یزدفردا: استاد حوزه علميه قم با اشاره به روايت «رحم الله امرأ عرف قدره» گفت: ما دائماً خودمان را به قيمت‌هاي ارزاني مي‌فروشيم و شمّ اقتصاديمان در اين جهت ضعيف است. ما مي‌توانيم کاري کنيم که خداوند مشتري ما باشد. او کالاهایي را که خودش به ما داده به قيمت بي‌نهايت مي‌خرد، اما به جای معامله با خدا و به اميد دست‌يافتن به لذات حيواني چندروزه دنیا سود کلان معامله با خدا را از دست مي‌دهيم.

 ايشان در تاريخ 27 مهرماه در جمع گروهی از پاسداران و بسيجيان، ضمن اشاره به نيازهاي جوانان گفت: متأسفانه توجه بسياري از مردم عمدتاً به موفقيت‌هاي مادي زندگي است و به فراتر از آن کمتر توجه مي‌کنند.

رئيس مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) با وجود اين‌که بعد از پيروزي انقلاب آمار جواناني که به مسايل معنوي نيز مي‌انديشند، بالاتر رفته، اما اين آفت هنوز دیده می‌شود که در محاسباتمان به مسايل معنوي کمتر توجه داريم.

استاد تفسير و علوم قرآني حوزه علميه دليل اين گرايش را عدم شناخت کامل انسان و ارزش وجودي و سعادت حقيقي او دانست و گفت چون از اول زندگي اشتغالات ما بيشتر در ارتباط با مسايل مادي است، کمتر فرصت انديشیدن در باره مسايلي از قبيل هدف زندگي و خلقت انسان پيدا مي‌کنيم.

وي به نقش مؤثر اوليا و مربيان اشاره کرد و گفت: این از الطاف الهي است که در زمان ما معلمان و مربياني وجود دارند که دغدغه آنها سوق دادن حرکت جوانان به سوی اهداف متعالي و الهي است.

عضو مجلس خبرگان رهبري ضمن تقبيح نگرش مادي‌گرايانه نسبت به انسان گفت: آموزه‌هاي اسلامي با استناد به دلايل عقلي براي انسان بعدي غير از بعد مادي قائل است. انسانيت انسان به روح اوست که خداوند آن‌ را به خود نسبت مي‌دهد.
 

وي ادامه داد: بعد مادي انسان خدمت‌گزار روح اوست. شخصيت انسان به روح او و کمالات و ارزش‌هایی است که در سايه بندگي خداوند پيدا مي‌کند و در نتیجه آن در جهان آخرت تا ابد متنعم خواهد بود.

علامه مصباح يزدي افزود: بنا بر اين بسيار به‌جاست که در محاسباتمان جايي هم براي روح و ابعاد غیر مادی نيز باز کنيم.
ايشان با ذکر يک مثال از تلاش‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي يک جوان براي انتخاب همسر مورد علاقه خود نام برد و گفت: ممکن است تلاش‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي چندين ساله يک جوان، چه در انتخاب رشته تحصيلي، کيفيت زندگي و حتي انتخاب نوع لباس، همه در جهت رسيدن به همسر مورد علاقه‌اش باشد. همه تلاش‌های چندین ساله این جوان مربوط به زندگي دنيايي او مي‌شود.

وي ادامه داد: اما اگر چنین کسی در آخر عمر و ايام پیري، چشم باز کند و ببيند صدها نياز مهم‌تر از اين داشته و او از آن‌ها غافل بوده، چگونه مي‌تواند آن‌ها را جبران کند؟
استاد اخلاق حوزه علميه قم افزود: آموزه‌های اسلامي مي‌گويد نياز انسان فقط نياز جنسي نيست. انسان نيازهايي دیگری هم دارد که به شدت به آن‌ها محتاج است و تا ابد ادامه پيدا خواهد کرد.

وي ادامه داد: عمده‌ء تلاش انبيا در اين جهت بوده که به انسان بگويند که غير از نيازهاي حيواني، نيازهاي اساسي ديگري دارد که انسانيت او به آن‌هاست.
 

علامه مصباح يزدي توجه انحصاری به نيازهاي مادي را همانند توجه بزرگسالان به اسباب‌بازي‌هاي کودکانه دانست و گفت: اگر انسان در محاسبات خود، نیازهای معنوی را هم در نظر بگيرد، به اين نتیجه مي‌رسد که حتى اگر همه خواسته‌هاي مادي‌اش تأمين شود، نسبت به خواسته‌هاي بي‌نهايت اخرویش به هيچ سعادتي نرسيده است.

وي با اشاره به نسبت بين لذت محدود و سعادت بي‌نهايت گفت: اگر بتوانيم گزينه‌اي را انتخاب کنيم که سعادت بي‌نهايت را در پی داشته باشد، به دنبال خوشي‌هاي زودگذر دنيايی نمي‌رويم.

استاد حوزه علميه قم با اشاره به روايت «رحم الله امرأ عرف قدره» گفت: ما دائماً خودمان را به قيمت‌هاي ارزاني مي‌فروشيم و شمّ اقتصاديمان در اين جهت ضعيف است. ما مي‌توانيم کاري کنيم که خداوند مشتري ما باشد. او کالاهایي را که خودش به ما داده به قيمت بي‌نهايت مي‌خرد، اما به جای معامله با خدا و به اميد دست‌يافتن به لذات حيواني چندروزه دنیا سود کلان معامله با خدا را از دست مي‌دهيم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا