استاندار یزد عصر چهارشنبه 29 دی ماه در شورای زکات استان تاکید کرد: اقدامات استان در راستای اقتصاد مقاومتی موجب می‌شود اقتصاد رونق یابد و مردم با داشتن شرایط درآمدی بیشتر، بهتر بتوانند زکات خود را پرداخت کنند.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، شورای زکات استان با حضور نمایندۀ ولی فقیه در استان و امام جمعۀ یزد، استاندار یزد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، رئیس شورای زکات کشور، مدیرکل پخش زکات کشور، فرمانداران و اعضای شورای زکات استان در تالار اندیشه استانداری برگزار شد.
استاندار یزد در این نشست با بیان اینکه مردم استان یزد در پرداخت زکات و انجام کارهای خیر سرآمد کشور هستند، گفت: یزد با توجه به کشاورزی محدودی که دارد بیش از 9 میلیارد تومان زکات پرداخت کرده که این میزان حاکی از اعتقادات بالای مردم دارالعباده است.
«سیدمحمد میرمحمدی» با اشاره به اقدامات انجام شدۀ استان در حوزۀ اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: تاکنون 9 کارگروه اقتصاد مقاومتی در استان تشکیل شده و 97 طرح اقتصاد مقاومتی بررسی شده است.
وی گفتمان‌سازی، فرهنگسازی و مردمی‌کردن اقتصاد مقاومتی را از کارگروه‌های اقتصاد مقاومتی در استان نام برد و دربارۀ طرح‌های اقتصاد مقاومتی افزود: شناسنامه، میزان پیشرفت و برش‌های استانی این طرح‌ها‌ مشخص شده است.
استاندار یزد پروژه‌های نیمه‌تمام استان را بیش از 280 پروژه بیان کرد و گفت: تاکنون 62 پروژه از این پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است.
میرمحمدی ادامه داد: با هدف رفع مشکل واحدهای صنعتی استان ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان تشکیل شد، از طریق این ستاد تاکنون به 319 واحد صنعتی تسهیلات پرداخت شده که رتبۀ استان در این خصوص 12 کشور بوده و پرداخت‌های بانکی به واحدهای تولیدی در دو بخش سرمایه ثابت و سرمایه در گردش بوده است.
وی افزود: 481 مورد تسهیلات نیز به طور مستقیم از بانک‌های استان به واحدهای صنعتی پرداخت شده که رتبۀ استان در این پرداخت‌ها در دو بخش سرمایه ثابت و سرمایه در گردش از نظر پرداخت مستقیم بانک‌ها چهارم و به‌طور کلی از نظر تعداد پرداخت‌ها پنجم کشور است.
عالی ترین مقام اجرائی استان 84 مورد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های گردشگری، تدوین کتابچۀ 71 فرصت‌ سرمایه‌گذاری در استان، ایجاد مرکز خدمات سرمایه‌گذاری و احداث واحد گندله‌سازی بهاباد را برخی اقدامات استان در راستای رشد سرمایه‌گذاری بیان کرد.
استاندار یزد با بیان رتبۀ دوم استان از نظر توسعۀ فناوری در خصوص توسعه علم و فناوری، گفت: یزد جزو پنج استانی است که منطقۀ ویژه علم و فناوری در آن تأسیس شده و مرکز رشد فناوری آب و مرکز نوآوری زیست فناوری نیز در استان دنبال شده است.
میرمحمدی افزود: استان یزد 148 پروانه ثبت اختراع و بیش از 55 اختراع در سال گذشته کسب کرده و از نظر اشتغال‌زایی نیز 10هزار شغل در سال 94 و 7 هزار فرصت شغلی در 9 ماهۀ نخست امسال ایجاد شده است.
وی بر ابلاغ و تخصیص 350 میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهوری در حوزۀ آب اشاره کرد و در خصوص اقدامات انجام شده برای جلوگیری از هدررفت آب به 740 هکتار آبیاری نوین در باغ‌ها، افزایش 40 هکتاری سطح زیر کشت گلخانه‌ها و نصب وسایل کنترل آب شُرب اشاره کرد.
استاندار یزد در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد: اقدامات استان در راستای اقتصاد مقاومتی موجب شود اقتصاد رونق یابد و مردم با داشتن شرایط درآمدی بهتر، بتوانند زکات خود را پرداخت کنند.


تاکید زکات بر کمک به فقرا


نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد در این نشست گفت: زکات واجب بیشتر بر کمک به فقرا تأکید می‌کند و توقع است آمار استان در خصوص توجه به فقرا بیشتر از اینها باشد.
«آیت‌الله محمدرضا ناصری» افزود: ملاک کمک به محرومان و فقرا تنها نباید محرومان عضو کمیته امداد باشد بلکه به سراغ  آنهایی باید رفت که فقیر و در گوشه‌ای ساکت هستند.
امام جمعۀ یزد تأکید کرد: برای پرداخت زکات به نیازمندان از ائمه جمعه و روحانیون محل نیز کمک گرفته شود تا محرومان محلی نیز از این کمک‌ها بهره‌مند شوند.


زکات و مالیات دو تکلیف برای مردم و حکومت اسلامی


رئیس شورای زکات کشور نیز با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: قرآن کریم زکات را همان طور واجب کرده که نماز را واجب کرده است.
«آیت الله حسن عالمي» افزود: رسول خدا زکات و مالیات را دو تکلیف برای مردم و حکومت اسلامی دانسته است که حاکی از ضرورت پرداخت هر دو در جامعه است.
آیت الله عالمي با تأکید بر اینکه زکات حتمأ به فقرا تعلق گیرد، خاطرنشان کرد: مصوب شده است که بودجۀ پرداخت زکات 60 درصد به 40 درصد به نفع فقرا باشد و بودجه طرح‌های عمرانی از منابع دیگر تأمین شود.
گفتنی است در پایان این نشست مقرر شد سه کمیتۀ فرهنگسازی، پشتیبانی و اطلاع‌رسانی در استان یزد تشکیل شود و مباحث مرتبط با زکات ابتدا در کمیته‌ها و سپس در شورای زکات استان بررسی شود.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا