یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس فتای کشور :رییس پلیس فتا گیلان از کاهش 50 درصدی پرونده های ورودی به پلیس فتا این استان خبرداد.

 

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا :سرهنگ "ایرج محمدخانی" رییس پلیس فتا گیلان با هدف آشنایی شهروندان با مهمترین جرایم سایبری به ارائه راهکارهای لازم برای پیشگیری  و مقابله با  جرایم اینترنتی، پرداخت .

در این برنامه كه به صورت زنده از شبكه باران پخش شد ، سرهنگ محمدخانی با بیان اینكه ورودی پرونده هایی که به درخواست بزه دیدگان فضای مجازی در چهار ماهه اول سال 94 از دستگاه قضایی برای رسیدگی به پلیس فتا ارجاع گردیده به ترتیب : 37% برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب های بانکی ، 32%هتک حیثیت و نشر اکاذیب ، 10% سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه ، 9% سایر جرایم (قمار آنلاین ، تهدید و اخاذی و غیره )  ، 7% مزاحمت اینترنتی ،5% جرایم علیه اخلاق و عفت عمومی می باشد، گفت: در مجموع پرونده های قضایی ارجاعی به پلیس فتا در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 50% کاهش داشته که مهمترین دلیل آن را  توانمندی پلیس در پیش دستی، کنترل و مقابله با جرایم سایبری ، مشارکت عمومی جامعه در تامین نظم و امنیت فضای مجازی ، توجه جدی مسئولان همه دستگاههای حاکمیتی و اجرایی به موضوع پیشگیری وضعی و اجتماعی همچنین افزایش هوشیاری عمومی و رعایت نکات ایمنی دانست.

سرهنگ محمدخانی افزود: با بهره گیری از  توان فنی، علمی و  مهندسی کارشناسان و کارآگاهان زبده ی این پلیس، کشف پرونده های حوزه فضای تولید و تبادل اطلاعات استان نیز، 4 ماهه اول سال 94 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 18 درصد افزایش داشته است .

رئیس پلیس فتا استان گیلان با اشاره به ماموریت ذاتی این پلیس در پایش و مراقبت از فضای مجازی از برخورد قانونی این پلیس در 4 ماهه سال 94 با 1938  وبگاه اینترنتی که فعالیت مجرمانه داشتند خبر داد و افزود : این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که3228 وبگاهاینترنتی متخلف بود ، 40% درصد کاهش دارد.

سرهنگ ایرج محمدخانی همچنین عواقب عدم استفاده ایمن از دستگاههای خودپرداز و پایانه فروشگاهی (POS) را برای شهروندان بیان و خاطر نشان كردند : آموزش و فرهنگ سازی استفاده صحیح در حوزه بانكداری الكترونیك نقش تعیین كننده ای در به حداقل رساندن مخاطرات فنآوری های نوین خواهد داشت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا