گروه تعاونی پیشگامان در حوزه های مختلف شرکتهای تخصصی راه اندازی کرده است. یکی از این شرکتها، شرکت پیشگامان محتوی گستر است. که فعالیت خود را با راهاندازی سرورهای بازی آنلاین آغاز کرد و مفتخر به کسب مقام برترین ارائه دهنده بازیهای آنلاین در خاورمیانه شد. در ادامه به ارائه خدمات چند رسانهای روی آورد و نخستین و تنها محصول ویدئو کنفرانس بومی را توسعه و موفق به ثبت آن شد. و سپس راهاندازی سرورهای هاستینگ بومی را در دستور کار خود قرار داد. یکی از عمدهترین فعالیت شرکت ارائه سرویس تلفن بینالملل 040 (چلچله) در بستر VoIPاست. در سالیان اخیر با توجه به کمبود تجربه در ارائه سرویسهای ارزش افزوده محتوایی در کشور، این شرکت اقدام به بررسی و تحقیق بر اکوسیستم و راهکارهای مطرح در سطح جهان پرداخت. علی اشرف زاده مدیرعامل این شرکت از برنامه های آتی آن میگوید.

 

  ابتدا در مورد شرکت و فعالیتهای آن بگویید.

شرکت پیشگامان محتوا گستر در راستای بهبود و ساماندهی به خدمات محتوایی کشور از سال 1386 پا به عرصه ITکشور نهاده و در این راستا فعالیتهای مختلفی را انجام داده است. این شرکت فعالیت خود را با راهاندازی سرورهای بازی آنلاین آغاز کرد که مفتخر به کسب مقام برترین ارائه دهنده بازیهای آنلاین در خاورمیانه شد. در ادامه فعالیت به ارائه خدمات چند رسانهای روی آورد و اولین و تنها محصول ویدئو کنفرانس بومی را توسعه و موفق به ثبت آن شد. و سپس راهاندازی سرورهای هاستینگ بومی را در د ستور کار خود قرار داد. البته لازم به ذکر است که یکی از عمدهترین فعالیت شرکت به نمایندگی از گروه تعاونی پیشگامان ارائه سرویس تلفن بینالملل 040 (چلچله) در بستر VoIPاست. در سالیان اخیر با توجه به کمبود تجربه در ارائه سرویسهای ارزش افزوده محتوایی در کشور، این شرکت اقدام به بررسی و تحقیق بر اکوسیستم و راهکارهای مطرح در سطح جهان پرداخته و تصمیم به راه اندازی بخش تحقیق و توسعهای جهت ارتقای دانش در ارائه خدمات محتوایی ارزش افزوده و چند رسانهای گرفته شد و در این راستا از نظریات و مشاورههای همکاران تجاری خارجی بسیاری از جمله شرکتهای I2I Telesource، Jinny software، Mcarbon، Shyam، VoIP Monsterو ... بهره گرفته است.

 اهداف راه اندازی این شرکت چیست و آیا تا به حال توانستید آنها محقق سازید؟

هدف از تاسیس شرکت ارائه، تولید و گسترش محتوای پاک بر بستر وب، موبایل و تلفن ثابت در سطح کشور است. در راستای تحقق این مهم قدمهای مثبت بسیاری برداشته شده است که از آن جمله راهاندازی سرویس ارزش افزوده بر بستر تلفن ثابت، شناسایی و اخذ نمایندگی از شرکتهای برتر و فعال منطقه در زمینه سکوهای ارائه سرویس ارزش افزوده بر بستر وب و موبایل، ارائه خدمات چند رسانهای، ارائه سرویس ویدئو بر حسب تقاضا، راه اندازی شهر های الکترونیکی یزد و اردکان و غیره نام برد.

 در کدام استانها نمایندگی دارید؟ هم اکنون چند استان و چند مشترک را پوشش میدهید؟

با توجه به پوشش سراسری سرویس تلفن بینالملل 040 در کل کشور، شرکت دارای نمایندگیهای فعال به وسعت کشور بوده و لذا این توانایی را خواهد داشت تا بدون صرف زمان و هزینه زیاد سرویسهای خود را با کیفیت بالا به دست مشترکین و مشتریان خود برساند. در حال حاضر در 21 استان کشور دارای نمایندگی فروش سرویس تلفن بینالملل هستیم.

 چه تسهیلاتی برای مشترکان خود ارائه کردهاید؟

در راستای سهولت دسترسی و اصل حق انتخاب مشترکان، سعی شده است تا سرویس تلفن بینالملل به دو صورت پیش پرداخت (prepaid) با استفاده از کارتهای اعتباری 2000، 3000 و 5000 تومانی و پرداخت روی قبض تلفن مشترکان (postpaid) در اختیار مشترکان قرار گیرد. همچنین سعی شده است تا از بهترین carrierهای بینالمللی بهره گرفته شود تا کیفیت بالای تماس را برای مشترکین به ارمغان آورد.

 وجه تمایز شما با شرکتهای اینترنتی دیگر چیست؟

یکی از مهمترین وجوه تمایز شرکت در بحث تلفن بینالملل گستردگی کشوری خدمات آن و نیز مقبولیت عمومی آن به دلیل ارائه سرویس با کیفیت در مقایسه با سایر همکاران است و نیز شرکت همواره سعی داشته تا مشتری مداری را سر لوحه خود قرار دهد.

و اما در مورد سرویسهای ارزش افزوده و بحث محتوای الکترونیکی بهرهگیری از گروه تحقیق و توسعه کارآمد، استفاده از بهترینهای فنی و دانشگاهی، حرکت با آخرین دستاوردهای دانشگاهی – ارائه خدمات پس از فروش – انتقال دانش فنی، ایجاد و ارائه سرویس از وجوه تمایز عمده شرکت در مقایسه با دیگر همکاران محسوب میشود.   به عنوان مثال در حال حاضر فعالیت گسترده ای برای نهادینه نمودن ایجاد پلتفرمهای ارائه سرویس SDPدر شرکت در حال انجام میباشد و یا فعالیت بر روی ساخت تجهیزات تقلید شبکه IP Emulatorو غیره در شبکه آغاز و در مرحله توسعه است.

  در مورد مشکلات پیش روی خود بفرمایید.

خوب مشکلات که در زمینه ارائه سرویسهای مخابراتی و فناوری اطلاعات همیشگی است ولی مهم پایداری و مقابله با آنها با بهکارگیری راهکارهای ابداعی و مقاومتی است. در مورد سرویس تلفن بینالملل تغییر نرخ ارز به دلیل ارتباط مستقیم آن دو یکی از مشکلات حیاتی محسوب میشود. و همچنین در مورد سرویسها ارزش افزوده نوین و سکوهای ارائه آنها نیز تحریمهای ناجوانمردانه دول استکبار مشکلات زیادی را در مذاکرات و انتقال دانش فنی ایجاد میکند، که البته ما همواره سعی کردهایم تا تهدید را به فرصت تبدیل کرده و با گسترش فعالیتهای خود سهم خود را از بازار حفظ نماییم. عدم حمایت مراکز تحقیقاتی دولتی از مراکز تحقیقاتی خصوصی نظیر محتوا گستر نیز یکی از دغدغههای اصلی شرکت محسوب میشود چرا که با توجه به هزینه بر بودن توسعه اینگونه سرویسها و عدم تجربه در کشور معمولاً ارائه این سرویسها برای نخستین بار، بار مالی زیادی را بر دوش شرکتهای تحقیقاتی خصوصی تحمیل مینماید که نقش حمایتی بخش دولتی میتواند کارگشا باشد.

  به تازگی نرخ قیمتها برای تماس تغییر یافته است، در مورد آن نیز توضیح دهید و بگویید علت این تغییرها و پیامدهای آنها چیست؟  

تغییر نرخهای ارتباطات بینالملل که به تازگی اعمال شده باعث افزایش نرخ مکالمات 00 شده و فقط دو سطح 500 ریالی و 1000 ریالی پایینتر از سطوح قیمت قبلی وجود دارد.  به نظر اینجانب این تغییر نرخ ناشی از افزایش قیمت ارز در داخل کشور است.

 در مورد محتوا سازی مخابراتی و اقداماتی که در این حوزه انجام دادهاید بگویید.

در این رابطه علاوه بر ایجاد محتوا در حال ایجاد برنامه ای برای نگهداری، انتقال و دسته بندی محتوا هستیم که اجازه همکاری با سایر Content providerها و همچنین aggregatorما را میدهد.

 آیا ارزش افزوده بر روند فعالیتهای شما تأثیر گذاشته است؟

اگر منظور سرویسهای ارزش افزوده است محور تمامی فعالیتهای شرکت در جهت ارائه سرویسهای جدید ارزش افزوده است و این شرکت با بسیاری از ارائه کنندگان معتبر سرویسهای ارزش افزوده برای انتقال دانش فنی لازم مذاکره کرده است.

 در مورد برنامهها و فعالیتهای جدید هم بگویید.

همانگونه که عنوان شد گسترش فعالیتهای بخش تحقیق و توسعه شرکت یکی از اولویت اصلی شرکت است. همچنین با توجه به تجربه شرکت در زمینه ارائه سرویسهای چند رسانهای، ورود به بازار IP-TVو ارائه سرویسهای OTTدر دستور کار شرکت قرار دارد. از آنجایی که ارائه سرویس به صورت توزیع شده یکی از برتریهای شرکتهای فعال در زمینه ارائه سرویسهای چند رسانهای محسوب میشود، این شرکت در نظر دارد تا بهکارگیری توان بالقوه دیتاسنترهای گروه تعاونی پیشگامان در سطح کشور این مهم را به مرحله حضور برساند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا