یزدفردا:محمود ملك ثابت شاعر پیشكسوت استان یزد معتقد است: سوز و عشقی در تركیب بند محتشم جلوه گر است كه نشان از اخلاص وی در سرودن آن دارد و مثل همه كارهای ارزشمند، اخلاص مایه ماندگاری آن شده است.

 محمود ملك ثابت دلبستگی به اهل بیت (ع) و عشق به فرهنگ عاشورا را از جمله دلایل علاقه مندی خود به سرودن شعر آیینی عنوان كرد و گفت: شعر آئینی، شعری است كه برگرفته از فرهنگ اعتقادی و ایمان و متعهد به گسترش و بالندگی باشد. شعر آیینی می تواند فراگیر باشد و مراتب ارزشمندی از حوزه ادبیات فارسی را در نوردد.
وی با اشاره به تاریخچه این گونه ادبی اظهارداشت: سابقه شعر آئینی را می توان از همان آغاز شكل گیری شعر فارسی دانست، در شعر كسایی مروزی شاعر قرن چهار، نمونه هایی از آن وجود دارد.
ملك ثابت در ادامه به تأثیر مثبت شعر آیینی بر روی جریان شعری كشور اشاره كرد و گفت: شعر آئینی بر شعر  فارسی تاثیر خوبی گذاشته و جایگاه ارزشمندی نیز برای خود كسب كرده كه امروزه این نوع قالب شعری، هم از نظر ساختار و هم به لحاظ مضمون قابل بررسی است كه از این دو، محتوای شعر آئینی بیشتر قابل توجه است.
این شاعر پیشكسوت استان یزد در ادامه افزود: توجه به صورت و بازماندن از محتوا ، عامه پسند كردن شعر آیینی و گرایش به نظم تا شعر از جمله موضوعاتی است كه شاعران نسل جوان باید به آن توجه داشته باشند تا شعری ماندگار و فاخر و در شأن ائمه اطهار (ع) خلق كنند.
وی با اشاره به تفاوت اشعار آیینی گذشته با اشعار آیینی جامعه امروز ایران اظهارداشت: خوشبختانه مضامین حماسی و انقلابی امروز بیشتر در شعر آیینی جلوه گر است و مخاطب امروز شعر آیینی همه ی مردم اند.
ملك ثابت در پایان به نقش حوزه هنری در رشد و تقویت شعر آیینی اشاره كرد و گفت: حوزه هنری می تواند با برپایی همایش های گوناگون در جهت اعتلای شعر آئینی گام بردارد و همچنین با انتشار كتابها و جزوه های مناسب، زمینه های رشد و گسترش شعر آیینی را تقویت كند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا