دادستان کل کشور در پایان به تحمل هزینة گزاف مادی و معنوی مبارزه با قاچاقچیان موادمخدر در ایران اشاره کرد و از رییس دستگاه قضایی افغانستان در زمینه مبارزه جدی با مواد مخدر خواستار کمک شد.


دادستانی کل کشور با اشاره به آمادگی ایران برای کمک به کشور افغانستان در همه زمینه‌ها، گفت: هیچ پیشرفتی در افغانستان بدون برقراری امنیت ممکن نیست.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در دیدار عبدالاسلام عظیمی رییس قوه قضاییه افغانستان، اظهار کرد: آماده‌ایم تا تجربیات خود را در همه زمینه‌ها بدون منت در اختیار شما قرار دهیم؛ زیرا امنیت افغانستان، امنیت ماست.

محسنی‌اژه‌ای با تاکید بر کمک ایران به کشور افغانستان، گفت: سربلندی کشور دوست و همسایه افغانستان به معنی سربلندی کشور ایران است. ما وظیفه داریم با تلاش مضاعف به یکدیگر کمک کنیم ، البته همه گروه‌های افغانی باید ضمن اتحاد و همبستگی خود برای حل مشکلات خود که ناشی از اشغالگری و تجاوزات بیگانگان به ویژه آمریکا است، ایستادگی کنند.

وی خواستار اطلاع رییس قوه قضاییه افغانستان از احکام محکومان افغانی در ایران شد و گفت: در سال گذشته 784 نفر از محکومان افغانی مشمول عفو واقع شده و آزاد شدند. ضمن اینکه 51 نفر از کسانی که به اعدام محکوم شده بودند با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شدند. همچنین تعداد زیادی از محکومین افغانی نیز تقلیل زندان پیدا کردند.

وی با اشاره به این که روابط دوستانه میان دو کشور اسلامی ایران و افغانستان فراتر از پروتکل‌های بین‌المللی است، اظهار کرد: من بارها به سفیر افغانستان در ایران گفته‌ام که در هر زمانی آمادگی لازم برای حل مشکلات قضائی موجود را در خارج از تشریفات اداری دارم.

دادستان کل کشور گفت: ما توافقنامه‌های معاضدت قضایی، استرداد مجرمین و انتقال محکومین را بین دو کشور داریم که در کشور ما مراحل قانونی را پشت سر گذاشته است. از شما هم توقع کمک داریم تا آن‌ها را عملیاتی کنید. برخی از اتباع افغان به صورت غیرمجاز با مشکلات و سختی‌های فراوان وارد خاک ما می‌شوند و ممکن است در بین آن‌ها قاچاقچیان موادمخدر و تروریست‌ها نیز باشند که این برای امنیت ما خطرآفرین است.

وی افزود: البته تعدادی از این افراد فاقد اسناد هویتی هستند و بعضا خود را به نام‌های مختلف معرفی می‌کنند که منجر به بروز مشکلات عدیده برای ما و خودشان می‌شود که باید این موارد آسیب‌شناسی شود. از کمک شما در شناسایی این افراد استقبال می‌کنیم.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اقدامات قضایی ایران در مورد کمک به اتباع افغانستان در ایران، تصریح کرد: به تمامی دادگاه‌ها اعلام کرده‌ایم که متهمان افغانی حتما وکیل داشته باشند و در صورت عدم توانایی دادگاه موظف است برای آن‌ها وکیل بگیرد تا حقی از این افراد ضایع نشود.

دادستان کل کشور در پایان به تحمل هزینة گزاف مادی و معنوی مبارزه با قاچاقچیان موادمخدر در ایران اشاره کرد و از رییس دستگاه قضایی افغانستان در زمینه مبارزه جدی با مواد مخدر خواستار کمک شد.

در این دیدار عبدالسلام عظیمی رییس قوه قضاییه افغانستان ضمن اعلام آمادگی این کشور برای همکاری با ایران تقویت و گسترش همکاری‌های حقوقی و قضایی را خواستار شد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا