استاندار یزد صبح چهارشنبه 29 دی ماه در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: یکی از راهکارهای استان برای تأمین آب استفاده از مشارکت مؤثر مردم است و پیشنهاد می‌کنیم؛ 500 هزار نفر از جمعیت یزد به مدّت پنج سال، سالانه 200 هزار تومان به‌عنوان سهام پرداخت و به این طریق از شیوۀ تعاونی برای تأمین منابع عمومی سرمایه‌گذاری کنند.

به‌گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با حضور استاندار یزد، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعۀ منابع استانداری، رئیس کل دادگستری استان، شهردار یزد و دیگر اعضای این شورا در سالن اجتماعات شهرداری یزد برگزار شد.
استاندار یزد در این نشست با اشاره به جهت‌گیری‌ استان در سیاست‌گذاری‌ها، بیان کرد: برنامه‌ریزی برای تأمین آب، جذب دانشجو در عرصه صنعت، رویکردهای مدنظر در بخش فضای‌سبز و پروژه‌های عمرانی مانند خیابان قیام نشان از برنامه‌ریزی مداوم و امیدوارکنندۀ توسعۀ استان است.
«سیدمحمد میرمحمدی» ادامه داد: ادغام صنعت با فن، تخصص و آی‌تی راهکار مناسبی برای توسعۀ استان بوده که خوشبختانه تعامل همه‌جانبۀ استان را در پی داشته است.
استاندار یزد با طرح این پرسش که آیا می‌توان گفت جمعیت استان افزایش نخواهد داشت، افزود: بی‌گمان ما با افزایش جمعیت و افزایش مصرف روبه‌رو خواهیم بود که اینها نیاز به اشتغال و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها دارد.
میرمحمدی با تأکید بر مدیریت مصرف آب و بیان این نگرانی که بیلان منابع آب زیرزمینی استان منفی است، گفت: استان با برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی نسبت به میزان مجاز روبه‌رو است و شاهد هستیم که سال به سال سفره‌های آب زیرزمینی اُفت می‌کند و موجب کاهش آب زیرزمینی و شوری آب می‌شود.
وی در خصوص راهکارهای تأمین آب شُرب، انتقال آب، مدیریت مصرف آب موجود و جلب مشارکت مردم به صورت سهام خاص  بیان کرد: ما به‌عنوان مسئولان استان وضعیت آب را تهدیدکننده می‌دانیم و معتقدیم باید آب خلیج فارس را به استان منتقل کرد از این‌رو به دنبال راهی میانه‌رو هستیم که مشارکت مردم و دولت را دربرداشته باشد.
میرمحمدی دراین‌باره ادامه داد: یکی از راهکارهای استان برای تأمین آب به ویژه آب آشامیدنی استفاده از مشارکت مردم است؛ به‌گونه‌ای‌که پیشنهاد می کنیم 500 هزار نفر از جمعیت یزد به مدّت پنج سال سالانه 200 هزار تومان به‌عنوان سهام پرداخت کنند و به این طریق از شیوۀ تعاونی برای تأمین منابع عمومی سرمایه‌گذاری کنند.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: دولت همۀ همّت خود را برای حفظ جمعیت، درآمد، رونق اقتصادی و تأمین آب شُرب به‌کار خواهد گرفت و همچنان نیز به‌دنبال ارائۀ بهترین راهکار برای برون‌رفت از تهدیدها است؛ اگر سرمایۀ اولیه انتقال آب تأمین شود آنگاه می‌توان از طریق صندوق توسعه ملی نیز اقدام کرد.


پروژه پیاده‌رو خیابان قیام، طرحی ضروری


عالی ترین مقام اجرائی استان دربارۀ اقدامات شهرداری در خصوص تکمیل پروژۀ پیاده‌رو خیابان قیام گفت: شاید طرح خیابان قیام یزد باید زودتر از اینها انجام می‌شد زیرا معتقدیم این خیابان با توجه به قرارداشتن در بافت تاریخی شهر، قرارگیری بین دو حسینیه و نیز دسترسی به چندین مسجد و بازار می‌تواند بازتاب دارالعبادۀ یزد باشد.
میرمحمدی افزود: محور توجه و برنامه های دولت تدبیر و امید بر مبنای چشم‌انداز ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون اساسی، قوانین مجلس، مصوبات دولت و طرح‌های مصوب است از این‌رو مسئولان و مدیران دولتی در استان یزد نیز بر اساس همین چارچوب عمل می‌کنند.
استاندار یزد در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در خصوص پروژه پیاده‌رو خیابان قیام، اگر در جایی نظراتی منتقدانه و مفید وجود داشته باشد، خواهیم پذیرفت و سعی می‌کنیم از این نقدها استفاده کنیم.
گفتنی است در این نشست شهردار یزد، رئیس اتاق بازرگانی، رئیس خانه صنعت و معدن و مدیرکل شرکت آب منطقه‌ای استان به ارائۀ سیاست‌های پیش گرفته برای توسعۀ استان در بخش‌های تحت مدیریت خود پرداختند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا