حضور سعید مرتضوی در دادگاه کیفری
دادستان سابق تهران دقایقی پیش وارد دادگاه کیفری شد.
 
به گزارش ایسنا، ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات سعید مرتضوی امروز (شنبه) در شعبه 9 دادگاه کیفری یک تهران برگزار می‌شود.
 
جلسه پیشین این پرونده شنبه 20 تیرماه 94 برگزار شده بود.
«مرتضوی» تاخیر کرد، دادگاه تجدید شد
قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده سعید مرتضوی از تجدید ششمین جلسه رسیدگی به این پرونده خبر داد.
 
به گزارش ایسنا، قاضی محمدرضا محمدی‌کشکولی در جمع خبرنگاران حاضر مقابل دادگاه کیفری یک در این خصوص گفت:‌ جلسه امروز به دو دلیل تجدید شد که یکی از این دو دلیل این بود که آقای مرتضوی با تاخیر بیش از حد و در واقع بعد از اعلام ختم جلسه حضور پیدا کردند و دلیل دوم این بود که پاسخ استعلاماتی که قبلا از سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته بود، نرسیده بود.
 
وی گفت:‌ با توجه به اینکه پاسخ استعلامات در تصمیم دادگاه موثر است، وقت رسیدگی را برای ساعت 9 صبح روز شنبه 94/5/10 تجدید کردیم.
 
قاضی کشکولی گفت که برای جلسه بعدی وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی به عنوان مطلع در رابطه با پاسخ استعلامات و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برای رفع ابهام در مورد شکایتی که صورت گرفته دعوت شده‌اند.
 
قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده مرتضوی با بیان اینکه در مراحل پایانی رسیدگی به این پرونده هستیم درباره حضور احمدی مقدم و رادان در دادگاه نیز گفت:‌ در صورتی که نیاز باشد این اتفاق می افتد، ولی فعلا ضرورتی ندارد.
 
کشکولی درباره روند رسیدگی به این پرونده گفت:‌ روند رسیدگی خوب بوده و در مراحل پایانی هستیم.
 
وی درباره تاخیر مرتضوی در ورود به جلسه دادگاه نیز گفت:‌ جلسه در شرف برگزار شدن بود، ولی با تاخیری که صورت گرفت، رسیدگی به جلسه بعد موکول شد.
 
محمدی‌کشکولی در پاسخ به سئوالی درباره رسیدگی به پرونده کهریزک و تامین اجتماعی گفت که در پایان رسیدگی نسبت به همه این موضوعات تصمیم‌گیری خواهد شد.
 
بر اساس این گزارش، قرار بود امروز (شنبه) - 3 مردادماه - ششمین جلسه دادگاه سعید مرتضوی برگزار شود.
حاشیه‌سازی‌های قبل از صدور حکم
 
۱۶ تير ۱۳۹۴
فرارو- این حاشیه‌سازی‌ها موجب غفلت از اصل حکم نمی‌شود. عضو کمیسیون اصل نود مجلس در واکنش به نامه بابک زنجانی در خصوص باشگاه راه‌آهن بابیان این مطلب گفت: مکاتبات در چارچوب قانون حق زندانی است اما این حاشیه‌سازی‌ها موجب غفلت از اصل موضوع نیست و به‌محض صدور باید اجرایی شود.

قرار شده است که قاضی صلواتی تا دو ماه دیگر به 200 جلد پرونده او رسیدگی کند اما آقای «قهرمان اقتصادی» آب در دلش تکان نخورده و مسئله باشگاه راه‌آهن را پیگیر است.

به گفته رسول کوهپايه‌زاده اصفهانی، وکيل بابک زنجانی مطالعه پرونده ۲۰۰ هزارصفحه‌ای بابک زنجانی که بعد از مدت‌ها‌ به دادگاه ارسال‌شده، از امروز (سه‌شنبه) در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به‌ رياست قاضی صلواتی آغاز می‌شود و این در حالی است که او در نامه‌ای به دادستان تهران در خصوص باشگاه راه‌آهن استغاثه كرده و نوشته است «كميته استيناف بايد بداند اگر فكر مي‌كند صاحب سهام در زندان است و دستش كوتاه است، بتواند با همدستي با يك باشگاه سقوط كرده چون پيكان اتفاقاتي را رقم بزند کاملاً در اشتباه است و از دادستان محترم تقاضاي پيگيري دارم من چه كنم كه همه دنبال ضايع كردن حق و زندگی من شده‌اند كه به خواسته خود برسند، هركس از هر جا مي‌تواند به مجموعه من آسيب مي‌رساند و پاسخگويي هم وجود ندارد.»

نامه‌نگاری او با دادستان از حیطه قوانین و مقررات خارج نیست اما این سؤال را به ذهن می‌آورد که آیا زنجانی آن‌چنان از بررسی پرونده و حکم احتمالی خیالش راحت است که به موضوعات دیگر می‌پردازد؟!

داوود محمدی عضو کمیسیون اصل نود مجلس و کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در گفت‌وگو با فرارو در این خصوص تأکید کرد: این مسائل به‌هیچ‌وجه بر حکمی که صادر می‌شود اثر نخواهد داشت.

وی ضمن اشاره به اینکه حق قانونی زندانی است که در چارچوب قوانین مکاتبات یا ملاقاتی داشته باشد، گفت: این حاشیه‌سازی‌ها باعث نمی‌شود که در اصل حکم غفلت شود و زمانی که حکم صادر شود، دایره اجرایی مکلف به اجرای آن است.

این نماینده مجلس همچنین در مورد اینکه آیا جزییات بیشتری از پرونده زنجانی در اختیار نمایندگان قرارگرفته است یا خیر، گفت: کار این پرونده در کمیسیون به اتمام رسیده و بعد از ارجاع به نهاد قضایی دیگر مسائل به ما مربوط نمی‌شود.

عضو کمیسیون اصل نود در خصوص ابهامی که در مورد محل نگهداری بابک زنجانی وجود داشت و درخواست نمایندگان مبنی بر ملاقات با وی نیز ابراز بی‌اطلاعی کرد.

این در حالی است که حدود دو هفته قبل، امیرعباس سلطانی عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی از جمع‌آوری امضا برای نامه‌ای به قوه قضائیه با موضوع دیدار با بابک زنجانی در زندان خبر داده بود.

وی اهداف دیدار با بابک زنجانی را یافتن پاسخ برای برخی سوالات و بررسی دقیق پرونده وی، همچنین رفع شبهات مربوط به اینکه گفته می‌شود این فرد در زندان نیست، مطرح کرده بود.

به‌هرحال این درخواست نمایندگان تاکنون محقق نشده است و آخرین اخبار از پرونده بابک زنجانی مبنی بر این است که خواندن و بررسی 200 هزار صفحه پرونده او چند ماه دیگر زمان لازم دارد.

به نظر می‌رسد که تا چند ماه آینده تکلیف این پرونده‌ بعد از نزدیک به دو سال روشن می‌شود. هنوز به یاد داریم که ماجرای زنجانی از آن جلسه استیضاح و افشاگری به شیوه احمدی‌نژاد آغاز شد. رییس دولت دهم در صحن علنی مجلس مدعی شدن که فاضل لاریجانی از سعید مرتضوی رییس وقت سازمان تأمین اجتماعی خواسته است تا او را با بابک زنجانی آشنا کند.

باروی کار آمدن دولت یازدهم و تصدی بیژن نامدار زنگنه بر وزارت نفت معلوم شد آن آقایی که مسئولیت دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت را داشت، وزارت نفت را هم دور زده است. از همین رو در دی‌ماه سال 92 بازداشت شد.

در این مدت برخی از اموال او حراج شد و شناسایی اموال خارج از کشورش نیز همچنان ادامه دارد. بااین‌حال به گفته مسئولان دارایی‌های او کفاف بدهی‌های 9 هزارمیلیاردی‌اش را نمی‌دهد. حال باید دید که شعبه 15 دادگاه انقلاب برای این فرد با اتهام اصلي «اخلال در نظام اقتصادي كشور» چه حکمی صادر می‌کند.

بنا بر آنچه غلامحسین محسنی اژه‌ای چندی قبل در پاسخ به خبرنگاران گفت؛ اخلال در نظام اقتصادي اگر با قصد ضربه به‌نظام و يا مقابله با آن يا علم ضربه زدن به‌نظام اقتصادي صورت گرفته باشد، مفسد فی‌الارض محسوب شده و حكمش اعدام است، ولي اگر به اين شكل نباشد از پنج تا ۲۰ سال حبس در نظر گرفته خواهد شد و موضوعات ديگر نيز موردبررسی قرار می‌گیرد.

به‌هرحال مفسد فی‌الارض بودن او احراز بشود یا نشود. زنجانی اعدام بشود یا 5 تا 20 سال حبس بگیرد، موضوعات دیگر مانند پروژه انتقال طلا و فساد در سازمان تأمین اجتماعي منتهی به چه حکمی شود چندان تفاوت ندارد زیرا اصلی‌ترین موضوع برای اقتصاد کشور مقابله با این نوع فسادها و بستن راه برای بابک زنجانی‌های دیگر است.

حضور «سعید مرتضوی» در دادگاه
۲۰ تير ۱۳۹۴
سعید مرتضوی دادستان سابق تهران برای برگزاری پنجمین جلسه رسیدگی به اتهاماتش وارد دادگاه کیفری یک شد.
 
به گزارش ایسنا، در ادامه رسیدگی به اتهامات دادستان سابق تهران، سعید مرتضوی دقایقی پیش وارد دادگاه کیفری شد.
 
شعبه 9 دادگاه کیفری یک به ریاست قاضی محمدی‌کشکولی تاکنون چهار جلسه برای رسیدگی به اتهامات مرتضوی برگزار کرده است.
 
بر اساس این گزارش، محسن افتخاری رئیس دادگاه کیفری یک پیش از این گفته بود که پاسخ استعلام‌ها از سازمان تامین اجتماعی آمده و قاضی محمدی‌کشکولی، 20 تیرماه را برای رسیدگی به این پرونده تعیین کرده است.

مرتضوی خبر داد
 
۲۰ تير ۱۳۹۴
پنجمین جلسه دادگاه سعید مرتضوی در خصوص پرونده بازداشتگاه کهریزگ و سازمان تامین اجتماعی در شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد.
 
به گزارش ایلنا٬ سعید مرتضوی پس از اتمام پنجمین جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به لازم‌الاجرا شدن قانون جدید آیین دادرسی کیفری٬ چهار جلسه گذشته در شعبه 79 دادگاه کیفری با ترکیب 5 قاضی برگزار شد که بنا بر قانون جدید دادگاه کیفری٬ با سه قاضی جایگزین شده است.
 
دادستان پیشین تهران با اشاره به برگزاری جلسات دادگاه امروز در دو نوبت صبح و عصر تصریح کرد: در این جلسه ابتدا وکیل سازمان تامین اجتماعی توضیحات خود را بیان کرد. دادگاه در پی استعلام‌های صورت گرفته از وزارت تعاون کار و امور اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی و استنکاف این دو وزارتخانه و سازمان دولتی٬ از پاسخ کامل به استعلام دادگاه کیفری وکیل سازمان تامین اجتماعی در توضیحات خود اعلام کرد که پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وی منتج به نتیجه مشخصی نشده و بر این اساس از دادگاه تقاضای مهلت بیشتری نمود که دادگاه نیز با این درخواست موافقت کرد.
 
رییس سابق سازمان تامین اجتماعی در ادامه گفت: براین اساس پرونده سازمان تامین اجتماعی به دلیل عدم وصول استعلام دادگاه ناتمام ماند.
 
مرتضوی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده بازداشتگاه کهریزک با بیان اینکه در مورد شکایت آقای عبدالحسین روح الامینی بنده دفاعیات خود را در 51 صفحه لایحه به دادگاه تسلیم کردم، افزود: در پی ارائه دفاعیات بنده٬ آقای روح الامینی شاکی این پرونده از دادگاه تقاضاهایی کرد که براساس یکی از این تقاضاها٬ ایشان از دادگاه درخواست کردند سردار احمدی مقدم به عنوان فرمانده سابق نیروی انتظامی و همچنین سردار رادان و سردار علی پور از مسئولان سابق نیروی انتظامی تهران و پلیس امنیت برای پاسخ به سوالات قاضی و شاکی پرونده در جلسه بعدی دادگاه احضار شوند.
 
مرتضوی ادامه داد: همچنین ایشان از دادگاه در خواست داشتند اولیای آقای دکتر پوراندرزجانی پزشک متوفی بازداشتگاه کهریزک نیز از سوی قاضی دادگاه درجلسه بعدی حاضر شوند و با وجود آنکه مخالفت ما به این تقاضاها بی‌تاثیر است٬ ما نیز مخالفتی نداریم.
 
وی یادآور شد: البته اجابت یا عدم اجابت درخواست‌های شاکی پرونده تنها در اختیار دادگاه است٬ با این حال در صورت حضور این افراد در دادگاه رسیدگی به پرونده بیش از این به طول خواهد انجامید و در صورت عدم پذیرش این تقاضا٬ جلسه آتی آخرین جلسه دادگاه خواهد بود.
 
دادستان پیشین تهران خاطرنشان کرد: به هر شکل جلسه بعدی دادگاه در تاریخ 3 مرداد 94 راس ساعت 9 صبح در همین شعبه برگزار خواهد شد.
 
مرتضوی همچنین در خصوص نقش وی در پرونده شرکت سورینت و بابک زنجانی گفت: پرونده آقای زنجانی به من مربوط نیست. ایشان تنها متهم آن پرونده هستند که در دادگاه انقلاب بررسی می‌شود.


احمدی‌مقدم: به عنوان شاهد به دادگاه می‌روم
 
۲۲ تير ۱۳۹۴
فرمانده سابق نیروی انتظامی درمورد شکایت عبدالحسین روح الامینی مبنی بر احضار وی به دادگاه گفت: روح الامینی برای کمک، من را به دادگاه احضار کرده و به عنوان گواه به دادگاه می روم.
 
سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم در گفت وگو با ایرنا، با بیان اینکه قضیه احضار شدنم به دادگاه را از طریق سایت های خبری مطلع شدم، افزود: از دیدگاه آقای روح الامینی مطلع هستم.
 
وی ادامه داد: مراحل رسیدگی به پرونده کهریزک در بخش انتظامی به پایان رسیده و تصورم این است روح الامینی از اظهارات ما به عنوان گواه بهره ببرد.
 
احمدی مقدم گفت: تاکنون یکی دو مصاحبه درمورد پرونده کهریزک با خبرنگاران داشته ام.
 
فرمانده سابق نیروی انتظامی تصریح کرد: با خانواده روح الامینی جلسه داشته ام و آنان در جریان امور هستند.
 
وی افزود: موضوع ما روشن است و هر زمانی که دادگاه از من نظر بخواهد، اطلاعاتم را در اختیار دستگاه عدالت خواهم گذاشت.
 
عبدالحسین روح الامینی پدر محسن روح الامینی یکی از کشته شدگان ماجرای کهریزک پس از وقایع انتخابات سال 88 است.
 
سعید مرتضوی روز شنبه هفته جاری پس از پایان پنجمین جلسه دادگاه خود در جمع خبرنگاران گفت، آقای روح الامینی شکایت جدیدی را مطرح کرده و خواستار احضار سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده سابق ناجا، سردار احمدرضا رادان جانشین سابق فرماندهی ناجا، سرتیپ دوم پاسدار علیرضا عیلپور رییس سابق پلیس امنیت عمومی فرماندهی تهران بزرگ و والدین رامین پوراندرجانی پزشک بازداشتگاه کهریزک در جلسه بعدی دادگاه شده است.
 
ششمین جلسه دادگاه مرتضوی روز شنبه سوم مرداد ماه برگزار می شود.

 
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
چهارمین جلسه دادگاه کهریزک هم با حاشیه هایی همراه بود.

سکوت طرفین دادگاه پس از محاکمه، انتظار مادری برای گفتن یک جمله به مرتضوی، ناپدید شدن حیدری فر پس از دادگاه و جذابیت کار خبرنگاران برای توریست های خارجی از مهمترین حاشیه های این دادگاه بود. امروز هم شاکیان و متهمان از دو در جداگانه وارد دادگاه شدند. اولیای دم و وکلای آنها از اصلی و متهمان از پشتی وارد شدند.

* حیدری فر مثل سه جلسه قبلی زودتر از دادستان سابق در محوطه دادگاه حاضر شد . او با دیدن خبرنگاران در جمع آنها حاضر شد و به سووال های آنها پاسخ داد.

* سعید مرتضوی هم با اسکورت همیشگی خود به محل برگزاری دادگاه آمد. او در این جلسه قبل و بعد از محاکمه حاضر به مصاحبه نشد.

* وقتی در پایان محاکمه خبرنگاران از مرتضوی خواستند مصاحبه کند او فقط از فاصله ای دور دستی تکان داد و سوار ماشین شد.

* به دلیل غیرعلنی بودن دادگاه خبرنگاران 150 دقیقه در مقابل در دادگاه که مقابل کاخ گلستان است منتظر بودند. تجمع خبرنگاران در مقابل دادگاه باعث تعجب توریست های خارجی شده و درباره علت آن سوال می کردند.

*زن میانسال نیز از صبح در مقابل در دادگاه منتظر ایستاده بود تا یک جمله را به دادستان سابق بگوید. او در جمع خبرنگاران گفت: دخترم را در آمریکا کشتند. برای پیگیری پرونده اش چند بار به دادسرا رفتم. اینقدر به آنجا رفت و آمد داشتم که یک روز مرتضوی مرا به سخره گرفت و گفت : امروز کارت ورود زده ای؟ امروز اینجا آمدم تا وقتی از دادگاه می آید به او بگویم کارت ورود و خروجت را زده ای؟ این مادر هنگام خروج مرتضوی از محوطه دادگاه خود را به ماشین دادستان سابق رساند و با صدای بلند گفت: بالاخره تو هم کارت زدی؟
 


* پس از جلسه دادگاه حیدری فر به از دید خبرنگاران ناپدید شد و معلوم نشد چطور محل دادگاه را ترک کرد.

*
زمانی که روح الامینی در جمع خبرنگاران حاضر شد، پدر کامرانی به او اعتراض کرد و گفت: قرار بود کسی درباره دادگاه حرف نزد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا