پایگاه خبری یزدفردا "شهرستان اردکان با پنج موزه فعال در زمینه های مردم شناسی، فرهنگ، فرش و مشاهیر و مفاخر نقش مهمی را در رونق گردشگری استان ایفا می کند.

به گزارش واحد دریافت خبر پایگاه خبری یزدفردا "سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردکان در این خصوص گفت: این شهرستان تاریخی با وسعتی بیش از 24 هزار کیلومتر مربع و داشتن شهرها و روستاهای تاریخی و بیش از 260 بنای ثبت شده در فهرست آثار ملی، یکی از قطب‌های عمده میراثی استان یزد به شمار می‌رود که در این راستا و برای آشکارسازی بخش هایی از این فرهنگ و تاریخ و تمدن، تاکنون پنج موزه در این شهرستان دایر گردیده است.

حمید مشتاقیان موزه مردم شناسی اردکان را اولین موزه اردکان در بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: این موزه در سال 1372 تاسیس شده و گنجینه ای از آثار و یادگار گذشتگان است و نقش مهمی در حوزه گردشگری اردکان دارد.

وی موزه مفاخر اردکان را دیگر موزه این شهرستان نامبرد و اظهار داشت: این موزه درخانه تاریخی آیت ا... خاتمی در بخش دولتی، در سال 1383 تاسیس شده و در این موزه تصاویر و آثار مکتوب و نیز زندگی نامه مشاهیر و علمای اردکان به نمایش گذاشته شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: موزه فرش اردکان که با همت دانشگاه علم و هنر اردکان، مرکز ملی فرش ایران و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان در بخش خصوصی، در سال 1389 تاسیس شد و هم اکنون در این موزه مراحل بافت فرش شامل چله کشی، رنگرزی تا پرداخت آن به نمایش گذاشته شده است، نیز از دیگر موزه های شهر اردکان می باشد.

مشتاقیان موزه فرهنگ اردکان و موزه مردم شناسی روستای هامانه را به عنوان موزه های دیگر این شهرستان برشمرد و در توضیح آنها گفت: موزه فرهنگ اردکان شامل اسناد، عکس ها، یادمان ها، و آثار فرهنگی فرهنگیان اردکان است که توسطبخش خصوصی در سال 1384 تاسیس شده است. همچنین موزه مردم شناسی روستای هامانه گنجینه ای است شامل آثار و یادگار های نسل گذشته که در آن اسناد و مکتوبات و بخشی از زندگی مردم گذشته به نمایش گذاشته شده است و این موزه نیز توسط بخش خصوصی، در سال 1392 تاسیس شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی اردکان یادآور شد: موزه مردم شناسی احمدآباد و موزه ایثار شهادت شهرستان نیز به همت فعالان و فرهیختگان شهرستان و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان در حال تکمیل و تجهیز می باشد و امید است در سال 95 شروع به فعالیت نمایند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا