رشد فعالیت روباتیک در مراکز فرهنگی هنری کانون استان یزد، سرنوشت المپیاد دانش‌آموزی استانی 10شهریورماه را رقم زد که با محوریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حمایت گروه تعاونی پیشگامان و همکاری شرکت پیشگام سازه خلاق برگزار شد. دبیری این المپیاد را عالیه قوامی، کارشناس فرهنگی حوزه 3 کانون استان برعهده داشت. ارزیابی وی از این المپیاد را در گفتگوی زیر می‌خوانیم:

·        قصه شروع فعالیت روباتیک در مراکز کانون استان یزد را بگویید ؟

ابتدا با تعدادی از مدیران مراکز آموزش روباتیک استان بحث و تبادل نظر شد و طی این جلسات، انتظارات کانون از مجریان این فعالیت در مراکز کانون اعلام گردید و از بین شرکت‌های فعال در این زمینه با مرکز آموزش پیشگام‌سازه خلاق تفاهم‌نامه امضا شد.

این مرکز علاوه بر داشتن طرح درس و برنامه‌های تدوین شده، پذیرای شرایط کانون بوده و در حال حاضر مجری کلاس‌های روباتیک و تامین کننده قطعات و تجهیزات این فعالیت در مراکز کانون استان یزد است.

 

·        روند فعالیت روباتیک در مراکز کانون را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بر اساس گزارش مراکز فرهنگی هنری استان، روباتیک یکی از فعالیت‌هایی است که بسیار مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته است.

با توجه به این که یکی از دغدغه‌های مراکز، جذب و نگهداری اعضای نوجوان به ویژه اعضای نوجوان پسر است، روباتیک یکی از فعالیت‌هایی است که نقش موثری در رفع این مشکل داشته‌ است.

در حال حاضر طبق آخرین آمار حدود 350 نفر در کلاس های روباتیک مراکز کانون فعالیت دارند.

 

·        چه شد که مبحث المپیاد روباتیک جدی شد؟

طی دو سالی که از تولد این فعالیت در مراکز کانون استان یزد می گذرد، اعضای خوب کودک و نوجوان استان موفق به شرکت در چهارمین و پنجمین المپیاد کشوری روباتیک در تهران شده‌اند و به‌حمدا... مقام‌های بسیار خوبی نیز کسب نموده‌اند. حضور پرشور و موفق این عزیزان در المپیاد کشوری، ما را بر آن داشت تا به منظور ایجاد فرصت برای همه بچه‌های علاقه‌مند استان، اولین المپیاد استانی روباتیک را برگزار کنیم. همچنین این المپیاد فرصت مناسبی برای کشف استعدادهای کودکان و نوجوانان، افزایش اعتماد علمی این عزیزان و همچنین آشنایی با نیازهای زندگی آینده بشر بود. بر این اساس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، این برنامه را با حمایت گروه تعاونی پیشگامان و همکاری مرکز آموزش روباتیک پیشگام سازه خلاق برگزار کرد.

  

·        برنامه های جانبی این المپیاد چه بود؟

از جمله برنامه های جنبی المپیاد، افتتاح اولین مرکز تخصصی روباتیک کودک و نوجوان کانون و افتتاح نمایشگاه دست‌ساخته‌های اعضای کلاس‌های روباتیک کانون استان بود.

‌ از دیگر برنامه‌های جنبی نیز، تقدیر و تشکر از برگزیدگان پنجمین المپیاد کشوری بود. این المپیاد فرصت مناسبی بود تا به پاس تلاش این عزیزان که موفق به کسب یک مدال طلا، دو مدال برنز و مقام پنجم کشوری شدند در حضور خانواده های محترمشان مورد تقدیر قرار گیرند.

 

·        یک روز المپیاد روباتیک دانش‌آموزی چگونه برگزار شد؟

طی یک روز برگزاری این المپیاد تعداد 46 گروه کودک و نوجوان (دختر و پسر)‌ در 5 لیگ به رقابت پرداختند.

لیگ های برگزاری شامل: جابجا کننده اجسام- امدادگر هوشمند – راه رونده- رالی و خلاقیت بود. در لیگ جابجاکننده اجسام 16 تیم، امدادگر هوشمند 7 تیم، راه رونده 3 تیم، رالی 2 تیم و خلاقیت  18 تیم با هم رقابت کردند.

شرکت کنندگان طی یک رقابت فشرده هرکدام دو مرحله رکورد زدند و داوران محترم پس از ارزیابی، نتایج را به این شرح اعلام نمودند:

در لیگ جابجاکننده: 1 تیم از مرکز مجتمع یزد، 2 تیم از مرکز تفت، 1 تیم از شرکت پیشگام سازه خلاق و 1 تیم از پژوهش‌سرای شهید بقایی ابرکوه

در لیگ امدادگر هوشمند: 1 تیم از مرکز بافق و 2 تیم از مرکز مجتمع

در لیگ راه رونده: 1 تیم از پژوهش‌سرای شهید بقایی ابرکوه

در لیگ رالی: 1 تیم از مرکز شماره 3 یزد

و در لیگ خلاقیت: 3 تیم از مرکز شماره 3 یزد، 1 تیم از آموزشگاه قلم‌چی و 1 تیم از مرکز شماره یک یزد برگزیده شدند.

 

·        و حرف پایانی این المپیاد:

علیرغم این که فعالیت روباتیک، یک فعالیت نوپا و جدید در مراکز کانون بود و برگزاری المپیاد روباتیک نیز اولین تجربه کانون استان، خوشبختانه به لطف و عنایت خداوند متعال و پشتیبانی صمیمانه مدیریت محترم و همراهی و همدلی کادر اجرایی، المپیاد هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی در سطح بسیار خوبی برگزار شد.

لازم است از همه همکاران محترم و دوستان عزیزی که ما را در برگزاری موفق این المپیاد یاری نمودند تشکر کنم. همچنین از مسوولین و مربیان مراکز شماره 3 یزد، مجتمع و شماره 1 یزد که علاوه بر حضور فعال اعضای مرکز در قالب تیم‌های شرکت‌کننده در برگزاری المپیاد نیز همکاری صمیمانه داشته‌اند، سپاس‌گزاری نمایم.

 جا دارد همچنین از  مسوولین و مربیان مراکز شهرستان‌های بافق و تفت نیز که علاوه بر حضور موفق در پنجمین المپیاد کشوری روباتیک، در اولین المپیاد استانی نیز، خوش درخشیدند قدردانی به عمل آید.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا