پیتر جنکینز نماینده سابق بریتانیا در آژانس بین المللی انرژی اتمی طی یادداشتی تحلیلی در لوبلاگ از جلسه وندی شرمن در کنگره درباره ایران اظهارات قابل تاملی را بیان کرده است.

به گزارش رجانیوز، در یادداشت پیتر جنکینز آمده است: وندی شرمن ، معاون وزیر خارجه در امور سیاسی که ریاست هیئت نمایندگی ایالات متحده در مذاکرات گروه 1+5 با ایران را عهده دار است با حضور در کمیته سیاست خارجی کنگره با وظیفه ای غیر ممکن روبرو شد. کنگره گفته است دادن کوچکترین امتیازی به ایران برای آنکه این کشور تضمین دهد معاهده منع سلاح های هسته ای و محدودیت های اتمی را به جا خواهد آورد ممنوع است. حال آنکه اگر ایران در قبال اقدامات داوطلبانه – و فراتر از معاهده ان پی تی - چیزی دریافت نکند، به تحریک ایالات متحده و متحدانش ادامه خواهد داد.
 
در ادامه این یادداشت آمده است: بیانیه آغازین خانم شرمن در کمیته کنگره هیچ اشاره ای به برآورد جامعه اطلاعاتی ایالات متحده مبنی بر اینکه رهبران تصمیمی برای دستیابی به سلاح اتمی نگرفته اند ندارد. در عوض وی به "جاه طلبی های اتمی ایران" و ضرورت "تغییر مسیر" ایران اشاره کرده است. بر این اساس نمایندگان کنگره می توانند تاکید رئیس کنگره در سخنرانی اولیه اش مبنی بر تلاش ایران برای ساخت زرادخانه هسته ای را بر او ببخشند.
 
این یادداشت می افزاید: تعهدات بین المللی به دو شکل تعریف شده است. بسیاری از تعهدات از مفاد پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای ( ان پی تی) می آید ، ایران پذیرفته است که آن ها تعهدات حقیقی و تحت قوانین بین المللی هستند و حاضر است بدون چشم داشت تمام آن ها را برآورده کند. در واقع برخی ناظران معتقد هستند ایران همین حالا به طور کامل با آن ها سازگار است. بسیاری از تعهدات ایران ریشه در قطعنامه های شورای امنیت بر اساس ماده 41 منشور سازمان ملل دارد. ایران از پذیرش ماهیت قانونی آن ها سرباز می زند و آن را لازم اجرا نمی داند، غیر منطقی هم نیست، چرا که هربار این قطعنامه ها تصویب می شدند، شورای امنیت نتوانست تعیین کند فعالیت های اتمی ایران صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته است. در عوض ایران پیشنهاد اقدامات داوطبانه در مقابل به رسمیت شناخته شدن حقوق اتمی اش بر اساس ان پی تی – و البته انجام تعهدات مربوط به آن را – داده است. همچنین ایران خواستار برچیده شدن تحریم های اتمی است.
 
در ادامه این یادداشت تصریح شده است: از دست رفتن فرصت سوم رسم طبیعت است. نیازی نبود تا دولت آمریکا در ارائه اطلاعات نادرست و تحریف واقعیت زیاده روی کند ، اما در مقابله این وسوسه تسلیم شد. به نمایندگان کنگره گفته شده است که ایران "ایزوله" است ، حال آنکه ایران با 100 کشور روابط کامل دیپلماتیک دارد. در همه جای ، در آسیا و اروپا – به جز بریتانیا و اسرائیل – به وزیر خارجه ایران احترام می گذارند. همین هفته ایران ریاست کنفرانس خلع سلاح در ژنو را عهده دار شد ، در حال حاضر هم ایران ریاست جنبش غیر متعهد ها شامل 120 کشور را بر عهده دارد.
 
در پایان این یاداشت نیز آمده است: "بیشتر اروپایی ها شیفته بی طرفی و بی قیدی اخلاق گرایانه ایالات متحده بودند که منجر به از سر گیری رابطه با چین و تنش زدایی با شوروی سابق و توافق نهایی ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی برای پایان بخشیدن به جنگ سرد شد. چنین بی طرفی طبیعتا باید دوباره به آمریکا برگردد، افسوس، با اینکه دشمن امروز آمریکا ، دولتی بسیار ضعیف تر از ایالات متحده است، اما عکسش دارد اتفاق می افتد!"
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا