پایگاه خبری یزدفردا"کلاهی برای ترکِ سریع رفتارهایِ بد/کلاهی طراحی شده است که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، خلق و خو و عادت‌های بد افراد را تغییر می‌دهد.


پزشکان، مهندسان و کارشناسان علوم اعصاب دانشگاه‌های استنفورد، هاروارد و موسسه تکنولوژی ماساچوست در آمریکا از سال 2011 بر روی کلاهی کار می‌کردند که قادر است خلق و خو و عادت‌ها را در مدت چند دقیقه تغییر دهد.

آنها این کلاه را بر روی مغز 2000 نفر آزمایش کرده‌اند و سال گذشته این کلاه برای بهبود تمرکز بازیکنان بازی‌های ویدئویی آزمایش شد؛ این کلاه سه کاربرد دارد: آرامش، تمرکز و انرژی.

در واقع این کلاه امواج اولتراسون یا سیگنال‌های الکترونیکی ضعیف یا شدید، بسته به نیاز بیمار را به مغز می‌فرستد و در مدت چند دقیقه خلق و خوی کاربر را تغییر می‌دهد، به فرد آرامش می‌دهد، او را پر انرژی می‌کند و از طریق نرم‌افزار گوشی‌هوشمند نیز می‌توان آن را کنترل کرد.

این کلاه می‌تواند اعتیاد افراد سیگاری و دیگر مواد روانگردان را بدون نیاز به بستری شدن ترک دهد.

این کلاه جدید نیست و قبلاً پزشکان و بیمارستان‌ها برای درمان افسردگی، آسیب‌های مغزی، ناتوانی و مشکلات حافظه و یادگیری از تکنولوژی مشابهی استفاده می‌کردند.

بیماران صرفا مجاز به استفاده از این کلاه بودند و هر بیمار شخصاً این دستگاه را نداشت؛ اما این بار با تولید انبوه آن برای عموم مردم در دسترس است؛ استفاده از آن بسیار آسان است و بیماران می‌توانند با این کلاه خود را درمان کنند.

این کلاه در واقع یک دستگاه پیشرفته قابل حمل است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن خلق و خو و عادت‌های بد افراد را تغییر می‌دهد.

طراحان تاکنون هیچ عکسی از این کلاه منتشر نکرده‌اند و تاریخ دقیق عرضه آن هنوز مشخص نیست.
پاک‌کردن حافظه با استفاده از نور/محققان دانشگاه کالیفرنیا در دیویس موفق شده‌اند با استفاده از نور، مغز موش‌ها را برای پاک کردن بخش معینی از حافظه ترغیب کنند.

به گزارش ایسنا، کازوماسا تاناکا و همکارش ویلیام ویلتجن با استفاده از شیوه«اپتوژنتیک» یعنی استفاده از نور برای فریب سلول‌های عصبی مغز موفق شدند که قسمت خاصی از حافظه را پاک کنند.

تاناکا اظهار کرد: ایده بازیابی یا تغییر در حافظه به چهار دهه قبل بر می‌گردد. هم‌اکنون عصب‌شناسان توانسته‌اند این نظریه را به صورت واقعی آزمایش کنند.

به گفته دکتر ویلتجن، یادآوری شامل چندین فعالیت نورونی در قشر مغز است. پس از آن هیپوکامپ با تولید الگوهایی در طول عملیات بازیابی به شخص اجازه می‌دهد که دوباره خاطرات را به صورت ملموس درک کند و اگر هیپوکامپ آسیب ببنید، مغز سال‌ها حافظه را از دست می‌دهد.

وی در ادامه افزود: امکان فریب هیپوکامپ تا قبل از شیوه اپتوژنتیک غیر ممکن بود، اما با استفاده از این شیوه توانستیم با آزمایش بر روی موش‌های اصلاح‌شده، هیپوکامپ مغز را با استفاده از نور فعال یا غیر فعال کنیم.

محققان در ادامه با استفاده از این شیوه توانستند تا تجربه گذشته موش‌ها را نسبت به اتفاقی خاص پاک کنند و موش‌ها پس از پاک شدن خاطره به جای جلوگیری از تجربه دوباره یک اتفاق ناخوشایند نظیر دریافت شوک الکتریکی در قسمتی خاصی از قفس، دوباره به سمت تجربه این اتفاق رفتند.

جزئیات این مطالعه در نشریه Science منتشر شده است.

منبع: business Journa/خبرگزاری فارس

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پروانه انتشار

پایگاه خبری
به موجب ماده 13 قانون مطبوعات

مصوب 1364/12/28مجلس شورای اسلامی
پروانه انتشار پایگاه خبری "یزدفردا "

در زمینه " اقتصادی،سیاسی"

به زبان "فارسی"

به شماره

ثبت "76093"

صادر گردید .

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

محتویات این صفحه را به زبان  مورد نظر خود ترجمه کنید

This page is translated into your language 

 



  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارش ها ومسنندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا