یزدفردا:عضو خبرگان رهبري با اشاره به اينكه در جهان نمي‌توان حاكماني يافت كه واقعا درصدد باشند كه آنچه خواست پيامبرصلي‌الله‌عليه‌وآله و علي عليه‌السلام بود، در جامعه پياده كنند، ابراز داشت: حتي در كشور ما نيز برخي از مسئولين روحاني بر سركار آمدند كه باوري به آن نداشتند و حتي برخي رفتارهاي مكارانه، فريب كارانه، نقشه كشي‌ها و گرايش به دنياو تجملات آنها، به معاويه بيشتر شباهت داشت.

به گزارش یزدفردا ، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از روحانيون نمايندگي ولي‌فقيه در سپاه با اشاره به تحولات فراوان در تاريخ كه غالبا با تنش‌ها، برخورد‌ها و كشتارها همراه بوده است، اظهار داشت: برخي از فيلسوفان با نگاهي مادي انسان‌ها را نوعي از حيوان مي‌دانند كه صفتي شبيه گرگ در او وجود دارد، كه اين صفت غريزي موجود در او سبب تجاوز به ديگران و ظلم و ستم مي‌شود.  

علامه محمد تقي مصباح يزدي ادامه داد: ايشان بر همين اساس تئوري‌هاي سياسي و حكومتي خود را شكل دادند و با تصريح بر اينكه انسان‌ها گرگ هستند، وظيفه اصلي حكومت را كنترل افراد براي جلوگيري از تجاوزات و ستم‌ها و تأمين امنيت دانستند.

وي با اشاره به اينكه در اين نوع تفكر آنچه بالاصاله اهميت دارد، تأمين امنيت و جلوگيري از ستم است، افزود: از نظر ايشان، براي تأمين اين هدف، مي‌توان از هر وسيله و ابزاري حتي دروغ، فريب و مجازات استفاده كرد و در واقع هدف، وسيله را توجيه مي‌كند و اين همان سياست ماكياولي است كه امروز نيز در همه جاي دنيا قابل مشاهده است.

آيت‌الله مصباح يزدي با اشاره به اينكه تأمين نان، مسكن و بهداشت نيز به عنوان حقوق انسان‌ها بعد از تأمين امنيت مورد توجه حكومت‌هاست، ادامه داد: آنها معتقدند كه با مردمي گرگ صفت سرو كار دارند و بايد به نوعي آنها را مديريت و كنترل كنند، حال چه دين داشته باشند يا نداشته باشند؛ و همه مخالفت‌ها مانند تظاهرات و تجمعات تا زماني كه امنيت را به خطر نيانداخته است، قابل گذشت است.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به اينكه در مقابل، نظر ديگري وجود دارد، ابراز داشت: در اين تفكر که متعلق به اسلام است، انسان ذاتا گرگ نيست، هرچند زمينه‌هايي در اوست كه مي‌تواند از گرگ بدتر شود، همانگونه كه زمينه بهتر شدن از فرشته نيز در او وجود دارد.

وي با اشاره به ابعاد مختلف انسان ابراز داشت: نياز‌هاي انسان تنها مادي نيست، بلكه عمده نياز‌هاي انسان مربوط به بعد رواني و معنوي اوست كه انسانيت انسان را تشكيل مي‌دهد.

آيت‌الله مصباح يزدي با اشاره به اينكه گاهي از نيازهاي غيرمادي به نياز فرهنگي تعبير مي‌شود، ادامه داد: نهايتا در برخي حكومت‌ها به هنر و موسيقي به عنوان نيازهاي فرهنگي مردم توجه مي‌شود و به ندرت حکومتي را مي‌توان يافت كه در آن متصديان مديريت جامعه بيش از نيازهاي مادي و فرهنگي مذكور، و در جهت رفع ديگر نيازهاي اصيل بشري گام برداشته باشند، مگر در حكومت‌هايي كه توسط انبياء و امامان معصوم تشكيل شده است و درآن‌ها به نيازهاي معنوي حقيقي مردم توجه شده است.

وي با اشاره به ظهور اسلام و تشکيل حكومت اسلامي، نمونه كامل حكومت اسلامي را در حكومت علي(ع) متبلور دانست و افزود: در چهار دهه اخير تفكري در دنيا پيدا شد كه مطرح كنندگان آن كساني بودند كه خود را پيرو پيامبر اسلام(ص) و علي(ع) مي‌دانستند.

عضو خبرگان رهبري ادامه داد: حضرت امام خميني(ره) حتي در پاريس در پاسخ به سئوالات برخي از خبرنگاران، الگوي حكومتي خود را حكومت حضرت علي(ع) معرفي كردند، و از عمق دل به آن باور داشتند.

وي با اشاره به اينكه در جهان کمتر مي‌توان حاكماني يافت كه واقعا درصدد باشند كه آنچه خواست پيامبر(ص) و علي(ع) بود، در جامعه اجرا كنند، ابراز داشت: حتي در كشور ما نيز برخي از مسئولين روحاني بر سركار آمدند كه باوري به آن نداشتند و حتي برخي رفتارهاي مكارانه و فريب كارانه آنها، و گرايششان به دنياو تجملات، به معاويه بيشتر شباهت داشت.

وي با اشاره به نمونه‌هايي از رفتارهاي حضرت علي(ع) اظهار داشت: گاهي تكرار برخي شنيده‌ها سبب عادي شدن آنها براي ما مي‌شود، در حاليكه بسيار شگفت آور است كه رئيس يك جامعه عظيم اسلامي، از نان جويي تناول كند كه بايد آن را با زانو تكه مي‌كرد، با يتيمان مي‌نشست و براي آنها نان مي‌پخت، و از اجراي حد حتي بر فرزند خويش هيچگونه ابائي نداشت.

آيت‌الله مصباح ادامه داد: شايد نمونه‌هاي كوچكي از رفتار علي(ع) را مي‌توان در حضرت امام(ره) مشاهده كرد.

وي با اشاره به آيه‌اي از قرآن كريم ابراز داشت: زندگي عبث و بيهوده نبوده و حق نيز خود را آشكار خواهد كرد، اما وظيفه ما اينست كه ابتدا نگاهي به خود بيندازيم و خود را شناخته و به اصلاح خود بپردازيم.

استاد اخلاق حوزه علميه قم ابراز داشت: زماني كساني نماينده مجلس مي‌شدند كه تنها به خاطر احساس وظيفه، تن به نمايندگي مي‌دادند و شركت در مجلس براي آنها نوعي رياضت بود، اما چون تكليف مي‌ديدند، مجبور به انجام آن بودند، اما امروز تا چه اندازه اين تفكر در بين افراد وجود دارد؟!

علامه مصباح يزدي افزود: متأسفانه بعضي از ما گاهي براي منافع شخصي خودمان، فردي را به عنوان اصلح معرفي مي‌كنيم، درحالي که واقعا اصلح نيست؛ يعني اگر نماينده شدن يك شخص به نفع ما باشد، از او حمايت كرده و به او رأي مي‌دهيم و اگر كسي با ما نباشد، هرگز او را اصلح نمي‌پنداريم؛ و از آنجا كه رأي دادن را نوعي حق براي خود مي‌دانيم، معتقديم به هركس بخواهيم مي‌توانيم رأي بدهيم، در حاليكه تكليف خود در شناخت اصلح و رأي دادن به او را فراموش مي‌كنيم.

وي با تأكيد بر اينكه اولين وظيفه ما اصلاح خودمان است، به روايتي از اميرالمؤمنين(ع) اشاره و خاطر نشان كرد: شخص مؤمن صبح و شام خودش را متهم مي‌كند و در هر حادثه‌اي به نقصي برخورد كند، ابتدا به خود توجه مي‌كند كه او چه نقصي داشته است.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در پايان به سئوالات برخي از حاضران نيز پاسخ گفت.

گفتني است اين مراسم اول آبان ماه سالجاري در سالن تشريفات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا