محمد رضا شوق الشعراء

از سالن بزرگ تربیت معلم تا سالن کوچک شهید منتظر قائم استانداری!
عکس فلاح زاده هم در قاب، کنار عکس دیگر استانداران قرار گرفت
هشت سال پیش و در میان خیل موتورسیکلت هایی که بیرون ساختمان تربیت معلم یزد پارک شده بود و جمعیت مشتاقی که سالن تربیت معلم یزد را پر کرده بودند، با حضور پورمحمدی و مرحوم شیخ محمد علی صدوقی و دکتر سید عباس پاک نژاد، معارفه عاصی بعنوان اولین استاندار احمدی نژاد در یزد برگزار شد، امروز شاید بسیاری از شرکت کنندگان موتورسوار و کم توقع و تشنه عدالت دیروز، سوار بر اتومبیل های گرانقیمت، موتورسیکلت و گذشته خود را از یاد برده باشند، و شاید که بسیاری به پست و نان و نوایی نیز رسیده و احمدی نژاد را هم فراموش کرده باشند، و اما فردا با حضور جمعی معدود از مدیران و کارمندان ارشد دولتی، و رحمانی فضلی و آیت ا... ناصری و سردار صالح جوکار، معارفه میرمحمدی اردکانی بعنوان اولین استاندار روحانی در سالن کوچک شهید منتظر قائم استانداری یزد برگزار خواهد شد. و بسیار بعید است که کسی با موتورسیکلت به مراسم معارفه استاندار روحانی بیاید و یا اینکه موتورسیکلت سواری را داخل سالن راهش بدهند!
هشت سال پیش در غروب جمعه ای، معارفه عاصی و تودیع کلانتری برگزار شد، و فردا در صبح شنبه ای، مراسم معارفه میرمحمدی و تودیع فلاح زاده برگزار می گردد، تا بسیاری باور کنند که پست و مقام و میزها، ماندنی و همیشگی نیست و تابحال به هیچکس وفا نکرده است.
فردا با حضور سفید و کلانتری و عاصی، و نمایندگان مردم استان در مجلس و ائمه جمعه سراسر استان و فرمانداران و مدیران، میرمحمدی اردکانی معارفه می شود و دفتری را که قبل از او مرحوم حمیدیا و سفید و کلانتری و عاصی و فلاح زاده در آن مدیریت کرده بودند را تحویل می گیرد و پشت میزی می نشیند که قبل از او استانداران پیشین نشسته بودند.
فردا صبح، با ورود نماینده روحانی، پایان دولت احمدی نژاد در یزد بطور رسمی اعلام می شود، و اما موسسه «کوثر» و «همرس»، همچنان که قبل از دولت احمدی نژاد و در دوران خاتمی و هاشمی بکار خود ادامه می دادند، همچون دوران احمدی نژاد بکار خود ادامه خواهند داد! و موسسه غیرانتفاعی جوادالائمه نیز با مدیریت سیاسی سفید، همچنان «قدرت» «موجودیت» خود را حفظ خواهد کرد.
یکنفر می رود و یک نفر می آید، و هنوز دخترک فقیر دانشجوی این ور شهر، نتوانسته پول شهریه دانشگاهش را تامین کند. و هنوز هم جوان مجرد و بیکار همشهری، در جستجوی کار و مسکن است و هر صبح با امید آنکه امروز روز بهتری خواهد بود از خواب بیدار می شود. حتی امروز هم که فلاح زاده می رود و میرمحمدی می آید، هوای شهر دودآلود و کثیف است، و اما تا به کی اینجا، دیار «دود» و «دیابت» و «سکته» و «سرطان» باقی خواهد ماند؟
خوشبختانه فردا در سالن کوچک استانداری نیستیم تا خاطرات و دیدنی ها را برای چند سال بعد به یاد بسپاریم، و چه خوب است که آدمی نبیند و نداند و نفهمد و راحت باشد و راحت زندگانی کند.....


میرمحمدی، راه عاصی را خواهد رفت یا راه فلاح زاده و کلانتری و سفید را!؟


در طول تمام سالهای بعد از انقلاب (و بجز معدود سالهایی که در اوایل پیروزی انقلاب و دوران حیات سومین شهید محراب در یزد گذشت)، روسای جمهور ایران، استانداران استانهای مختلف کشور را انتخاب و انتصاب می کردند، (مدیران مورد اعتمادی که گاه سابقه کار و فعالیت در استانداری و فرمانداری را هم نداشتند!) و این وظیفه، هیچگاه در اختیار مردم و نمایندگان مردم در مجلس نبود. اصلا انتخاب و انتصاب استانداران جزو حقوق و وظیفه اولیه روسای جمهور و وزیران کشور می باشد. مگر اینکه قانون عوض شده و استانداران نیز با رای مستقیم مردم انتخاب شوند.
رئیس جمهور «منتخب»حق دارد تا با اتکا به رای مردم، هر کسی را که خواست بعنوان نماینده و استاندار خود در هر استان کشور معرفی کند، اینکار را هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد با قدرت انجام دادند، تا نوبت به روحانی رسید، روحانی در شروع کار و لابلای وعده هایی که می داد، یک اشتباه کرد و شعار مشورت با مجمع نمایندگان استانها را مطرح کرد، شعاری که متاسفانه نتوانست بدلیل سهم خواهی گروهها، زیاد به آن پایبند باشد، و اما اینک هیچ تفاوتی بین استاندار انتصابی احمدی نژاد با استاندار انتصابی روحانی وجود ندارد. احمدی نژاد «عاصی» را انتخاب کرد و روحانی «میرمحمدی اردکانی» را. عاصی دو سال بیشتر در استانداری یزد دوام نیاورد و امید داریم که میرمحمدی نیز کمتر از عاصی دوام نیاورد! چرا که همان مشکلات و مسائلی که فراروی عاصی در یزد بود، اینک با شدت بیشتر فراروی میرمحمدی اردکانی می باشد؛ که مهمترین آن قضیه صنایع آلاینده و آب خواه فولاد و کاشی و آجر و «بحران آب» و حوزه های انتخابیه یزد و بخصوص مسئله حوزه انتخابی مستقل اردکان می باشد.
عاصی در مقابل فشارها برای تغییرات اتوبوسی مقابله کرد و عاقبت مجبور به استعفاء شد و اما مشخص نیست که میرمحمدی در مقابل این فشارها چه خواهد کرد؛ فشارهایی که بیشتر از جانب هواداران تمامیت خواه گروه سه نفره «سفید، اولیاء، کلانتری» وارد خواهد شد، و این در حالی است که ائمه جمعه شهرستانها و تابش و جوکار و دخیل عباس زارع زاده نیز بیکار نخواهند نشست.
استاندار «پیر» روحانی که پیرترین گزینه معرفی شده بوده است و سن بسیار بالایی نسبت به استانداران هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد در یزد دارد، و از همه استانداران قبلی یزد پیرتر است، کاری به مراتب سخت تر و مشکل تر از استانداران هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد را پیش روی دارد، و مشخص نیست که در این سن و سال، او چگونه خواهد توانست با مشکلات و مسائل استان یزد دست و پنجه نرم کند؛ و آیا او اسمش استاندار است و یا اینکه واقعا استاندار و نماینده روحانی در یزد بوده؟ و بدون نگاه به سفید و کلانتری و تابش، استان را مدیریت خواهد کرد؟
سالها ساکن استان یزد نبودن و دور از اردکان و یزد بودن، هم می تواند برای میرمحمدی حسن باشد و هم عیب، و این به دیدگاه و روابط عمومی و شیوه مدیریت و مطالعه کار او بستگی دارد.
زود است که بخواهیم منصب استانداری را به میرمحمدی تبریک بگوییم، چرا که این روزها، گرفتن پست و مسئولیت، تبریک و «عاقبت» ندارد! پس آرزو می کنیم که میرمحمدی در امر خدمت به مردم و کاستن درد و رنج و مشکلات مردم و بهبود شرایط کار و زندگی در استان یزد، موفق باشد و خدا به او صبر و طاقتی بدهد که بتواند در یزد «بماند» و کار کند. آمین!
میرمحمدی اردکانی، در شصت و پنج سالگی، استاندار یزد شد!!!
در نبود یحیی زاده، نماینده فقید و توانمند مردم میبد و تفت در مجلس، با پیگیری نماینده شهر هفتاد هزار نفری اردکان، و بدلیل ضعف جوکار و دخیل عباس زارع زاده، سید محمد میرمحمدی اردکانی، که سالهای سال ساکن استان یزد نبوده، استاندار یزد شد، تا اندک اندک از محبوبیت خاتمی در استان خاتمی کاسته شود.
امروز چه غلط، چه درست، بسیاری میرمحمدی اردکانی را بنوعی سفیر خاتمی در یزد می دانند، چرا که قدرت تابش را تا حد انتخاب استاندار یزد نمی بینند و نمی دانند؛ و بهمین دلیل، کاستی و ضعف های احتمالی استاندار اردکانی را بنام خاتمی خواهند نوشت.
  اگر یحیی زاده زنده بود، میرمحمدی اردکانی استاندار یزد می شد؟
کدام استان دیگر ایران، استانداری در حد و اندازه استاندار یزد دارند؟
دیدگاه مهندس غلامعلی سفید نسبت به میرمحمدی
رئیس ستاد آیت الله هاشمی:بعلت برخی مخالفت ها، گزینه جدیدی از طیف اصلاح طلبان برای استانداری یزد معرفی شد   
استاندار اسبق يزد انتخاب مهندس سيد محمد ميرمحمدي را تبريك گفت.
مهندس غلامعلي سفيد، دبیر حزب مشارکت در یزد و  رئیس ستاد آیت الله هاشمی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در گفتگو با يزدان نيوز با تبريك بمناسبت انتخاب استاندار جديد يزد به بيان اتفاقات رخ داده درخصوص معرفي آقاي ميرمحمدي پرداخت و گفت: بعلت مخالفت هاي برخي گروه ها با گزينه هاي اصلاح طلب براي استانداري يزد، گزينه جديدي از طيف اصلاح طلب براي استانداري يزد معرفي شد.
وي افزود: آقاي ميرمحمدي از دوستان جناب آقاي خاتمي و سابقه اجرايي بالايي در سطح معاون وزير جهاد و نفت دارند.
استاندار اسبق يزد موفقيت مهندس ميرمحمدي را منوط به توجه به دو مسئله دانست و افزود: مسئله اول، توجه همه جانبه به استان است؛ بطوريكه بایستی همه مناطق بطور يكسان درنظر گرفته شوند تا برخي حساسيت ها به يك منطقه افزايش نيابد.
سفيد، مسئله دوم را توجه به همه بخش هاي ظرفیت های استان عنوان كرد و گفت: استان يزد يك استان صنعتي،‌ معدني،‌ بازرگاني و گردشگري است.
وي افزود: راه توجه به همه بخش هاي استان، باز كردن ميدان و بهره گيري از همه افكار براي توسعه همه جانبه استان است.
استاندار اسبق يزد در پايان با اظهار اينكه انتخاب مهندس ميرمحمدي بعلت تجربه مديريت كلان و آشنايي با نيروهاي اصلاح طلب برای استان مبارک خواهد بود، گفت: امیدواریم در این دوره از همه ظرفیت ها برای بهبود شرایط استان بهره گیری شود.
وی گفت: مهمترین مسئله استان آب است که تلاش دسته جمعی برای حل آن مورد نیاز است
غلامعلی سفید، استاندار هاشمی و خاتمی و مدیرعامل موسسه طبقاتی جوادالائمه یزد، قائم مقام میرمحمدی در استانداری یزد می شود!؟
  اعلام حمایت جوکار از میرمحمدی
جوکار نماینده مردم یزد و صدوق :
از استاندار حمایت می کنیم و این حمایت را به نفع مردم استان می دانیم
یزدفردا :جوکار نماینده یزد در گفتگو با  یزدفردا با  اشاره به برگزاری نشست با استاندار جدیدیزد  قبل از انتصاب  اظهار داشت :در جلسه ای که با استاندار جدید قبل از انتصاب داشتیم  دغدغه های اصلی استان خصوصا آب و انتقال اب  و همچنین ایجاد همگرایی و تعامل دراستان وهمچنین ایجاد وحدت رویه  برای توزیع عادلانه امکانات برای همه شهرستانها مطرح و بربرنامه ریزی اجرایی در جهت  رشد و توسعه استان فارغ از نگاه بخشی گری و سیاسی با اتکا به ظرفیت های موجود استان تاکید شد .
وی افزود:ظرفیت های بسیاری برای رشد و توسعه استان وجود دارد که شاید تا کنون از آنها استفاده نشده است که باید ضمن شناسایی این ظرفیت ها زمینه استفاده از این ظرفیت ها مهیا شود .
نماینده مردم شریف یزد و صدوق در ادامه مطالبات نمایندگان از استاندار را مطالبات مردم دانست و افزود:بحث تقسیمات کشوری و مطالبات مردم در این بخش نیز از جمله واردی بود که در نشست با استاندار جدید مطرح و البته نگاه استاندار جدید را  نگاهی جدید و ناشی از عقلانیت دیدیم وارزیابی ما از ایشان   با توچه به مذاکره ای صورت گرفته مثبت است .
وی استاندار جدید یزد را  انسانی متدین دانست و افزود:استاندارجدید یزد  قطعا فارغ از گرایش های سیاسی و حاشیه هایی که احتمالا بعضی ها در استان ایجاد می کردند مسائل استان و توسعه ای استان  را در حد شان مردم  استان دنبال خواهند کرد .
جوکار  بحث اشتغال  را از دیگر بحث های مطرح شده عنوان کرد و افزود:بحث اشتغال از عمده مطالبات جامعه است واستاندارجدید نیز آن را  با توسعه صنعتی  همراستا می دانند و  امیدواریم که بتوانند گام های مثبتی را برای استان بردارند.
ودر ادامه خاطرنشان کرد:امیدواریم در سایه تعامل و اتحادی که بین مدیران استانی و نمایندگان استان وجود دارد،  یک فضای مثبتی را  با توجه به روحیه و فرهنگ کار و تلاشی که در مردم استان سراغ داریم ایجاد نمایند واز این فرصتی که در شرایط حاضر برای استانبه وجود آمده است  بهره برداری شود.
نماینده مرکز استان یزد در مورد حمایت از استاندار اظهار داشت:ما قطعا از استاندار حمایت می کنیم و این حمایت را به نفع استان و مردم استان می دانیم و شاخص هایی و انتظاراتی که به وزارت کشور اعلام کرده بودیم  و بخشی از این شاخصها  در ایشان وجود دارد را  پی گیری و امیدواریم  در سایه هم فکری و هم اندیشی در تدوین راهبردهای جدید برای استان  اقداماتی صورت گیرد و  خلا های موجود  برطرف شود.
دکتر جوکار در مورد اولویت های استانگفت: و اولویت اول ما اب است و اگر آب نباشد در بخش های دیگر توسعه ای نیز نمی توانیم موفق باشیم .و امید واریم استاندارجدید کارنامه مثبت و درخشانی در بخش های مختلف خصوصا زیر ساختهادر آینده اداشته باشند .
نماینده مردم شریف یزد و صدوق در پایان تاکیدکرد :امید واریم تیم همکار ایشان تیم کاردان ، متخصص، متدین و فارغ از نگاههای بخشی و گروهی و با بهره گیری از همه ظرفیت های استان انتخاب شوند و انشالله بتوانند امور را به نتیجه برسانند .
جوکار و دخیل عباس تسلیم قدرت تابش شدند!؟
ناصری و اعرافی و سلیمانی و حسینی و برهان و مدیح و دیگر ائمه جمعه شهرستانهای استان نیز با گزینه تابش موافق هستند!؟
در حالیکه هیچگاه میرمحمدی اردکانی جزو گزینه های جوکار و دخیل عباس زارع زاده، نمایندگان مردم یزد و صدوق؛ و بافق و ابرکوه و خاتم و مهریز  ابرکوه نبود، ناگهان نام او که فقط مورد تائید نماینده اردکان تابش بود، بعنوان استاندار یزد مطرح شد، تا ثابت شود که هفتاد هزار بیشتر از نهصد هزار است، وقتی که نماینده ای قدرت و شجاعت داشته باشد، و نمایندگانی، قدرت و شجاعت نداشته باشند.
جوکار و دخیل عباس باید به مردم حوزه انتخابیه خود توضیح بدهند که چرا زورشان به تابش نرسید و چی شد که تابش توانست گزینه خود را به تائید آنان برساند!؟ آیا وزیر کشور دولت اعتدالی روحانی، بدون تائید جوکار و دخیل عباس زارع، بر گزینه تابش مهر تائید می زد!؟ و این همراهی جوکار و دخیل عباس با تابش چه معنایی دارد!؟
وزیرکشور دولت روحانی اعلام کرده بود که با نظر ائمه جمعه و نمایندگان مردم در مجلس، استانداران انتخاب می شوند، و حال این اتفاق برای استان یزد هم افتاده، و نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد  و دیگر ائمه جمعه استان نیز با گزینه تابش موافق و همراه هستند!؟
پس از برگزاری جلسات مختلف مجمع نمایندگان یزد بدون حضور تابش، سرانجام تابشی که هیچگاه در مجمع نمایندگان شرکت نکرده و با جوکار و دخیل عباس اختلاف نظر داشت، رای و خواست خود را بر مجمع نمایندگان یزد تحمیل نمود، تا مشخص شود که جوکار هم در عمل تفاوتی با اولیاء ندارد!
انتخاب میرمحمدی اردکانی را بعنوان استاندار یزد، به خاتمی و تابش و دیگر اردکانی های یزد تبریک گفته و امیدداریم که در آینده، نمایندگان یزد و دیگر شهرستانها نیز سیاست و قدرت نمایی را از نمایندگانی چون تابش یاد بگیرند! که هیچگاه و حتی برای یک لحظه، منافع و مصالح اردکان و مردم اردکان را از یاد نبرد!

معنی اعتدال و تدبیر و امید این بود!؟
سرانجام سهم انتخاب استاندار یزد به خاتمی رسید!؟
یزد خاموش، منتظر یک جرقه است
بیش از شانزده سال است که در یک بی عدالتی مشهود و آشکار، در حالیکه پنج شهرستان دور از هم و محروم بافق و ابرکوه و مهریز و بهاباد و خاتم یک نماینده در مجلس دارند و یزد و صدوق ششصد هزار نفری نیز یک نماینده در مجلس، حوزه اردکان ثروتمند، که زادگاه خاتمی می باشد، با هفتاد هزار نفر جمعیت نیز یک نماینده در مجلس دارد، و گذشته از اختلافت دیرینه میبد و بهاباد با اردکان، توسعه صنعتی چند ساله اخیر اردکان نیز که با قدرت نمایی تابش همراه بوده، باعث پیش آمدن جو خطرناک و پر تضادی در استان یزد گشته، و حال انتخاب یک استاندار اردکانی و آنهم با سفارش خاتمی و تابش، باعث از هم پاشیده شدن شیرازه سیاسی استان و جدایی مردم از دولت اعتدال خواهد شد.
هیچکس بجز اردکانی ها از استاندار شدن میرمحمدی اردکانی استقبال نخواهد کرد، و دولت روحانی نیز عاقبت راه رفته دولت احمدی نژاد در یزد را تکرار خواهد کرد.
اولین مشکل بزرگ فراروی استاندار جدید یزد قضیه ایجاد عدالت در حوزه های انتخابی استان می باشد، و یک استاندار اردکانی چگونه می تواند برخلاف خواست و نظر نماینده قدرتمند اردکان حرکتی را که باعث تغییر حوزه انتخابی اردکان می شود در یزد صورت دهد؟
انتخاب میرمحمدی اردکانی بعنوان استاندار یزد، ضربه شدیدی به محبوبیت خاتمی در استان یزد وارد خواهد کرد، و تمام کاستی ها و عیب ها و مسائل و مشکلات بنام خاتمی نوشته خواهد شد. و اما آیا برنامه، بازی با آبروی خاتمی در استان خاتمی می باشد؟
آقای رئیس جمهور! آقای وزیر کشور! ما اینک و پس از هشت سال دوران احمدی نژاد در شرایطی نیستیم که بخواهیم منطقی و بدون نگاه به زادگاه ها در رابطه با افراد فکر کنیم، و متاسفانه تعصبات ریشه دار موجود در شهرستانهای استان نیز به این رشد قضیه کمک می کند و خواهد کرد.
اینکه نماینده اردکان بتواند خواست خود را بر نمایندگان یزد و صدوق و خاتم و ابرکوه و مهریز و بافق و بهاباد و تفت و میبد تحمیل نماید، برای یزدی ها قابل تحمل نیست، و استاندار دولت روحانی در یزد، اگر که میرمحمدی اردکانی باشد، کار بسیار سخت و مشکلی در پیش رو خواهد داشت، و در کوتاه مدت مجبور به کناره گیری خواهد شد.
اصلاح طلبان و اصولگرایانی که در پشت پرده خوشحالند که گزینه رقیب استاندار یزد نشده است و در خود احساس پیروزی می کنند، خواست مردم را فراموش کرده و از یاد برده اند.
طرفداران احمدی نژاد هیچ! مردمی که با هزاران امید، در استان یزد به روحانی رای دادند، از این انتخاب راضی خواهند بود!؟ و مهمتر اینکه مردم یزد چرا به روحانی رای دادند و آیا رای به روحانی، رای به اصلاح طلبان بود!؟
آقای رئیس جمهور! آقای وزیر کشور! این انتخاب خطر دارد، مواظب باشید!

خبر فوق را به زبان مورد نظر ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا