خبر آرشیوی :تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۲

تلاش سنگ‌آهنی‌ها برای لغو بهره مالکانه ۳۰ درصدی
یزدفردا"گروه معادن: >سنگ آهن - افزایش بهره مالکانه معادن سنگ آهن به 30 درصد از ارزش فروش کنسانتره سنگ آهن آنها باعث اعتراض شدید فعالان تولید سنگ آهن شده است. این در حالی است که لابی‌گری‌های فعالان صنعت سنگ آهن برای لغو عوارض 10 درصدی صادرات نیز همچنان ادامه دارد.
به گزارش ماین نیوز، اخیرا کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پرداخت ۳۰ درصد از فروش شرکت‌های سنگ آهنی را به عنوان بهره مالکانه تصویب کرد؛ موضوعی که باعث نگرانی شرکت‌های فعال در حوزه تولید سنگ آهن شده است.

دولت درآمد حاصل از بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن را برای سال ۱۳۹۳ در لایحه بودجه معادل ۱۸۰۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده است. این در حالی است که جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزار صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا پیشنهاد این وزارتخانه را برای درآمد بهره مالکانه در سال آینده معادل ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

نگاهی به لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ نشان می‌دهد که درآمد حاصل از حق انتفاع پروانه بهره‌برداری از معادن در سال ۱۳۹۳ معادل ۸۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

همچنین درآمد حاصل از بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن برای سال آینده ۱۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. ضمن اینکه درآمد حاصل از تبصره‌های (۲) و (۳) ماده ۶ قانون اصلاح معادن نیز معادل پنج میلیارد تومان تخمین زده شده است.

این در حالی است که در لایحه بودجه امسال کل کشور درآمد حاصل از حق انتفاع پروانه بهر‌ه‌برداری از معادن ۶۰۰ میلیارد تومان و درآمد حاصل از بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن نیز برای سال جاری معادل ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود. همچنین درآمد حاصل از تبصره‌های (۲) و (۳) ماده ۶ قانون اصلاح معادن برای سال ۱۳۹۲ معادل پنج میلیارد تومان تخمین زده شده بود.

به این ترتیب مجموع درآمد دولت از معادن در سال جاری معادل ۱۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ این درآمد برای سال آینده حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که رشد ۱۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

پیشتر سرقینی ابراز امیدواری کرده بود که تا پایان سال درآمد حاصل از حق انتفاع معادن به ۸۰۰ میلیارد تومان برسد. اگرچه مسئولان وزارت صنعت اعتقاد دارند که درآمد پیش بینی شده برای سال ۱۳۹۳ در حوزه حقوق دولتی، بهره مالکانه و حق انتفاع خوشبینانه بوده و قابل تحقق نیست.

اما در حالی لابی گری های فعالان صنعت سنگ آهن برای جلوگیری از اجرای عوارض ۱۰ درصدی صادرات سنگ آهن ادامه دارد که در همین حال تلاش‌ها برای جلوگیری از تصویب نهایی مصوبه کمیسیون تلفیق درباره بهره مالکانه ۳۰ درصدی معادن نیز آغاز شده است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا