یکی از مشکلات مردم بهاباد جاده بهاباد-بافق می باشد که به علت خرابی جاده،عرض کم وشیب زیاد جاده،رساله شاهد حوادث تلخ وناگوار در این جاده بوده ایم.حال چندسالی است که جاده اختصاصی معدن سه چاهون آسفالت شده واکثریت مردم این شهرستان ومسافران دیگر از این جاده رفت وآمد میکنند ولی تا بحال این جاده از طرف اداره راه وشهرسازی به رسمیت شناخته نشده است. بیایید مقایسه ای داشته باشیم بین این دو جاده تا ببینیم کدام یک برای عبور و مرور مردم بهتر و به صرفه تر است و ببینیم اگر مسئولان رده بالای استان ، جای مردم بهاباد بودند کدام جاده را انتخاب می کردند؟

 بهاباد-حاتمی-خبرنگاریزد فردا- یکی از مشکلات مردم بهاباد جاده بهاباد-بافق می باشد که به علت خرابی جاده،عرض کم وشیب زیاد جاده،رساله شاهد حوادث تلخ وناگوار در این جاده بوده ایم.حال چندسالی است که جاده اختصاصی معدن سه چاهون آسفالت شده واکثریت مردم این شهرستان ومسافران دیگر از این جاده رفت وآمد میکنند ولی تا بحال این جاده از طرف اداره راه وشهرسازی به رسمیت شناخته نشده است.
بیایید مقایسه ای داشته باشیم بین این دو جاده تا ببینیم کدام یک برای عبور و مرور مردم بهتر و به صرفه تر است و ببینیم اگر مسئولان رده بالای استان ، جای مردم بهاباد بودند کدام جاده را انتخاب می کردند؟


بیائید فرض کنیم جناب فلاح زاده استاندار یزد به همراه جناب رضایی رئیس اداره راه وشهرسازی قصد دارند از شهرستان بهاباد بازدیدی داشته باشند و پس از عبور از شهرستان بافق بر سر یک دوراهی قرار گرفته اند.یک راه آن جاده اختصاصی معدن سه چاهون است که البته از سوی جناب رضایی به رسمیت شناخته نمی شود و یک راه آن جاده کوشک است که نهایتا این دو جاده در روستای پرک به هم می رسند.به نظر شما این عزیزان از کدام راه عبور خواهند کرد؟ بیایید مقایسه ای داشته باشیم بین این دو جاده تا ببینیم کدام یک برای عبور و مرور مردم بهتر و به صرفه تر است و ببینیم اگر این دو عزیز مسئول، جای مردم بهاباد بودند کدام جاده را انتخاب می کردند؟

 

نقشه

 

 

 

 الف)مسافت

جاده سه چاهون حدود ۶کیلومتر کوتاه تر از جاده کوشک است.

 

 

 

 

 

 ب)آسفالت

آسفالت جاده سه چاهون بسیار صاف و هموار و عالی می باشد برعکس جاده کوشک که دارای آسفالتی خراب و در خیلی جاها دارای ترک خوردگی و وصله و پینه است.

 

 

 

 

 

 پ)زمان

برای ماشین های سواری تندرو زمان عبور از این دو جاده خیلی باهم تفاوتی ندارد اما برای ماشین های سنگین مثل کامیون ها و اتوبوس ها عبور از جاده کوشک یعنی بیش از ۲۰ دقیقه زمان بیشتر.

 

 

 ت)پهنای جاده

پهنای جاده سه چاهون از دوراهی تا معدن ۱۲ متر و از معدن تا روستای پرک ۹ متر است در حالی که پهنای جاده کوشک قبل از معدن کوشک حدود ۷ متر و بعداز معدن کوشک تا پرک کمتر از ۶متر می باشد.

 

 

 

 

 

 

 ث)گردنه

جاده سه چاهون صاف و هموار و فاقد گردنه می باشد اما جاده کوشک دارای یک گردنه خطرناک با شیب زیاد است که در زمستان ها برف گیر و لغزنده است و عبور از آن بسیار خطرناک و سخت می باشد.

 

 

 

 

 

 ج)سراشیبی خطرناک

جاده سه چاهون فاقد سراشیبی خطرناک می باشد اما از بعد از گردنه کوشک تا روستای سنجدک سراشیبی خطرناکی با پیچ های پی در پی و حادثه ساز وجود دارد که خطر واژگون شدن ماشین ها را در پی دارد.تابلوی یادبود برخی از قربانیان را در همین مسیر می توانید ببینید.

چ)مصرف سوخت

کوتاه بودن ،صاف و هموار بودن،نداشتن گردنه و سراشیبی تند و آسفالت خوب باعث می شود مصرف سوخت در جاده سه چاهون حتما کمتر از جاده کوشک باشد هرچند برآورد دقیقی در این مورد نداریم.

ح)استهلاک ماشین

به علت داشتن آسفالت بد و گردنه و سراشیبی خطرناک، استهلاک ماشین ها در جاده کوشک بسیار بالاتر از جاده سه چاهون است.در این باره نظر سیدرضا حسینی باسابقه ترین راننده اتوبوس بهاباد را جویا شدیم:


"جاده سه چاهون مصرف لاستیکش کمتره راهش هم گردنه نداره کفی تره.استهلاک خیلی کمتره خیلی.جاده کوشک استهلاکش خیلیه خیلی هم خرابه لاستیک هم اگه عوض کنی حدوداً ۳ماه ۴ماه فرقشه.مثلا لاستیک ۳۰۲-من کاری به ولوو ندارم ولوو لاستیکش ۵میلیون و خرده ایه ۴میلیون و خرده ایه آشغال ترین لاستیکش دیگه از ۳میلیون کمتر نیست-ولی معمولیا مثلا یک میلیون و۳۰۰ تومان لاستیک داره حدودا ۴ماه میره اگه از جاده کوشک بخواد بره ولی جاده ۳چاهون اگه بخواد بره میشه ۷ماه ۸ماه.... ،جاده سه چاهون خیلی جاده عالی ایه یعنی از لحاظ استهلاک موتوری،اتاقی،لاستیک همه چی.مسافر حساب کنیدمثلا ۲۰ دقیقه ۲۵ دقیقه شاید نیم ساعت هم فرق باشه تا بیاد بهاباد سر برسه.جاده کوشک هم سربالاییه هم معطلی داره مثلا برف بیاد بارون بیاد ماشین لیزمیخوره .همه بلایی تو جاده کوشک هست .جاده سه چاهون هیچ کدوم از اینا نیست.جاده سه چاهون خیلی جاده عالی ایه.اگه بتونید[کاری بکنید] اداره راه تحویل بگیره خیلی عالیه." 

خ)هزینه

مسافت بیشتر و در نتیجه مصرف سوخت بیشتر و استهلاک بالاتر باعث می شود عبور از جاده سه چاهون بسیار به صرفه تر باشد.

د)شانه خاکی

جاده سه چاهون فاقد شانه خاکی می باشد اما جاده کوشک دارای شانه خاکی دردوطرف می باشد

ذ)تابلوهای راهنمایی و رانندگی

جاده سه چاهون از محدوده دوراهی تا معدن دارای تابلو می باشد اما در فاصله بین معدن سه چاهون تا روستای پرک خبری از این تابلوها نیست درحالی که سراسر جاده کوشک دارای تابلوهای راهنمایی و رانندگی می باشد.

ر)پل

جاده سه چاهون در برخی جاها نیاز به پل سازی برای عبور آب باران دارد اما جاده کوشک در این زمینه مشکلی ندارد.

ز)بیمه

به علت عدم پوشش جاده سه چاهون توسط اداره راه ،مصدومین جاده سه چاهون مشمول دریافت غرامت از بیمه نمی شوند اما جاده کوشک در این زمینه مشکلی ندارد هرچند استفاده رانندگان از جاده سه چاهون برای شرکت های بیمه هم به صرفه تر خواهد بود.



خوب عقل سلیم حکم می کند که انسان جاده بهتر و ایمن تر را انتخاب کند و جاده سه چاهون - علیرغم داشتن برخی مشکلات- قطعا از جاده کوشک بهتر و ایمن تر است و بنابراین قطعا این دو عزیز هم مثل اکثریت مردم بهاباد تصدیق خواهند کرد که جاده سه چاهون بسیار جاده خوب و به صرفه تری است. نظرسنجی سایت بهاباد نظر مردم بهاباد را نشان می دهدحال روی سخن ما با جناب فلاح زاده و جناب رضایی است:آیا بهتر نیست با رفع مشکلات جاده سه چاهون و با زیر پوشش قرار گرفتن این جاده توسط اداره راه و شهرسازی، به نظر مردم بهاباد احترام بگذارید تا سفری ایمن تر و با هزینه کمتر داشته باشند؟



پی نوشت:

۱-مشکل مردم روستای زارکوئیه را می توان به جای پاک کردن صورت مسئله از طریقی بهتر مثل تهیه خودرویی به عنوان آژانس برای مردم این روستا حل کرد.

۲- در نامه مردم روستای زارکوئیه به مسئولین استان عبارت"جمعی از مردم بهاباد"آورده شده که قابل تامل است.

۳- مشابه مشکل جاده سه چاهون برای جاده چادرملو هم وجود دارد .

 

 

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا