داود احمدی نژاد، فقط برای یک حرف کاندیدا شده بود!

کاندیداها پس از مسابقه ‌نام‌نویسی، مسابقه انصراف گذاشته اند! در بیست و چهار ساعت گذشته، دو نفر انصراف داده‌اند و یک نفر هم چند ساعت دیگر انصراف می‌دهد و احتمالا همین طور موج انصراف‌ها ادامه داشته باشد!

 
هنوز نامزدهای احراز صلاحیت شده از دید اعضای شورای نگهبان اعلام نشده‌اند؛ اما برخی نامزدهای انتخابات خود پیشگام شده‌اند و با یک انصراف ساده، نامشان را از فهرست کاندیداها بیرون آورده‌اند.

به گزارش «تابناک»، شمارش معکوس برای اعلام انصراف حجت‌الاسلام ابوترابی‌ آغاز شده است. پس از آن که در روز گذشته، نزدیک 180 نفر از نمایندگان، خواهان انصراف وی از کاندیداتوری در انتخابات شدند، به نظر می‌رسد در ساعات آینده، وی رسما با صدور بیانیه‌ای از رقابت‌های انتخاباتی کنار بکشد.

نکته ماجرا اینجاست که ابوترابی نماینده ائتلاف راست سنتی است؛ ائتلافی که با حضور باهنر، ابوترابی، پور محمدی، آل اسحاق و متکی شکل گرفته بود؛ بنابراین، در صورت انصراف ابوترابی، راست سنتی کاندیدایی نخواهد داشت و یقینا آنان به دنبال حمایت از کاندیدایی خواهند رفت که جامعتین از آن حمایت کنند.

علاوه بر ابوترابی، رامین مهمانپرست هم شب گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری کنار می‌کشد. مهمانپرست ناگهانی آمد و ناگهانی رفت. برادر رئیس جمهور، یعنی داود احمدی نژاد هم به مانند مهمانپرست ناگهانی آمد و ناگهانی هم رفت. البته او به همه گفت که به نفع جلیلی کنار می‌کشد. آمد و رفت داود احمدی نژاد در انتخابات بیش از آنکه برای رقابت انتخاباتی باشد، فرستادن یک کد به طرفداران خانواده احمدی نژاد بود؛ اما آیا مردمی که از برادر کوچکتر بریده‌اند، به حرف برادر بزرگتر گوش می‌کنند؟ به نظر می‌رسد عبور طرفداران محمود احمدی نژاد، از همه احمدی‌نژادهاست؛ برادر بزرگ و کوچک ندارد!

در کنار این انصراف‌های خود خواسته، عدم احراز صلاحیت برخی از کاندیداهای اصولگرا از سوی شورای نگهبان، کمکی است که این شورا می‌تواند به اصولگرایان بکند تا تفرقه کنونی بین آنان از بین برود.

بنا بر آنچه‌ اکنون و در عالم واقع وجود دارد، حداد عادل بیش از آن که در قالب ائتلاف 1+2 کار کند، به جبهه پایداری نزدیک شده است؛ با فرض اینکه از این جبهه جلیلی احراز صلاحیت شود و در مقابل آنان هم ولایتی و قالیباف حضور داشته باشند و اگر توافقی بین آن دو شود، اصولگرایان دست‌کم با دو کاندیدا حضور خواهند داشت. محسن رضایی قطب مستقل انتخابات ریاست جمهوری، کاندیدای دولت و رفسنجانی، همه به فرض احراز صلاحیت‌ ‌در دور نهایی انتخابات حضور خواهند داشت.

وحدت اصولگرایان ضروری است

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشستی با موضوع تحلیل انتخابات یازدهم با جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه اصفهان گفت: هاشمی رفسنجانی راه‌حلی جدی برای ورود اصلاح‌طلبان به عرصه سیاست محسوب می شود.

به گزارش فارس محمدحسین صفار هرندی اظهار کرد: در این دوره از انتخابات علاوه بر گروه مستقل که همیشه در حاشیه انتخابات حضور داشته‌اند دو جریان معروف اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نیز حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه در انتخابات کنونی جریانی با عنوان گروه معطوف به دولت و یا به عبارت بهتر شخص رئیس‌جمهور نیز روبه‌رو هستیم، درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات افزود: جریان اصلاح‌طلب پس از فتنه 88 به این نتیجه رسیدند که توسل به جریان بیرون انقلاب برای غلبه بر رقیب مجاز است و سعی کردند وزن خود را در معادلات داخلی به کمک جریان‌های ضد انقلاب از خارج از کشور و جذب حمایت‌های دولت‌های جهانی افزایش دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در ابتدا خاتمی گزینه حداکثری اصلاح‌طلبان در انتخابات محسوب می‌شد، اما با توجه به اینکه ممکن بود توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت نشود وی را از دور خارج کرده و دنبال گزینه حداقلی بودند ضمن اینکه به رای آوردن وی حتی در صورت تایید شورای نگهبان نیز مطمئن نبودند.

وی ادامه داد: برآورد دیگر اصلاح‌طلبان انتخاب گزینه حداکثری متعلق به جبهه کارگزاران و متحد اصلاح‌طلبان بود که مزیت‌های آن بر یک کاندیداهای حداقلی ارجیت دارند و با این استدلال از ورود آقای هاشمی به عرصه انتخابات به عنوان راه حل جدی برای بازگشت عمومی اصلاح‌طلبان به عرصه سیاست استقبال کردند.

صفارهرندی با اشاره به اینکه مهم‌ترین جریان انتخابات اصولگرایی است که عمده‌ترین تحرکات سیاسی کشور در 11 سال اخیر توسط این گروه بوده است، اضافه کرد: رویه جبهه اصولگرایی در طول این سال‌ها به ویژه در رقابت‌های انتخاباتی ائتلاف، یکپارچگی و وحدت و برگزیدن شخصی واحد بوده است گرچه گاهی به صورت کامل عملی نشده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در ابتدا تصور این بود که رقابت در انتخابات آتی میان اصولگرایان است و گزینه‌های اصلاح‌طلبان در این میان جایی برای پیروزی ندارند. اکنون جریان اصلاح‌طلب آقای هاشمی را به عنوان قوی‌ترین گزینه خود برگزیده است و تمام توان خود را در وجود وی متمرکز کرده است.

وی تاکید کرد: همانگونه که در انتخابات‌های مختلف از جمله انتخابات 88 اصولگرایان با وجود با بی‌میلی و بی‌رغبتی برخی از عناصر درون جبهه اصولگرا به اتحاد رسیدند اکنون نیز وحدت جدی اصولگرایان در انتخابات آتی امری ضروری به نظر می‌رسد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا