یزدفردا"سرویس اجتماعی "حوادث"پلیس استان یزد : پدیده زشت تكدی گری در ایلام به حدی مشمئز كننده شده است كه بعضی از رانندگان درچهار راه ها از ترس این افراد و فرار از نشنیدن التماس و قسم دادن های آنها به مقدسات،بدون توجه به تایم چراغ ایست، مجبور به مرتكب تخلف عبور از چراغ قرمز می شوند.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا" تکدی گری را باید عامل ناهنجاری های اجتماعی متعددی قلمداد کرد. اکثر بررسی های انجام شده، از رابطه بین گدایی و اعتیاد، بزهکاری، خودکشی، فساد و فحشا، لاابالی گری، سرقت،و... حکایت می کنند.

علت های دیگری مانند فقر مادی و ناکامی اقتصادی، فقر فرهنگی، اعتیاد، رخوت و سستی،مهاجرت، معلولیت، بی مهری و غیره ممکن است موجب شود که جوان یا سالمندی به گدایی رویآورد. گاهی حتی کمبود درآمد در بعضی از مشاغل و بالا بودن هزینه زندگی نیز ممکن است چنین عارضه ای را پدید آورد و به دنبال آن شخص به گروه های بزهکار بپیوندد و به انواع انحرافات اجتماعی روی آورد.

باید این موضوع را در نظر داشت که کمک به گدایان خیابانی که هیچ مصداق روشن و صادقی درفقر خود در نهایت «سلامتی و جوانی» جز ادعای فقر ندارند، نه تنها مشکل را رفع نمی کند بلکه آنان را به این شغل حرام حریص تر می نماید.

شاهد این امر را می توان اصرار و وقت شناسی این قشر در حاضر شدن در محل کار خود، برسرچهار راه ها در بدترین شرایط آب و هوایی دانست. چرا که چنان این عادت زشت در آنان نهادینه شده و شیرین می باشد که حاضر به تحمل هرمشکلی برای از دست ندادن درآمد میلیونی خود می شوند.


فرمانداری،شهرداری، بهزیستی، كمیته امداد، نیروی انتظامی و. ... مجموعه ای از نهادها ومراكزی هستند كه در قبال برخورد با تكدی گری مسوولیت دارند .

با توجه به پراكندگی این افراد و مشخص شدن حیطه فعالیت آنها مسوولان شهر ایلام به راحتی می توانند جایگاه و مركز اصلی فعالیت این افراد را شناسایی و در خصوص برخورد با آنان تصمیم گیری لازم صورت گیرد.

چهار راه ها، مطب پزشكان، درب داروخانه ها، داخل راهرو ادارات و .... مكان هایی هستندكه هر روز به جولانگاه این افراد تبدیل شده است.

جالب این كه در بین گداهای شهر ایلام كسانی مشاهده می شود كه تبعه ایرانی نیستند و با زبانی غیر از فارسی یا كردی تكلم میكنند و از زبان فارسی فقط مقدسات را حفظ شده و با بهره گیری از نام ائمه اطهار (ع) سعی در جلب ترحم عابرین و شهروندان را دارند.

اگرچه قانون مجازات اسلامی نیز پدیده تکدی گری را جرم می داند و برای آن مجازات هایی تعیین کرده است اما این امر نیز نتوانسته از تعداد متکدیان در سطح شهر ایلام بکاهد.

انتظار می رود مسوولین و سازمان های مربوطه در راستای برخورد با این پدیده زشت اجتماعی،با اجرای طرح های منظم و دوره ای در قالب گشت های مشترك این افراد را شناسایی و با آنان برخوردی جدی صورت گیرد.

دست طمع چو پیش کسان می کنی دراز /پل بسته ای که بگذری از آبروی خویش

تهیه و تنظیم :

پایگاه خبری پلیس یزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا