اقدامات خود را پس از اجرا به وزارت کشور ارائه دهند.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه در این جلسه مقرر شد اقدامات پژوهشی درخصوص آخرین شرایط اجتماعی صورت بگیرد، تصریح‌کرد: اطلس اجتماعی در این جلسه در دستور کار و تصویب قرار گرفت و قرار شد با نهایی‌شدن این اطلس اجتماعی که ناظر بر آسیب‌های اجتماعی است، ارتباط بین دستگاه‌ها شکل بگیرد. همچنین با ارتباطی که این دستگاه‌ها با این اطلس اجتماعی خواهند داشت، گزارش‌های به روز را در هر شرایط در اختیار خواهیم داشت.

وی ادامه‌داد: یکی دیگر از موضوع جلسه امروز تعیین موضوعات اجتماعی مهم بود که مقرر شد اعضای دستگاه‌های مرتبط که حدود 23 دستگاه هستند، پیشنهادات خود را به کمیته‌های مختلف شورا ارائه دهند تا پس از بررسی اولویت‌ها مشخص و در جلسه بعدی سیاستگذاری این موضوعات در دستور کار قرار بگیرد.

به گفته رحمانی‌فضلی از این پس در جلسات شورای اجتماعی وزارت کشور، یک موضوع اجتماعی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اجرای طرح تحول اجتماعی و همکاری با NGOها که در دولت قبلی اجرایی نشد، گفت: با توجه به اینکه تاکنون اطلس اجتماعی در کشور وجود نداشت، در جلسه امروز مصوب شد از موازی‌کاری و اقدامات تکراری جلوگیری کنیم. ضمن آن که حمایت از تشکل‌های مردمی نیز یکی از دیگر موضوعات مهم وزارت کشور است.

وزیر کشور تصریح‌کرد: با توجه به اهمیتی که تشکل‌های مردمی دارند، مصمم هستیم تا ضمن تقویت این حوزه، با ساماندهی این حوزه چنانچه لازم باشد، قانون مربوط به تشکل‌های مردمی را بازنگری کنیم.

رحمانی‌فضلی افزود: معتقدم با تکیه بر مردم می‌توان مشکلات آنها را حل کرد. ضمن آن که این موضوع را شعاری نمی‌دانیم و به عنوان یک سیاست در فرآیند تصمیم‌سازی و نظارت‌ها در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی گفت: در راستای توجه به تشکل‌ها اولین جلسه با ثمن‌های مردم‌نهاد حوزه موادمخدر برگزار شد و کمیته جدیدی با عنوان زنان و خانواده در کنار سایر کمیته‌ها ایجاد کرده‌ایم که وظیفه آن حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده است. ضمن آن که باید خیریه‌های مرتبط با آسیب‌دیدگان موادمخدر را تشکیل دهیم.

وزیر کشور همچنین تاکیدکرد: در تلاش هستیم تا نخستین جلسه با روسای NGOها را با رییس‌جمهور برگزار کنیم چرا که تشکل‌های مردم نهاد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند تا ریاست جمهوری سیاست‌ها و حمایت‌های خود را در ارتباط مستقیم با NGOها اعلام کنند که رییس‌جمهور با برگزاری این جلسه مشترک موافقت کرده است.

رحمانی‌فضلی درباره آخرین وضعیت طرح حجاب و عفاف با توجه به انتقاداتی که پلیس و کارشناسان نسبت به اجرای بخش‌هایی از این طرح داشتند،به ایسنا گفت: تا زمانی که این قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، وزارت کشور موظف به پیگیری آن است.

وی افزود: در جلسه گذشته شورای اجتماعی وزارت کشور این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تاکید ما به مسئولیت‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی باشد به این معنا که هر دستگاه اجرایی خود متولی اجرای طرح حجاب و عفاف باشد همانند وزارت علوم در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش در مدارس. ضمن آن که مابقی دستگاه‌ها موظفند این طرح را اجرا و گزارش آن را به وزارت کشور ارائه کنند.

وی در توضیح بیشتر با اشاره به اینکه وزارت کشور درصدد است تا گزارش عملکرد سه ماهه را از دستگاه‌ها بگیرد، گفت: با توجه به ضعف‌هایی که این مصوبه از نظر شورا داشته، از جمله نبود ضمانت اجرایی قوی،‌ نبود هماهنگ کننده و متولی اصلی و نبود منابع اعتباری و روش‌های حمایتی و پشتیبانی، بنابراین دستگاه‌ها ایرادهایی داشتند که موجب شد طرح مورد بررسی قرار گیرد تا ضمن ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها، یا این طرح مجدد برای بازنگری به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود یا در قالب قانون لایحه‌ای تهیه و به مجلس خواهد رفت تا به صورت قانون در بیاید.

وزیر کشور درباره وضعیت بحرانی بهشت‌زهرا (س) که سوال یکی از خبرنگاران بود، گفت: در این زمینه اطلاعی ندارم. این موضوع جزء وظایف شهرداری است و اگر لازم به کمک وزارت کشور باشد، اقدام خواهیم کرد.

رحمانی‌فضلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر طلبی که شهرداری بابت 2000 اتوبوس از دولت دارد، گفت: با توجه به منابع اعتباری که مجلس برای وزارت کشور تهیه می‌کند، متناسب با شاخص‌هایی که در این خصوص وجود دارد، مبلغی که باید به شهرداری کمک کنیم، قطعا این کمک‌ها را خواهیم کرد.

به گفته وزیر کشور هزینه و درآمد بیش از 75 درصد از شهرداری‌های کشور با یکدیگر همخوانی ندارد و مشکلات زیادی دارند. البته اولویت وزارت کشور توجه به شهرداری‌هایی است که مشکلات زیادی در این حوزه دارند.

وی تاکید کرد که وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها را موظف کرده این مشکلات را علت‌یابی کرده و ضمن ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری هزینه‌ها را نیز کنترل کنند تا نهایت بهره‌وری صورت بگیرد.

وزیر کشور درباره حضور شهردار و استاندار تهران در هیئت دولت نیز گفت: اطلاعی ندارم اما می‌دانم که متقاضی برای حضور در هیئت دولت افزایش یافته و رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز چنین تقاضایی داشته و از دستگاه‌های دیگر نیز برای حضور در هیئت دولت تقاضاهایی صورت گرفته است.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا