سمینار مدیریت روابط در خانواده با همکاری دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یزد و شبکه فعالین ازدواج (شفا) استان یزد و با سخنرانی دکتر حمید حبشی کارشناس مسائل خانواده در تالار دکتر جلیل شاهی این دانشگاه برگزار شد.

دکتر حبشی در این نشست که جمعی از استادان دانشگاه به همراه خانواده‌های خود حضور داشتند، ابتدا با بیان اینکه خداوند هر پدیده‌ای را که آفرید به آن ویژگی و شکل داد، گفت: ما اگر بخواهیم در دل زندگی مشترک رفتارهای درستی داشته باشیم ابتدا باید مخاطب خود و بنیان‌های روانی زن و مرد را بشناسیم مرد و زن نمی‌توانند بر اساس فهم و احساس خود طرفین مقابل هم را اداره و تحلیل کنند.
وی در ادامه با بیان این مثال که در بدن انسان اعضایی وجود دارد که هر کدام کارکردهایی دارند، افزود: اگر بخواهیم اعضا و کارکردهای آنها موفق باشند باید بر پایه‌ای سوار باشند که این پایه در بدن به عهده اسکلت است، اگر اسکلت را از بدن بیرون آوریم اعضا وجود دارند اما کارکردی ندارند. طبق این مثال مرد دارای آثار و نتایجی است که خداوند همراه این وجود آفریده است و با فطرت و ذاتش آمیخته است، از کارکردهای مرد همت، معیشت و سعی و تلاشی است که برای ساماندهی زندگی می‌کند و این کارکردها هنگامی عرضه صحیحی دارد که بر پایه‌ای سوار باشد که این پایه در مرد نقش بنیانی، ساختاری و اسکلتی دارد.

به گفته وی آنچه را که خداوند مرد را بر بنیان و اساس آن خلق کرد، اقتدار است. خداوند نشانه‌های اقتدار را در جسم و روان مرد قرار داده است. پوست ضخیم، عضلات حجیم، استخوان‌بندی محکم و صدای بم را در جسم مرد و جرات و جسارت، سریع بودن، شدت و سختی و محکمی را در روان مرد قرار داده است. 
وی در ادامه در خصوص جرات و جسارت مرد توضیح داد: متاسفانه یکی از سبک‌های زندگی غلط که به آن مشغول هستیم مردهای کودک هستند. پسربچه باید کنار پدر، بزرگ شود. سن دو تا شش سالگی سن ساختارپذیری کودک است. بسیاری از نمایه‌های آینده در این سن پایه‌ریزی می‌شود اضطراب، آرامش، همت و... که می‌خواهید در آینده آثار آن را مشاهده کنید در این سن پایه‌ریزی می‌شود این سن بسیار حساس است.
وی معتقد است پدر علاوه بر حضورش باید در مدیریت نیز مراقب باشد، پدر، باید مردانه به پسرش محبت کند و پسر مرد بار بیاورد. متاسفانه در محیط دانشگاه‌ها مشاهده می‌شود پسران جوان در برابر دختران به جای اینکه بروند به سمت تاسیس ازدواج به سمت ایجاد ارتباط آمده‌اند. متاسفانه پسرانی که مانند مرد تربیت نشده‌اند، نمی‌توانند مسؤولیت‌پذیر و متعهد باشند به همین دلیل تن به ازدواج نمی‌دهند.
دکتر حبشی با اشاره به شهیدان نوجوان زمان جنگ تحمیلی گفت: در دوره دفاع مقدس که میدان جرات و جسارت پهن بود ۱۲ ساله‌ها به جنگ می‌رفتند و از مرگ و توپ و تانک و تفنگ ترسی نداشتند اما متسفانه در حال حاضر بعضی از جوانان از خدمت سربازی نیز سر باز می‌زنند.
وی افزود: متاسفانه یک مشکلی که وجود دارد مرد این جرات و جسارت را از زن می‌خواهد و هنگامی که زن جرأت و جسارت ندارد، مرد او را تحقیر می‌کند و این اشتباه است، جرأت و جسارت برای زن سم است. خداوند زن را براساس دو هسته اصلی لطافت و طراوت آفرید. لطافت، هسته و خمیرمایه وجود زن است، لطافت برود، زن، زن نمی‌ماند. زن جسور شود پا روی لطافت خود گذاشته است و متاسفانه در حال حاضر جای لطافت و جسارت در زن و مرد عوض شده است. عوامل سرجای خودشان نیستند و شوق و انگیزه و شور از بین می‌رود و در نتیجه انگیزه ازدواج پایین و آمار طلاق بالا می‌رود. وی تصریح کرد یکی از بزرگترین نمادهای لطافت در دختر، مادری است. حس مادری ذاتی الهی است.

این روانشناس در خصوص نشانه سرعت توضیح داد: مردها سریع هستند این برای مرد لازم و حیاتی است مرد اگر کند شد عاجز و تنبل است. اما مردها به جای اینکه خود سریع باشند، سرعت را به سمت زن برده‌اند. در حالی که سرعت زن را تخریب می‌کند. زن با سرعت دو چیز در او تباه می‌شود تمرکز، آرامش و لذت و بهره.
دکتر حبشی در زمینه نشانه شدت گفت: مرد باید شدید باشد تا در برابر موانع و مشکلات رشید و صبور بجنگد. مرد نباید با ضربه اول عقب‌نشینی کند.
وی در خصوص نشانه سختی و محکمی گفت: پسران باید سخت و محکم تربیت شوند تا بتوانند از پس کارهای سخت برآیند اما زن اینگونه نیست طبق سخن حضرت علی(ع) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه خطاب به امام حسن مجتبی(ع) «إِنَّ الْمَرْأَةَ رَيْحَانَةٌ وَ لَيْسَتْ بِقَهْرَمَانَة» زن ریحانه و لطیف است، قهرمان نیست. از زن انتظار کارهای سخت و شدید نداشته باشید.
وی در ادامه با بیان این سوال که آیا مردها در حال حاضر از اقتدارشان استفاده درستی می‌برند؟ افزود: جواب این سوال منفی است. بسیاری از آسیب‌هایی که مرد می‌زند و می‌بیند مربوط به ترجمه غلط اقتدار است. دو تفسیر از اقتدار وجود دارد که یکی از آنها غلط است و متاسفانه بیشتر تفاسیر مردان به سمت مسیر غلط رفته است به دلیل اینکه مرد تولید قدرت می‌کند، از قدرتش ابزاری می‌گیرد برای سلطه داشتن.
وی افزود: در نگاه درست و قرآنی اقتدار، به این دلیل خداوند مرد را مقتدر و محکم آفرید تا مرد را ستون و تکیه، پایه و پایگاه زن و زندگی قرار دهد. خداوند مرد را محکم و قوی و زن را نازک و لطیف آفرید. مرد هنگامی که به سمت سلطه می‌رود زن را زیر پا گذاشته است و زن از این حالت مرد بیزار است و هنگامی که مرد در جایگاه اصلی خودش نباشد، زن زندگی را به دست می‌گیرد.
به گفته وی اگر مسیر حقیقی اقتدار طی شود دو نشانه اساسی استحکام و مامن بودن پدیدار می‌شود. اولین شرط تکیه‌گاهی و پایه بودن، استحکام است. متاسفانه مرد مسلط، زیاد اما مرد محکم، کم است و این می‌شود مشکل عمده‌ای که جنس مرد در حوزه زندگی در روابط با زن و فرزندان پیدا کرده است. مرد باید محکم و بادوام و مامن باشد.

دکتر حبشی افزود: مرد اگر مامن و محکم باشد پنج نشانه رفتاری دارد که دونشانه آن سلبی و سه نشانه آن ایجابی است که این نشانه‌ها اصول و ریشه‌هایی است که ضرورت دارد. از نشانه‌های سلبی این است که مرد مقتدر در زندگی به هیچ عنوان فرمان و دستور ندارد و باید اشاره به دستور داشته باشد. نشانه دیگر این است که مرد مقتدر اهل تهدید و فشار نیست. 
این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه مرد مقتدر سه علامت دارد که از نشانه‌های ایجابی است که بزرگترین آن تامین دادن است و بزرگترین ارزش تامین‌دهندگی مرد به زن، حس رضایت است. دکتر حبشی افزود:‌ دومین علامت ایجابی، آرامش‌بخشی به‌ویژه هنگام بارش مصائب و در دل التهابات است. وی سومین علامت و نشانه ایجابی مرد مقتدر را امنیت‌دهی عنوان کرد.
 وی گفت: مرد باید حرفی که از آینده می‌زند بوی امنیت دهد. مرد باید کانون امنیت باشد. مرد باید سنگ زیرین آسیاب باشد. همینطور که امیرمومنان فرمود «اَلمُؤمِنُ بَشرُهُ فی وَجِهِهِ وَحُزنُهُ فی قَلبِهِ» شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است. مرد باید اگر همه مصائب روی سینه‌اش سنگینی کند، لبش بخندد.
به گفته وی اگر مردان بخواهند در آن ارزش حقیقی الهی که رضایت و توفیق الهی را به دنبال دارد، بمانند که باعث شود هم مرد در جایگاه رفیع خودش قرار داشته باشد و هم زن را تشنه محبت به مرد کند این است که مردان از سلطه و تهدید و فشار به سمت مرد محکم و مقتدری که تامین و آرامش و امنیت می‌بخشد، بروند.
وی در ادامه بحث خود در خصوص رفتارهای اقتدارشکنانه مستقیم زنان نسبت به مردان گفت: چهار رفتار است که اقتدار مرد را می‌شکند و هنگامی که مرد اقتدارش برود هیچ‌کدام از کارکردهایش به طور واقعی دیده نخواهد شد و این چهار رفتار جدل، قهر، گریه و پرخاش است. زنان منظور و بیان خود را با یکی از این چهار رفتار نشان می‌دهند که روش‌های اقتدارشکنانه است  اثرات معکوس بر مرد و اقتدارش وارد می‌شود. زن باید برای بیان منظور خود حالت خود را توضیح دهد.

وی درخصوص جدل زن با مرد توضیح داد: هدف زن از جدال مباحثه منطقی، درست چیست، و یا اثبات اینکه من حق دارم، است، اما برداشت مرد از این حرکت زن این است که مرد فکر می‌کند زنش او را ناقص می‌داند و احساس ناقص بودن، بی ارزش بودن، بی‌عرضه بودن به مرد دست می‌دهد. جدل بسیار بد است نه‌تنها اقتدار مرد را می‌شکند بلکه علاقه مرد را نسبت به زن کم می‌کند و ارزش زن سبک می‌شود و مرد از زن فاصله می‌گیرد. در مواردی اگر مرد روی یک مساله اشتباه پافشاری می‌کند زن نباید جدل کند بلکه اول باید مرد را همراهی کند و سپس در بین همراهی مورد درست را طوری به مرد منتقل کند که اساسی‌ترین بنیان مرد که اقتدارش است نشکند.
دکتر حبشی در توضیح درخصوص قهر زن گفت: هدف زن از قهر این است که زن میخواهد بگوید که حضورت کنار من کم است و محبت یا هر کمبودی دارد را می‌خواهد اعلام کند که من بیشترش را می‌خواهم، اما برداشت مرد از این حرکت زن  این است که  بود و نبود من برای زن فرقی ندارد، یعنی من از اینکه تو پیش من و با من باشی، مشکلی ندارم، بود و نبود تو برای من یکی است. وقتی زن قهر می‌کند با برخوردهایی مثل مسخره‌کردن، شدید برخوردکردن و یا قهر شدیدتر و یا بی‌اعتنایی روبه رو خواهد شد، پس قهر زن یک نتیجه دارد و آن این است که اقتدار مرد می‌شکند. مرد یکی از انگیزه‌های مهمش برای ازدواج پایه‌شدن و ستون یک زندگی‌ شدن است.
وی هدف زن از گریه را این دانست که زن می‌خواهد بگوید من شکسته هستم، مرا دریاب. اما برداشت مرد این است که انگار زن به او می‌گوید دور شو نباش، آزادی. گریه از قهر بدتر است، گریه، مرد را خیلی متلاطم می‌کند و او را خیلی بهم می‌ریزد
و فکر می‌کند یعنی ای مرد تو دیگر به‌درد من نمی‌خوری، برو و این از قهر بدتر است.
این کارشناس در خصوص هدف زن از پرخاش گفت: زن می‌خواهد بگوید به هم ‌ریخته هستم، خودم هم خودم را نمی‌شناسم،
دارد از عمق فاجعه به خودش حرف می‌زند، اما برداشت مرد از پرخاش، طلاق است و اینکه دیگر ادامه زندگی برای ما امکان ندارد. پرخاش‌گری زن، یکی از آن جاهایی است که مرد به طلاق فکر می‌کند و از قهر و گریه هم بدتر است، دیگر مرد ادامه  این زندگی را دوست ندارد. پرخاش، بدترین نوع اقتدارشکنی است.
وی در ادامه سه رفتار دیگر که اقتدار شکن هستند را معرفی کرد که از طرف خانواده زن به مرد داده می‌شود. آن رفتارها دخالت، رسیدگی افراطی و نادرست و برخورد توهین‌آمیز است که اقتدار مرد را می‌شکند.

"افراد حاضر در این صفحه"

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا