یزدفردا- در کنار مرقد شریف پیامبر اکرم (ص) خانه ی حضرت زهرا (ص) قرار دارد.

درباره ی موقعیت حانه ی حضرت زهرا منابع تاریخی روایت می کند که:

ابن سعد در کتاب الطبقات الكبرى[ ج 1، ص 499، بيروت: دار صادر] و ابن جوزى درکتاب شرف المصطفى‏ به سندى از مالك بن ابى الرّجال نقل می کند که او از پدر و مادرش، شنیده است که

چنین می گفتند: خانه‏هاى همسران رسول الله، همه در قسمت چپ نمازگاه واقع شده بود. و وقتى: زينب بنت جحش درگذشت، ام سلمه در آنجا ساكن شد.

مؤلف کتاب المناسك و اماكن طرق الحج و معالم الجزيرة (ص 373) به حديثی از ابو محمد اسماعيل بن محمد بن اسحاق بن جعفر بن محمد ابن على بن الحسين بن على بن ابى طالب، كه از دانشمندان مدينه در زمان خود بوده است، باور آورده كه وى گفته بود: «كانت اول حجرة من حجر ازواج النبي: حجرة حفصة. و هى موضع الخوخه التى تدعى خوخه عمر، ثم تليها حجرة حجرة، حتى تنتهى الىحجرة عائشة رضى الله عنهن اجمعين. و هى موضع القبر و بعدها حجرة فاطمة فى الصدر عند باب جبريل و بعدها حجرة ام سلمه و آخر الحجرات حجرة جويرية ...» .

بر اين اساس. و با توجه به اينكه منزل اسماء در مقابل باب النساء فعلى در جهت شامى آن واقع شده بود. معلوم مى‏شود كه كليه خانه‏ها: از خانه‏ى حفصه و عايشه و اسماء و فاطمه در جنوب شرقى، سپس محاذى: باب الرحمة تا قسمت شامى ديوار شرقى مسجد قرار داشته ‏اند.
اگرچه درباره بناى خانه‏ى فاطمه (س) بنت رسول الله (ص)، منابع و احاديث مستقلى در کتاب های سیره و احادیث وجود ندارد اما بر اساس آگاهی هایی که منابع تاریخی و حدیثی درباره خانه های همسران پیامبر (ص) به ما می دهند، محققان چنین نتیجه گرفته اند که: خانه‏ى فاطمه (س)، مجاور و پشت خانه‏ى محمد ص، كه عايشه در آن بسر مى‏برده، قرار داشته است:
يحيى- عيسى بن عبد الله از پدرش آورده است كه: «رسول اكرم، هنگام خروج از خانه عايشه، در كنار روزنه‏ئى كه بين خانه‏ى فاطمه و خانه‏ى عايشه بوده، جوياى حال دخترش مى‏شده است. و اين محل در قسمت انحناء بين قبر و خانه‏ى رسول واقع شده بود».
بنا بر اين، و با توجه به ديگر گفته‏هاى ثبت شده، مسلم است كه خانه‏ى فاطمه بين: مربع قبر و: ستون تهجّد بوده است.
طبرانى- ابى ثعلبه گفته است: هرگاه رسول گرامى از سفرى باز مى‏گشت، ابتداء به مسجد مى‏رفت. و دو ركعت نماز بجاى مى‏آورد. و آنگاه به خانه‏ى فاطمه (س) رفته، پس از ديدار با دخترش، به خانه خود تشريف مى‏بردند.

چنانچه در منابع ذکر شده خانه مطهر فاطمه زهرا (س) به ابعاد 16 متر در 15 متر یعنی  حدود 240 متر مربع است.  

در شرایط فعلی از باب جبرئیل که به مسجد پیامبر (ص) وارد شوید درب بسته ای را می بینید که پیش از تخریب خانه فاطمه زهرا (س) محل درب قدیمی خانه بوده است

از چندین قرن قبل بر قفل این درب شعری به عربی نوشته شده که متن آن چنین است:

هو الحبیب الذی ترجی شفاعته لكل هولٍ من الأهوال مقتحم

او (پیامبر اکرم) دوستی است که در همه پیشامدها و حوادث ناگوار امید شفاعت از او می رود.

چنانچه در منابع اینترنتی  نوشته شده "این شعر توسط  شاعر اهل تسنن قرن هفتم هجری «البوصیری» و در وصف پیامبر اعظم حضرت محمد(ص) سروده شده است ".

شما می توانید متن این شعر را در تصویر سوم گالری تصویر مشاهده فرمایید.

یادآور می شود این تصاویر در نیمه ی اول فروردین ماه 1391 گرفته شده است.

منبع:شفقنا










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا