خبرهای پلیسی:

 

یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس فتای کشور :سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به برخی از شگردهای كلاهبردای افراد سود جو از مسافران ، از شهروندان خواست تا در صورت مواجه با هر گونه موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی برای تسریع در رسیدگی  در میان بگذارند.

 

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا"سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با توجه به اینکه و مسافرت های تابستانی در چند روز آینده وارد دور جدیدی خواهد شد، گفت: یکی از مواردی که متاسفانه افراد سودجو جهت انجام فعالیت های مجرمانه خود از آن سود می برند، دستگاه های خودپرداز می باشد.

وی ادامه داد : در این روش این افراد با استفاده از شیوه های مختلف روانی، مسافران را فریب داده و به بهانه واریز پول به کارت، کارت به کارت و ... از مسافران کلاهبرداری می کنند.

سرگرد حمید کیانی گفت: اگر افراد ناشناس تقاضای استفاده از خدمات بانکی به وسیله کارت بانکی شما را داشتند، به هیچوجه آن را نپذیرید و هنگام استفاده از خدمات بانکی دقت نمائید مشخصات و جزئیات کارت شما برای دیگران قابل مشاهده نباشد.

وی با بیان احتمال سرقتی بودن کارت بانکی که در دست افراد ناشناس و مشکوک قرار دارد ، افزود: این کلاهبرداران با بیان اینکه سقف مجاز برداشت بیش از تقاضای آنها است و آنها به کارت شما واریز نمایند و شما برداشت کرده و وجه نقد را به آنها بدهید. یا به حساب شما واریز کرده (کارت به کارت) و شما به کارت دیگری واریز نمائید  از شما کلاهبرداری می کنند.

این مقام مسئول افزود : با توجه به مسروقه بودن کارت بانکی آن افراد شما دچار مشکل شده و شما باید در برابر قانون و شاکی خصوصی پاسخگو باشید.

سرگرد کیانی در ادامه با بیان اینکه نباید برای انجام کارهای غیر ضروری و مهم از اینترنت های "هانی‌پات"، باز و رایگان استفاده کرد، گفت: بسیاری از مسافران که لپ تاپ، تبلت و موبایل های هوشمند دارند از اینترنت های"هانی‌پات"، باز و رایگان استقبال می کنند و در هر مکانی با سیستم های خود به اینترنت متصل می شوند تا از اخبار و اطلاعات دنیای سایبر بهره ببرند.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه در اتصال به اینترنت های"هانی‌پات"، باز و رایگان کاربران مسافر در اماکن توریستی و اقامتی و بین راهی باید مراقب باشند تا در دام هکرها و مجرمان سایبری نیفتند، گفت: اتصال به اینترنت باز و رایگان بدون رمز عبور در امکان عمومی، به راحتی اطلاعات شما را در معرض رویت کسانی قرار می‌دهد که به همان منبع اینترنت متصل هستند. چون در این زمان چندین نفر همزمان از طریق وای فای به اینترنت متصل می شوند، بنابراین مشاهده سایت های بازدید شده و هک کردن دستگاه شما بسیار آسان تر از حالت معمولی است.

وی افزود: در حالیکه در بسیاری از سیستم های شخصی این مسافران، انبوهی از اطلاعات مهم و شخصی وجود دارد، که خطر سرقت آنها از سوی مجرمان سایبری و هکرها که این هانی پات ها را به اشتراک می گذارند وجود دارد.

سرگرد كیانی در توصیه به مسافران تاکید کرد: قبل از مسافرت اطلاعات مهم و شخصی را از حافظه دستگاه های همراه به حافظه های جانبی مثل فلش مموری، هارد اکسرنال، سی دی و دی وی دی منتقل نموده و در مکان امنی نگهداری کنند.

این مقام آگاه افزود: برای سیستم های همراه خود(لب تاپ، تبلت و موبایل های هوشمند) رمز گذاری نموده و از رمزهای پیچیده و ترکیبی از اعداد، حروف، و علائم استفاده کنند.

سرگرد کیانی با توجه به تعطیلات بانک ها در تعطیلات عید فطر به مسافران هشدار داد هنگام استفاده از بانکداری الکترونیک در دام فیشرها یا کیلاگرها نیفتند.

وی با بیان اینکه برخی مسافران برای انجام عملیات بانکی به کافی نت ها مراجعه می کنند، گفت: مسافرانی که از کافی نت ها برای کارهای اینترنتی خود بهره می برند مراقب باشند تا در دام کی لاگرهای سخت افزاری گرفتار نشوند.

سرگرد کیانی برای جلوگیری از گرفتاری در دام فیشرها نیز گفت: مسافران حتما در خریدهای خود از فروشگاههای دارای نماد الکترونیک خرید نمایند و هنگام پرداخت وجه خرید نیز دقت نمایند که درگاه بانکی HTTPS باشد و حتما از صفحه کلید مجازی برای وارد کردن رمزهای بانکی خود استفاده کنند.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در انتها از مسافران تابستانی عزیز خواست در صورت مواجه با هر گونه مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی با ما در میان بگذارند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا