پایگاه خبری یزدفردا"چرا نباید نوشابه بخوریم؟/نوشابه‌های گازدار را به‌جرات می‌توان پای ثابت سفره بسیاری از خانواده‌ها دانست. فست‌فودها هم که این سال‌ها طرفداران پروپا قرصی پیدا کرده‌اند، باعث می‌شوند افراد به مصرف نوشابه‌های گازدار روی بیاورند و این موضوع چالش مهمی برای سلامت افراد،بویژه کودکان و نوجوانان، ایجاد کرده است.

 
متأسفانه با وجود هشدارهایی که محققان و پزشکان مطرح می‌کنند، همچنان آمار مصرف نوشابه‌های گازدار بالاست. نوشابه‌های گازدار سرشار از شیرین‌کننده‌های مصنوعی از قبیل آسپارتام، ساخارین و ساکرالوز هستند که باعث افزایش قند خون می‌شوند و برای سلامت افراد،بویژه مبتلایان به دیابت، بسیار خطرناک هستند.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی نسبت به شکر و قند، درصد شیرینی بالاتری دارند و این باعث می‌شود به مرور آدمی به حجم بالای این شیرینی عادت کند و ذائقه او نسبت به قندهای طبیعی موجود در مواد غذایی مانند میوه‌های مختلف تغییر کند.

پیش از این، بسیاری از محققان بر این باور بودند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی جانشین خوبی برای شکر و قند محسوب می‌شوند و افرادی مانند مبتلایان به دیابت که با خوردن مواد قندی مشکل دارند براحتی می‌توانند از این مواد بهره‌مند شوند؛ ولی مطالعات اخیر حاکی از آن است که عملکرد و تاثیر آنها در بدن مانند شکر و قند است و تفاوتی ندارد و چه بسا ممکن است قند خون را در بیماران دیابتی بالا ببرد. شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند ساخارین احتمال بروز سرطان‌هایی چون سرطان مثانه، تومورهای مغزی و سرطان اندام‌های تناسلی زنانه را افزایش می‌دهد.
 
گرگی در پوست بره
برخـی محققان معتقد بودنــد ‌ مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی به جای قند و شکر برای افرادی که به اضافه وزن مبتلایند و قصد لاغری دارند، گزینه‌های مناسبی به شمار می‌روند؛ ولی بررسی‌های جدید نشان می‌دهد شیرین‌کننده‌های مصنوعی ترشح انسولین را در بدن بالا می‌برند و این هورمون نیز پیام ذخیره چربی را به بدن می‌فرستد که به مرور باعث اضافه‌وزن و چاقی می‌شود. نوشابه‌های گازدار فاقد کالری هستند، ولی این مواد به کاهش وزن کمک نمی‌کنند. م

محققان دانشگاه تگزاس آمریکا در پژوهش‌های خود دریافتند اندازه دور کمر در افرادی که نوشابه‌های گازدار به مقدار زیاد مصرف می‌کنند 70 درصد بیشتر از افرادی است که از این قبیل نوشابه‌ها مصرف نمی‌کنند. تأثیر روانی شیرین‌کننده‌ها به عنوان موادی فاقد کالری، گرایش افراد را به مصرف آنها بالاتر می‌برد و همین‌ باعث می‌شود حجم بالایی از این مایعات خورده شود که در‌نهایت علاوه بر افزایش قند خون، اضافه‌وزن را نیز برای مصرف‌کنندگان به همراه دارد.
 
خطر ابتلا به دیابت نوع 2
بررسی‌های محققان دانشگاه مینسوتا نشان می‌دهد نوشیدن هرروزه نوشابه تا 36 درصد خطر ابتلا به سندروم متابولیک و دیابت را بالا می‌برد. سندروم متابولیک به شاخه‌ای از بیماری‌ها اطلاق می‌شود که فشار خون، قند، چربی، کلسترول بالا و افزایش اندازه دور کمر را به دنبال دارد و بیماران را در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی، انواع سکته و دیابت قرار می‌دهد.
 
فاقد مواد مغذی
با نوشیدن نوشابه‌های گازدار به‌رغم این‌که هیچ کالری جذب بدن نمی‌شود، هیچ فایده‌ای هم به بدن نمی‌رسد. در این میان، پزشکان تغذیه توصیه می‌کنند جایگزینی نوشابه با آب که برای انجام فرآیندهای بدن نیز ضروری است، بسیار مفید است.
 
عامل بروز سردرد
مطالعات صورت‌گرفته روی شــیرین‌کننده‌هــای مصنوعی چون آسپارتام حاکی از آن است که مصرف این قبیل شیرین‌کننده‌ها با سردرد ارتباط مستقیمی دارد. بسیاری از محققان در مبتلایان به سردرد و میگرن ردپای مصرف نوشابه‌های گازدار را یافته‌اند.
 
پوسیدگی دندان‌ها
مصرف مقدار بالای نوشابه‌های گازدار دارای شیرین‌کننده‌های مصنوعی، خطر پوسیدگی دندان‌ها را افزایش می‌دهد. محققان با مطالعه میزان پوسیدگی دندان‌ها در معتادان کوکائین، متامفتامین و مصرف‌کنندگان نوشابه‌های گازدار به این نتیجه رسیدند که درصد پوسیدگی در آنها به یک اندازه است. عامل اصلی تخریب دندان‌ها در مصرف‌کنندگان مداوم نوشابه‌های گازدار اسیدسیتریک بالای موجود در آنهاست که به مرور زمان مینای دندان را ضعیف می‌کند و در نهایت از بین می‌برد.
 
ارتباط مستقیم با افسردگی
بررسی‌های صورت‌گرفته در آکادمی عصب‌شناسی آمریکا نشان داده افرادی که روزانه بیش از 4 فنجان یا قوطی نوشابه مصرف می‌کنند 30 درصد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. علاوه بر این، احتمال ایجاد اضطراب به دنبال مصرف نوشابه وجود دارد. آسپارتام جزو گروهی از مواد شیمیایی خطرناک است که باعث ایجاد مسمومیت عصبی می‌شود و روی مغز اثر سوء می‌گذارد. علاوه بر این، این ماده اشتهای فرد را به مصرف کربوهیدرات افزایش می‌دهد که در نهایت به اضافه‌وزن منجر می‌شود.
 
دشمن درجه‌ یک استخوان‌ها
زنان بالای 60 سال بیشتر از مردان در معرض پوکی استخوان قرار دارند و مطالعات حکایت از آن دارد که مصرف نوشابه‌های گازدار احتمال بروز مشکلات استخوانی را تا حد قابل توجهی بالا می‌برد. محققان دریافتند تراکم استخوانی در استخوان ران زنانی که به مصرف نوشابه عادت دارند، نسبت به زنانی که معمولا از نوشابه استفاده نمی‌کنند 4 درصد کمتر است. از دیگر خطراتی که برای مصرف نوشابه می‌توان ذکر کرد، بالا بودن فسفات آن است؛ این ماده باعث دفع کلسیم از بدن و کاهش این ماده معدنی و در نهایت منجر به بروز مشکلات استخوانی بویژه پوکی استخوان می‌شود. مصرف بالای نوشابه در کودکان با توجه به موردی که اشاره شد، ممکن است مشکلات استخوانی و رشدی برای آنها ایجاد کند و احتمال شکستگی استخوان‌ها در این قبیل کودکان بالا می‌رود.
 
تهدیدی برای قلب
پژوهشگران دانشگاه‌های میامی و کلمبیا معتقدند مصرف یک بار نوشابه گازدار در روز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی از قبیل سکته، حملات قلبی و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های عروقی را افزایش می‌دهد. این امر در دوستداران نوشابه و محصولاتی از این دست، خطر بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی را تا 43 درصد بالا می‌برد. همچنین این نوشیدنی به دلیل بالا بودن مقدار سدیم، خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.
 
مشکلات پوستی
مصرف منظم و مداوم نوشابه پیری پوست را تسریع می‌کند. مقدار بالای اسید موجود در این نوشیدنی در درازمدت pH خون را بشدت کاهش می‌دهد و باعث تشکیل آکنه و چین و چروک می‌شود.
 
رنگ قهوه‌ای سوخته‌ای که در نوشابه می‌بینید، حاوی مواد سرطان‌زایی است که مقاومت بدن را در برابر انسولین بالا می‌برد و ایجاد التهاب می‌کند. همچنین کافئین بالای موجود در نوشابه‌های گازدار احتمال بیش‌فعالی در کودکان و حتی بالغان را ‌افزایش می‌دهد.

چگونه با استرس مقابله کنیم؟

 

کارهایی که افراد قوی انجام نمی‌دهند/استرس کشنده است، مگر آنکه بدانید چگونه جلوی ضررها و آسیب‌های آن را بگیرید. اثرات مخرب استرس به تدریج شما را تحت کنترل خود می‌گیرد.
 
به گزارش فرارو به نقل از فوربس، اثرات استرس در زندگی آشکار است. شما ممکن است بر بیماری‌های غیر جدی، مشکلات خواب و مشکلاتی از این دست فائق آیید. اما در نهایت، مجموع اثرات و آسیب‌های استرس می‌تواند چندین سال از عمر شما کم کند.
 

 


اما مشکل کار فقط استرس مزمن نیست. گاهی اوقات، یک اتفاق آرامشِ زندگی را از شما سلب می‌کند. آن اتفاق می‌تواند یک بیماری بد، مرگ یکی از عزیزانتان، طلاق یا بیکاری باشد. البته این‌ها نمونه‌های مختصری از اتفاقات بد در زندگی هستند. اما هر یک می‌تواند میزان استرس و نگرانی شما در عرض چندین ساعت هزاران برابر کند. اگر در برابر چالش‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی آمادگی نداشته باشید، از گزند خطرات استرس در امان نخواهید بود.
 
اثر مضر استرس
تاثیرات استرس تقریبا بر روی تمام دستگاه‌های بدن تاثیر می‌گذارد. استرس باعث می‌شود بدن میزان زیادی آدرنالین (و هورمون‌های دیگر) ترشح کند. این عمل به نوبه خود موجب افزایش ضربان قلب و تنفس می‌شود. بدن پاسخ «جنگ و گریز» را صادر می‌کند. پاسخ «جنگ و گریز» یک واکنش فیزیولوژیک است که جانوران در پاسخ به ادراکاتشان نسبت به موقعیت‌های خطرناک، حمله، و یا در اقدام برای نجات خود نشان می‌دهند. همزمان با این واکنش بدن،گلوکز خون افزایش می‌یابد.
 
بدن انسان برای زندگی در شرایط مزمن جنگ و گریز طراحی نشده است. زیرا این شرایط آسیب‌های جدی به بدن وارد می‌کند. از خطرات احتمالی مرتبط با استرس می‌توان به بیماری‌های قلبی، سکته، دیابت و چاقی اشاره کرد. پژوهشی که سال 1994 در ژورنال هاروارد بیزینس ریویو منتشر شد نشان داد که بین 60 تا 90 درصد بیمارانی که به پزشک مراجعه می‌کنند، بیماری دارند که با استرس مرتبط است. با این حال، اکثریت این بیماران زمانی که می‌خواستند با پزشک خود صحبت کنند، هیچ اشاره‌ای به استرس نداشتند.
 
استرس همچنین بر سلامت روانی ما نیز تاثیرگذار است. استرس مغز را جمع یا به عبارت بهتر منقبض می‌کند. پژوهش انجام شده در سال 2012 در دانشگاه یِیل نشان می‌دهد استرس ناشی از یک اتفاق بد، از بافته‌ خاكسترى‌ واقع در قشر جلویی مغز می‌کاهد. این قسمت از مغز عهده‌دار خودگردانى‌ (خودکنترلی) و تنظیم هیجان است. حجم مغزی کوچکتر با افزایش اختلال خلقی مانند افسردگی و اضطراب‌، افزایش رفتارهای پرخطر و استفاده از مواد مخدر در ارتباط است.
 

 

 

 
چرخه منفی استرس
استرس بر نوع نگرش، احساسات و رفتار ما تاثیر می‌گذارد. استرس اغلب منجر به چرخه‌ای منفی می‌شود که فرار از آن دشوار است. به این نمونه توجه کنید:
 
دیوید به دلیل شغلش باید زمان زیادی را صرف کار کند. او عصرها هم مجبور است از خانه کار کند. او تمایل دارد که حجم کاری بیشتری را انجام دهد، اما روزهای کار بیشتر از بازدهی او کاسته است. او نمی‌تواند به خوبی تمرکز کند. او حتی مجبور است روزها بیشتر کار کند تا عقب نماند.

میزان استرس دیوید خواب راحت را از او سلب کرده است. او حتی زمان کافی ندارد تا غذای سالم درست کند. بنابراین، به غذای فوری روی آورده است. او حتی زمان کافی برای ورزش هم ندارد. وضعیت او سلامتی‌اش را به خطر انداخته و در نهایت او را در چرخه منفی استرس گرفتار کرده است.

استرس باعث شده او زودرنج شود. اخیرا او با همسرش بحث شدیدی داشته و حوصله کافی برای صحبت با فرزندانش ندارد. در نتیجه، میزان تنش در خانه زیاد شده است. همین مسئله نیز استرس او را افزایش داده است.

 
می‌توان نتیجه گرفت که این فقط دیوید نیست که استرسش را بیشتر می‌کند. بلکه چرخه منفی استرس کار را مشکل‌تر کرده است.
 
چگونه استرس را کنار بگذاریم؟
در دنیای پرمشغله امروز، کنار آمدن با این مسائل کمی دشوار به نظر می‌رسد. اما چشم‌پوشی کردن از عوارض آن می‌توان پایانی تلخ برای زندگی ما باشد. درست است که نمی‌توان تمام استرس زندگی را کنار گذاشت، اما می‌توان اقداماتی را انجام داد که از ضررهای کشنده آن در امان ماند.

 

 
افزایش قدرت روانی از طریق تمرین، شما را در برابر استرس پیروز می‌کند. شما می‌توانید بر آسیب‌های فیزیکی و روانی استرس فائق آیید. شما باید ذهن خود را آماده کنید تا بر استرس پیروز شوید. در آن صورت خواهید دید که نه تنها کیفیت زندگی شما افزایش پیدا کرده است، بلکه عمر آن نیز افزایش پیدا می‌کند.
 
اِیمی مورین در کتاب «13 کاری که افراد قوی انجام نمی‌دهند» به برخی از این موارد اشاره کرده است. افرادی که از نظر ذهنی قوی هستند، اختلال خلقی مانند استرس و اضطراب ندارند:
 
1. آن‌ها زمان را صرف تاسف خوردن نمی‌کنند. آن‌ها برای شرایطی که دارند تاسف نمی‌خورند. در عوض، به دنبال راه‌های جایگزین می‌گردند.
 
2. قدرت خود را از دست نمی‌دهند. اجازه نمی‌دهند که دیگران آن‌ها را کنترل کنند.
 
3. از تغییر خجالت نمی‌کشند. آن‌ها در برابر تغییرات مثبت انعطاف‌پذیر هستند.
 
4. انرژی خود را صرف کارهایی نمی‌کنند که نمی‌توانند آن را کنترل کنند. چیزهایی مانند ترافیک، یا یک کیف گمشده ارزش صرف انرژی را ندارند.
 
5. نمی‌شود همه را خشنود نگه داشت. آن‌ها به خوبی می‌دانند که نمی‌توان همه را خشنود نگه داشت. آن‌ها سعی می‌کنند که مهربان باشند.
 
6. از ریسک‌هایی که در آن همه چیز تخمین زده شده ترسی ندارند. ریسکی که حساب نشده باشد ارزشی ندارد. اما اگر همه چیز را از قبل حساب کردید، نگران نباشید.
 
7. گذشته‌ها گذشته؛ نگویید که ای کاش الان وضعیت مانند قبل بود. می‌توان از گذشته درس گرفت، اما نمی‌توان وضعیت حاضر را کتمان کرد.
 
8. یک اشتباه را تکرار نمی‌کنند. کافی است از گذشته درس بگیرید.
 
9. از موفقیت دیگران ناراحت نمی‌شوند. افراد موفق از پیروزی‌های دیگران خوشحال می‌شوند. آن‌ها راه پیروزی آن شخص را بررسی می‌کنند.
 
10. پس از اولین شکست ناامید نمی‌شوند.
 
11. از تنهایی بیم ندارند. گاهی اوقات، سکوت و تنهایی بسیار مفید است. تنهایی هم می‌توان خوشحال بود.
 
12. فکر نمی‌کنند که جهان به آن‌ها بدهکار است. قرار نیست که دیگران در برابر او موظف به انجام کاری باشند.
 
13. منتظر نتایج فوری نیستند. شاید کاری انجام داده‌اند و منتظر نتیجه آن هستند. ممکن است یک بیماری باشد یا یک معامله تجاری. آن‌ها زمان و مهارت را به کار می‌گیرند تا نتیجه مشخص شود.

 

پایان خبر"


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا