دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: خنثی کردن تحریم ها بسیار مهم است اما مهمتر از آن این است که همزمان با مهار تحریم ها باید به شکوفایی اقتصادی در کشور برسیم. یعنی آنچه در 30 سال گذشته دولت‌ها برای آن زحمت کشیده اند ولی هنوز حاصل نیامده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، شب گذشته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه راز شبکه 4 سیما در پاسخ به این سئوال مجری کارشناس برنامه مبنی بر این که تهدیدها و فرصت های پیش روی ایران اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید و شباهت ها و تفاوت های این فرصت و تهدیدها با دوران دفاع مقدس چیست؟ گفت: ملتی که اهداف بلند دارد. باید خود را برای همه چیز آماده کند، اگر در این موقعیت و ژئوپولتیک به سرمی بریم باید خود را برای تهدید و فرصت های بزرگ آماده کنیم، امروز هم تهدید و هم فرصت ها و امیدهای بزرگی پیش روی ما قرار دارد.

راه رسیدن به آرمان ها از واقعیات است
دکتر رضایی در ادامه گفت: من یک نیروی ارزشی هستم و به آرمان های انقلاب و نظام بسیار توجه دارم ولی راه دستیابی به آرمان ها از واقعیت ها می گذرد. اولین واقعیت این است که نمی گذارند ما به آسانی و بدون هزینه در شمال خلیج فارس و روی چاههای نفت و گاز کل منطقه به راحتی به آرمان هایمان برسیم. رضایی افزود: تاکید دارم که باید از شعارزدگی پرهیز کنیم و با اقتدار به سمت آرمان ها برویم.

در این قسمت طالب زاده سئوال کرد که همواره حتی از سوی منابع غربی گفته شده آمریکا نمی تواند به ایران حمله نظامی کند، اما حال که آنها بانک مرکزی و فروش نفت مان تحریم کرده اند آیا این نوع تازه ای از جنگ نیست؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد: قبول ندارم که آمریکا نمی تواند به ما حمله کند، این ما (ایران اسلامی) هستیم نمی گذاریم حمله کند. یعنی تا ما غفلت کنیم آنها حمله خواهند کرد کما اینکه زمان بوش 3 بار هواپیماها را آوردند روی باند برای حمله اما هوشیاری و آزمایش موشک های ایران و افشاگریهایی که بعد از حمله آمریکا به عراق صورت گرفت از عواملی بود که مانع حمله آنها شد. لذا حفظ بازدارندگی به صورت مستمر در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی بسیار واجب و مهم است.

دکتر رضایی افزود: آنها می دانند تا سوریه و حزب الله لبنان باشند، حمله به ایران دشوار است چون ما دست بلندی در مرزهای مدیترانه داریم این ها می خواهند سوریه سقوط کند و حزب الله ضعیف شود تا موشک هایی که از 70 کیلومتری می تواند اسرائیل را بزند را مهار کنند و سپس عراق را مهار کنند و بعد از آن ایران را هم تحت تأثیر قرار دهند منتها قبل از این مراحل برای تضعیف ایران تحریم های اقتصادی را شروع کرده اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: لذا آنها امروز با دو فلش سوریه و تحریم ها به سمت ما فشار می آورند و این می تواند مقدمات یک منازعه باشد در عین حال می تواند سکویی برای جهش ما باشد. یعنی هم سوریه می تواند موجب تحرک باشد و هم تحریم‌ها می تواند مبنای جهش اقتصادی باشد، همچنان که جنگ نیز مانند تحریم ها به صورت ناعادلانه به ما تحمیل شد، اما توانستیم آن را مبنای یک جهش عظیم دفاعی و امنیتی قرار دهیم که آثار آن تا امروز هویدا است.

دکتر رضایی افزود: نباید تحریم ها صورت می گرفت . تحریم ها ظالمانه است ولی حالا باید با آن مبارزه کنیم و در این مبارزه هم پیروز شویم.
 
دیپلماسی نیازمند آسیب شناسی

دکتر رضایی در ادامه صحبت ها درباره تهدیدها و فرصت های پیش روی نظام درباره روابط ایران و آمریکا گفت: قطع رابطه سیاسی از طرف آمریکا بود تا آبان 1358 سفارت آمریکا در ایران برقرار بود، و رفت و آمدهایی صورت می گرفت. در خاطرات برژنسکی آمده که در مذاکرات او با دکتر یزدی در الجزایر، برژنسکی می گوید ما حاضریم اموال شما را بدهیم اما دکتر یزدی می گفت نه شما شاه را تحویل دهید. وی افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون باید دیپلماسی خود را آسیب شناسی کنیم مثل این که در سه دوره مذاکره به سرپرستی آقایان روحانی، لاریجانی و جلیلی با غرب آسیب ها کدام بوده است؟ آیا نمی شد فاصله روسیه و چین با آمریکا را بیشتر کرد؟ یا نمی شد فرصت های بیشتری ایجاد کرد؟ این ها را باید بررسی کنیم. دکتر رضایی خاطرنشان کرد: به هرحال آمریکا رابطه را قطع کرد و بعد هم آمد پشت سر ضدانقلاب اما نتوانست از تأسیس جمهوری اسلامی جلوگیری کند. اما شکاف به قوت خود باقی است و باید قویترین تیم سیاست خارجی را برای آن شکل دهیم که دائم رصد کرده و فکر بدهد و این تیم باید خود به اندازه یک وزارت خارجه باشد.

توطئه ها را خنثی کرده و جلوتر هم رفتیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه خاطر نشان کرد: ما و آمریکا دنبال ارزش ها و منافع خود هستیم ما توطئه های آمریکا را خنثی کرده و حتی جلوتر هم رفتیم، در سالهای 58 تا 61، شهدای زیادی دادیم ولی توطئه ها را خنثی کرده و یک سازمان اطلاعاتی قدرتمند هم در ایران ایجاد شد که تا خود آمریکا هم نفوذ کرد. در جنگ هم می خواستند 5 استان و دهها بحرین را از ایران جدا کنند ولی نگذاشتیم و فراتر از آن یک نیروی قدرتمند دفاعی ساختیم. و دهها دستاورد دیگر که امروز شاهد آن هستیم. حالا هم وضع باید به این گونه باشد.

باید اقتصاد را شکوفا کنیم

دکتر محسن رضایی در ادامه خاطرنشان ساخت: امروز در رویارویی سوم با غرب و آمریکا و در تحریم ها هم نه تنها باید تحریم را مهار بلکه باید اقتصاد را به شکوفایی بزرگ و بالا برسانیم. یعنی خنثی کردن تحریم ها مهم است ولی مهمتر شکوفایی اقتصادی است که باید به آن برسیم یعنی همان طور که تهدید تحمیلی جنگ به فرصت تبدیل شد، تهدید تحمیلی تحریم هم باید به فرصت شکوفایی تبدیل شود، آن وقت ما به آرمان های نظام و انقلاب به بهترین شکل دست یافته‌ایم که ترس آمریکا و دشمنان ما هم از همین است.

از نظام و رهبری دفاع می کنم ولی منتقد وضع موجود هستم

در ادامه و پس از انتقاداتی که طالب زاده نسبت به برخی سوء مدیریت ها مطرح کرد و خواستار تقویت روحیه جهادی و جهاد سازندگی در دوره رویارویی تازه غرب با ایران شد، دکتر محسن رضایی گفت: من با تمام توان از نظام و رهبری دفاع کرده و می کنم ولی من منتقد وضع موجود هستم و به نحوه اداره کشور انتقاد دارم . اشکالات در کارها بوده برای مثال 90 درصد دان مرغ و موارد مربوط به صنعت مرغداری توسط چند نفر از خارج می آمده این یک گلوگاه بوده که از سه ماه قبل پیدا بوده که نقصی در حال ایجاد است، اگر درست مطالعه می شد معلوم بود، فردا ممکن است برای گوشت و سایر اقلام همچنین شود، دکتر رضایی افزود: هر کالایی یک بازاری دارد که وضع داخلی و خارجی آن باید به صورت مانیتور مقابل وزرای مربوطه باشد و بدانند چه موقع باید چه عیبی را رفع کنند.

دکتر محسن رضایی تصریح کرد: البته این ها مثال بود ولی در مجموع هرچه دولت نقش هدایتی و نظارتی و حمایتی بیشتر داشته باشد بیشتر می تواند کنترل کرده و موفق باشد. دولت هم تنها نیست خود مجلس هم نقش دارد، حتی قوه قضاییه یا حتی مجمع همه اینها نقش دارند و نقش آنها هم نیازمند آسیب شناسی است وگرنه چه ضمانتی خواهد بود که چند ماه دیگر اتفاقات دیگری نیافتد.

در ادامه طالب زاده گفت همانند روزی که به فرودگاه مهرآباد حمله شد و آژیر بسیج عمومی در کشور به صدا درآمد آیا تحریم بانک مرکزی و نفت ایران هم چنین هشداری نیست و نیازمند یک حرکت انقلابی و وسیع در کشور نمی باشد؟

دکتر رضایی در پاسخ گفت: همین طور است، آماده باش اخیر از زمان تحولات بازار ارز شروع شد آن آغاز ماجرایی بود که باید سریعتر کنترل و مدیریت می شد.

به هرحال هجمه و رویارویی غرب جدی است از قبل هم قابل پیش بینی بوده ولی شاید اهمال شده، اما امروز هنگام رویارویی و جهش دوباره ایران فراهم آمده است و باید برای آن برنامه داشت چون شکوفایی اقتصادی نیاز به تحول در مدیریت دارد.

برنامه های اقتصادی در شرایط تحریم باید متفاوت باشد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد: مدیریت و برنامه های اقتصادی در شرایط تحریم با شرایط معمولی متفاوت است. اقتصاد در شرایط صلح و همان رویه در شرایط تحریم کارایی نخواهد داشت. ما نیازمند مدیریتی برای عبور موفقیت آمیز از تحریم ها هستیم.

اگر فهم اقتصادی نباشد چطور برنامه ریزی کنیم

در ادامه برنامه دکتر رضایی گفت: می دانید که رشته تحصیلی من مکانیک بود ولی بعد از جنگ آمدم سمت اقتصاد، چون شک نداشتم مصاف اصلی ما بعد جنگ با آمریکا در اقتصاد خواهد بود. مدت ها خود را آماده کرده بودم چون وضع قابل پیش بینی بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تحریم ها و رویایی جدید آمریکا ارتباطی به دولت آقای احمدی نژاد هم ندارد. و از آخر دولت آقای خاتمی شدت گرفت یعنی وقتی که سازمان ملل سال گفت و گوی تمدن ها اعلام کرد ولی بوش آمد محور شرارت را مطرح کرد. لذا رویارویی ما با آمریکا با یک مذاکره و دو مذاکره حل نمی شود، و باید به بهترین وجه و با اقتدار و عزت از این رویارویی عبور کنیم و برنامه ریزی باید به نحوی باشد که مشکل را از سر راه برداشته به علاوه به شکوفایی اقتصاد برسیم.

وی افزود: نباید همه هنر ما این باشد که تحریم ها را خنثی کنیم بلکه باید توسعه اقتصادی شتابان صورت گیرد و در 2 تا 3 سال آینده باید مسئله را تعیین تکلیف کنیم. و ثبات اقتصادی باید در کشور و روابط بین المللی به وجود آید.

دکتر محسن رضایی در ادامه افزود: شعار زدگی ممکن است باعث انحراف در تصمیمات شود و از آوردن توانایی لازم به صحنه جلوگیری کند، کما اینکه سال اول جنگ هم شعار زیاد داده می شد ولی اقدامات اصلی از سال دوم آغاز شد.

دشمن را نباید دست کم گرفت

دکتر رضایی در ادامه اظهاراتش گفت: دشمن در اعمال فشار به ایران همه چیز را محاسبه کرده و بسیار هوشمند عمل کرده و ما باید از جایی مسئله را خنثی کنیم که در محاسبات آنها نبوده است بدین معنا که نباید در دهان اژدها رفته و توکل کنیم بلکه باید نقطه ضعف اژدها را پیدا کرده و در آنجا توکل کنیم که این سفارش قرآن کریم نیز هست. در ادامه طالب زاده گفت در دوره جنگ ما هم جنگ کلاسیک جواب نداد و شما و رزمندگان غیرمتعارف نبرد کردید.

مردم را به اداره کشور برگردانید

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد: بله در واقع مردم را آوردیم به صحنه، نقطه مؤثر را پیدا کردیم چون تنها با شعار نمی شود با آمریکا و ... مقابله کرد، الان هم شک ندارم که می توانیم باید شرایط را فراهم کرد. اقتصاد امروز باید مردمی شود، شرط هم مشارکت مردم است. جهان در حال حاضر در حال عبور از تجربه جامعه مدنی در رسیدن به شبکه های اجتماعی است، بسیج و جهاد سازندگی ما مدل های شبکه های مردمی و ارتباط تنگاتنگ است. دکتر رضایی افزود: بازگشت مردم به اداره کشور بسیار مهم است . طی بیست سال اخیر مردم از اداره کشور کنار رفته اند .

باید روی اشتغال تأکید شود

در ادامه دکتر رضایی افزود: مردم در انتخابات مشارکت دارند ولی چرا در اداره کشور مشارکت نکنند؟

در برابر این پرسش که گام اول به نظر شما چه باید باشد به رضایی گفت: مسئله کلیدی اشتغال است که اگر حل شود، مردم درآمد خواهند داشت و مفاسد کم می شود، اما چطور؟ این کار مدیریت اقتصادی می خواهد که منابع هدر نرود. و سرمایه گذاریها به جای خود صورت گیرد. لذا به نظر من در مقابله با تحریم باید روی اشتغال تأکید شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالی درباره پیچ سرنوشت ساز تاریخ درکلام رهبری گفت: این پیچ به این معناست که اگر عبور کنیم از مرحله فعلی به قدرت دفاعی و اقتصادی پایدار می رسیم. رضایی افزود: پشتوانه قدرت مردم و اقتصاد هستند، که اگر نباشند قدرت فرو می ریزد.

رویارویی سوم با عقبه قدرت است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: رویارویی سوم غرب با عقبه قدرت رخ داده، یعنی مردم و اقتصاد را هدف گرفته اند، حال اگر مردم و اقتصاد را به اوج شکوفایی برسانیم از پیچ سرنوشت ساز عبور کرده ایم و همه تجارت و سیاست منطقه دست ایران است لذا رهبر معظم انقلاب با حکمت این مسئله را طرح کرده اند.

از همه ارزش های انقلاب دفاع کنیم

در بخش دیگر برنامه در مبحث بیداری اسلامی دکتر محسن رضایی اظهار داشت: ما باید از همه ارزش هامان دفاع کنیم. دولتمردان ایران اشتباه کردند در طول این سالها به سوریه یا عربستان تذکر ندادند که آزادی و مردم سالاری را در کشور شان رعایت کنند، رضایی افزود: تعجب من از اصلاح طلب هاست که 8 سال سرکار بودند و رسانه هم زیاد داشتند ولی نگفتند که مردم سالاری و آزادی هم ارزش انقلاب است و عربستان و سوریه و دیگران باید به آن پایبند باشند. حالا هم که قطر و عربستان به فکر دموکراسی در سوریه افتاده اند که خنده دار است. در حالی که آزادی و مردم سالاری جزء ارزش های انقلاب ما است و امروز هم دولت سوریه باید به کمک مردم خود مسئله را حل کند. سوریه دوست ما در محور مقاومت است ولی همه ارزش هایمان را باید به دوستانمان صادر کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ظلم ستیزی و مقابله آقای اسد با اسرائیل بسیار خوب است ولی مثلاً سال ها پیش باید به آقای اسد می گفتیم که اصلاحات را آغاز کن. دکتر رضایی افزود: سوریه شریک استراتژیک ماست و حمایت ما از سوریه به جا و با معناست منتها نباید در صدور همه ارزش های انقلاب اهمال شود.

دکترین گلوله برفی و بهمن

در ادامه برنامه حسین بهزاد نویسنده و پژوهشگر به صورت تلفنی از دکتر رضایی سئوال کرد: در درس های دوره عالی سپاه در دهه 70 از آغاز تصدی بر سپاه و آزادسازی سرزمین ها گفتند که با دکترین گلوله برفی و پیدا کردن آدمها، تیپ ها و لشگرهای سپاه را تشکیل دادید. بهزاد افزود: با توجه به تجربه کارای گلوله برفی آیا امروز هم دکترین گلوله برفی برای شرایط امروز دارید یا خیر و اگر دارید مشخصات آن چیست؟ دکتر رضایی پاسخ داد: بله وقتی گلوله برف کوچکی روی قله راه می افتد در دامنه ها توده ای بزرگ می شود و در کف جاده ها کیلومترها جاده را بند می آورد، دکتر رضایی افزود: گلوله های ما آن موقع فرماندهان ناشناخته بودند و در عبور از تحریم های اقتصادی گلوله های برفی کارآفرینان موفق و جوانان نسل سوم و چهارم انقلاب هستند.

وی در ادامه افزود: تعداد زیادی از این کارآفرینان موفق و جوانان مستعد را در سراسر کشور زیرنظر گرفته ام که توانایی آنها بالقوه و بالفعل است. هدف اصلی هم این است که همه این ها را بیاوریم در یک استراتژی بزرگتر، بخش ها و افراد زیادی آماده اند تا محیط کسب و کار کشور مساعد شود.

به قرارگاه مرکزی اقتصاد نیاز داریم

دکتر رضایی همچنین در پاسخ به سئوالی در این برنامه گفت: به یک قرارگاه مرکزی در بحث مقابله با تحریم و شکوفایی اقتصادی نیاز داریم که می تواند شامل دولت، نیروهای مسلح، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد مستضعفان، مجلس، قوه قضاییه و دیگران باشد. وی افزود: این قرارگاه در شانگهای چین با یک تیم 7 نفره ایجاد شد، ما هم باید چنین تیمی داشته باشیم تا مصون از تغییرات سیاسی برنامه های تثبیت شده در کشور اجرا شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا