این یک اقدام ضد فرهنگی است

سی آبان که روز ورود حضرت امام رضا (ع) به خرانق می باشد روز اردکان! نامگذاری شده است و این حرکت توسط بسیج اردکان در حال شکل گیری است. اگرچه گرامیداشت و یادآوری چنین رویدادهای تاریخی و آن هم با جلوه مذهبی بسیار بجا و شایسته است امام مصادره آن به منطقه و مکانی که هیچ ارتباطی به آن نداشته است مغایر با هدف اصلی است وهرچند خرانق در تقسیمات کشوری بخشی از توابع شهرستان اردکان است اما این تعلق دلیل بر نادیده انگاری خود آن منطقه و در بعد کلان استان یزد و مردمان دیگر شهرهایش نیست و نباید باشد. خرانق یک منطقه کهن استان یزد است که نخست تعلقش به استان یزد است و بعد اردکان و دیگر اینکه قدمت آن بیش از اردکان است و درآن زمانی که خاک استان یزد بوسه گاه امام هشتم شده است نامی از اردکان نبوده است  اما جبر زمانه و بی عدالتی و بی توجهی در چند دهه گذشته موجب مهاجرت ساکنانش شده است و همچنان روستا باقی مانده است لیکن هویت تاریخی اش از آن همه استان یزد است و نباید به یغما  رود.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، میراث فرهنگی و دیگر نهادهای دولتی و نهادهای مردمی "سمن" ها نباید اجازه چنین تحریف تاریخی را بدهند. حضور مبارک حضرت رضا (ع) امام هشتم شیعیان در استان یزد همچنان که تاکنون مایه خیر و برکت بوده باید بازهم پرتو افشان خیر و برکت باشد و مصادره این روز تاریخی برای یک شهر خاص که دهها کیلومتر از قدمگاه حضرت رضا(ع) فاصله دارد هیچ توجیه پذیر نیست این روز، روز استان یزد است و باید بنام استان یزد ثبت فرهنگی شود تا همیشه وحدت و یکپارچگی استان حفظ شود نه اینکه موجب زیاده خواهی و توسعه طلبی بخشی از استان یزد شود. تحریف هویت و جغرافیای یک منطقه برای توسعه طلبی کاری زشت و ناپسند است و هیچ شهری نباید  اجازه چنین ربایش فرهنگی را به خود بدهد و احیاناًهویت مسقل خرانق را در تاریخ نداشته خود حذف نماید.  با تاسف باید گفت این اقدام به ظاهر فرهنگی، حرکتی ضد فرهنگی است و نه فرهنگی. این تخریب یک فرهنگ است نه ساخت فرهنگ. این کار از سرقت اشیاء تاریخی و یا تخریب آن بدست داعش و طالبان بدتر است. مواظبت از داشته های فرهنگی استان وظیفه همگانی است و در این مورد همه مسوولان استان و از جمله استاندار یزد باید به وظیفه خود بدرستی عمل کنند.

یادآور می شود حضرت امام رضا (ع) در روز 29 آابان سال 196 هجری شمسی از یزد حرکت فرمودند و ازطریق مسیر رباط انجیره وارد خرانق شدند و در محل فعلی "مشهدُگ " در کنار قلعه قدیمی خرانق جلوس فرمودند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا