همایش بزرگداشت میرصالح اردکانی

اردکان از دیرباز مهد پرورش عالمان و اندیشمندانی فرزانه بوده که هر کدام در عصر و دوره خود از سرآمدان روزگار محسوب می شده اند. شاید در طول تاریخ این شهر به ظاهر کوچک نتوان دوره ای را یافت که بزرگی را در خود پرورش نداده باشد و آوازه ای به دست نیاورده باشد! اما امروزه متاسفانه مفاخر اردکان در پس پرده گمنامی و غربت به سر می برند و اطلاع و آگاهی ما محدود به چندتایشان بیشتر نیست. از این رو لازم است که برای معرفی و شناساندن هرچه بهتر و بیشتر این بزرگان و فرزانگان قدمها و گامهای مهمی برداشت که می تواند شامل نگارش و چاپ کتاب ها و مقالات، نامگذاری اماکن و خیابانها، برگزاری کنگره ها و نکوداشت ها و ... شود.
یکی از برجسته ترین چهره های اردکان در عصر صفوی بدون تردید شخصیتی است فقیه و صاحب قلم که امروزه تقریباً غالب اردکانیها نام او را شنیده اند؛ البته نه به واسطه مقام علمی و آثار برجای مانده از او، بلکه به خاطر نام دروازه قدیمی شهر که با نام این عالم بزرگ خوانده می شود! آری؛ سخن از میر سید محمد صالح بن حبیب الله بن زین العابدین اردکانی یا همان "میرصالح اردکانی" است که از دانشمندان برجسته خطه یزد در عصر صفوی بوده و بواسطه تدریس در مدرسه مصلی و بقعه اسحاقیه به "مدرس" شهرت یافت. میرصالح اردکانی سرسلسله خاندانی است که در یزد به نام "مدرسی" شهره اند و در این دوران چراغ علم و فضیلت را در خاک یزد روشنایی بخشیده اند.
برای نکوداشت و بزرگداشت مقام علمی و همچنین معرفی هر چه بهتر شخصیت این عالم فرزانه، چندی پیش برخی از فرهنگدوستان اردکانی پیشنهاد برگزاری همایش نکوداشت مقام علمی میرصالح اردکانی را مطرح نمودند که با برگزاری چند جلسه و نشست سرانجام اجرای آن به تصویب رسید. در گام نخست برای برگزاری هرچه غنی تر این نکوداشت سه محور برای دریافت مقاله و آثار تحقیقی به شرح ذیل مشخص شد :
-  زندگی، شخصیت و آثار میرصالح اردکانی؛
-  نقش خاندان مدرسی در تاریخ یزد؛
-  اردکان و علمای آن در عصر صفوی.
از آنجا که طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است به لطف خدا این همایش در بهمن ماه سال جاری و همزمان با سالروز میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) برگزار شود، علاقمندان و پژوهشگران تا آخر دی ماه فرصت دارند که مطالب پژوهشی خود در قالب سه محور همایش را به دبیرخانه این همایش ارسال نمایند. .
ارتباط با دبیرخانه همایش:
- آدرس: اردکان؛ خ آیت الله حائری اردکانی، خانه تاریخی تقدیری.
- صندوق پستی: 434-89515
- تلفن: 7250755-0352
- رایانامه: charsoogh@ymail.com

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا