خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۳
یزدفردا"گروه معادن >ساير حوزه ها - سازمان زمین شناسی آمریکا در تازه ترین گزارش خود شیلی را با تولید 18 هزار تنی به عنوان بزرگترین تولیدکننده ید جهان در سال 2013 معرفی کرد.

به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" براساس گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS) مجموع تولید جهانی ید در سال گذشته میلادی به 28 هزار و 500 تن رسید که از این میزان تولید معادل 18 هزار تن آن متعلق به شیلی بود.

تولید جهانی ید در سال قبل 500 تن نسبت به تولید سال 2012 افزایش یافت. بعد از شیلی، ژاپن با تولید 9400 تن در رده دوم بزرگترین تولیدکنندگان ید در جهان قرار گرفت.

ترکمنستان با تولید 480 تنی در رده سوم قرار گرفته و آذربایجان، روسیه و اندونزی نیز به ترتیب با تولید 350، 170 و 75 تنی رده های چهارم تا ششم را بدست آوردند.

علاوه بر ذخایر یدی که سازمان زمین شناسی آمریکا برای کشورهای مختلف اعلام کرده، آب دریا نیز حاوی 0.06 قطعه در هر میلیون ید یا معادل حدود 90 میلیارد تن ید است. جلبکهای دریایی نیز دارای ذخایر غنی از ید هستند. ید به عنوان محصول جانبی در تولید گاز، نیترات و نفت نیز وجود دارد اما تولید آن به این روش اقتصادی نیست.

به صورت خبر آرشیوی:تاریخی قیمتهای بالای ید در سال 2013 نیز ادامه یافت اگرچه در پایان سه ماهه نخست 2013 قیمت ید اندکی با افت مواجه شد. تقاضای بالای ید در سال 2013 نیز ادامه یافت که عمده این رشد تقاضا نیز مربوط به صنعت تولید ال سی دی و ایکس ری بوده است.

در سالهای اخیر شیلی به بزرگترین تولیدکننده ید در جهان تبدیل شده است و ژاپن و آمریکا نیز در تعقیب این کشور قرار دارند. شیلی در سال 2012 بیش از 63 درصد از تولید جهانی ید را در اختیار داشته است. شیلی دارای دو تولیدکننده بزرگ ید در عرصه جهانی بوده که هر دو شرکت نیز با ظرفیت تقریبا کامل در حال تولید هستند. پیش بینی می شود این دو شرکت در سال جاری همزمان با افزایش تقاضای ید میزان تولید خود را بالا ببرند.

جالب اینجاست که سازمان زمین شناسی آمریکا تولید ید این کشور را در سال گذشته اعلام نکرده و دلیل آن نیز خودداری دو شرکت تولید ید در این کشور از ارائه اطلاعات بوده است.

برای دریافت گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا درباره تولید جهانی ید در سال 2013 روی این لینک کلیک نمایید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا