یزدفردا:به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد: انارستان مهریز در حال  حاضر با دارا بودن 300 هکتار سطح زیر کشت با مشکل کم آبی دست وپنجه نرم میکند.

مهندس پور انتظاری مدیر عامل شرکت  کشت وصنعت نار مهریز(انارستان مهریز) در گزارشی اظهار داشت: بزرگترین باغ انار خاورمیانه در سال 1382  با سطح زیر کشت 300هکتار کار خود را آغاز کرد  در زمان شروع منبع تامین آب این باغ بزرگ تنها یک رشته قنات با دبی 100 لیتر در ثانیه بود که از منطقه دره  و منشاد با طی مسیر 22 کیلومتری و با توجه به اختلاف سطح 700  متری به این باغ سرازیر میشد.

پور انتظاری ادامه داد: در ابتدا با استفاده روش آبیاری  قطره ای مشکل زیادی در خصوص آبیاری وجود نداشت اما  متاسفانه بعلت خشکسالی های 7 سال گذشته دبی قنات به30لیتر کاهش یافت که این مجموعه بزرگ را با یک بحران مواجه کرد  بخش بزرگی از این باغ تامرز نابودی کامل پیش رفت همچنین میزان برداشت انار افت شدیدی داشت .

در حالی که در سال گذشته بخش بزرگی از درختان  خشک شده بودند لطف الهی شامل حال کشاورزان شدو بارش باران باعث افزایش آب قنات شد و دوباره سر سبزی به بزرگترین باغ انار خاور میانه برگشت.

پور انتظاری تاکید کرد:هم اکنون ده رقم انار در این باغ وجود دارد که در صورت تامین آب کافی میتوان 12 تا 15 هزار تن محصول با کیفیت برداشت کرد این در حالیست که میزان برداشت انار در سال جاری 500 تن بوده است.

مدیر عامل انارستان مهریز تصریح کرد: برای تامین آب دائم این باغ نیاز به حفر یک حلقه چاه داریم که با توجه به پیگیری های بعمل آمده هنوز از مسئولان آب منطقه ای استان پاسخ مناسبی جهت حفر چاه آب دریافت نکردیم. تامین آب  این باغ زمینه اشتغال 150نفر را بصورت مستقیم فراهم میکند.

وی همچنین از استفاده روش آبیاری کوزه ای خبر داد وگفت: با توجه به کمبود آب تصمیم به اجرای سیستم آبیاری کوزه ای گرفتیم هم اکنون نیز این سیستم در 1 هکتار از این باغ در حال اجراست  با توجه به مکانیزم خاصی که دارد در میزان کاهش مصرف آب موثر بوده است.

پور انتظاری در پایان ضمن اظهار امیدواری همکاری هر چه بیشتر مسئولان استان در جهت مجوزحفر یک حلقه چاه جهت تامین آب مورد نیاز این باغ خواستارشد وگفت:خشکسالی در کمین این باغ است هر گونه درنگ در تامین آب این باغ فاجعه ای بزرگ را رقم میزند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا