خبر آرشیوی :تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲

راغفر مطرح کرد:
ارزان‌فروشی معدن سنگ‌آهن گل‌گهر
یزدفردا"گروه معادن: >سنگ آهن - استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در جریان مناظره تلویزیونی با موضوع "حداقل دستمزد کارگران در سال 93" که امروز جمعه 27 دی ماه برگزار شد، از نحوه واگذاری معدن سنگ آهن گل گهر به بهره بردار بخش خصوصی انتقاد کرد.

 

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، حسین راغفر با يادآوري واگذاري معدن سنگ آهن گل گهر (كرمان) به قيمت يك دهم سود يك سال فعاليت آن به بهره بردار بخش خصوصي، گفت: سال ۱۳۹۱ به ميزان ۱۸۲۴ ميليارد تومان سود اين واحد معدني بود.

صحبت راغفر درباره واگذاری غیراصولی معدن سنگ آهن گل گهر مربوط به معادن شماره ۲ و ۳ گل گهر سیرجان می شود که بحث واگذاری آن به تامین اجتماعی جنجالهای زیادی را برانگیخته است.

از جمله اینکه اوایل مرداد امسال داریوش اسماعیلی، ناظر مجلس در شوراي عالي معادن با بيان اينکه واگذاري "معادن شماره ۲ و ۳ گل گهر سيرجان" غيرقانوني است، گفت: هيئت تطبيق مصوبات دولت با قوانين اين مصوبه را خلاف قانون تشخيص خواهد داد چراکه برخلاف قانون جديد معادن و قانون بودجه ۹۲ است.

او به واگذاري معادن شماره ۲ و ۳ گل گهر سيرجان به سازمان تامين اجتماعي در اواخر عمر دولت دهم بابت پرداخت مطالباتي به اين سازمان اشاره کرد و گفت: اين اقدام دولت غيرقانوني بوده و چند نکته در اين زمينه وجود دارد.

وي افزود: معادن شماره ۲ و ۳ گل گهر سيرجان جزو معادن بزرگ محسوب مي‌شوند و با استناد به قانون جديد معادن، تصميم‌گيري براي معادن بزرگ در اختيار شوراي عالي معادن است؛ بنابراين دولت به تنهايي حق دخل و تصرف در اين معادن را ندارد.

جالب اینجاست که در همان زمان مدیرکل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی خبر داد: پس از پیگیری‌های مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی و با موافقت رئیس‌جمهوری وقت و تصویب هیئت ‌دولت دهم معادن شماره ۲ و ۳ گل‌گهر سیرجان بابت پرداخت مطالبات سازمان تامین ‌اجتماعی از دولت به این سازمان واگذار شد که با این واگذاری بخش عمده‌ای از بدهی دولت به این سازمان پرداخت شده است.

به گفته وی هیئت ‌وزیران بنا به پیشنهاد و مکاتبه سازمان تامین اجتماعی و به استناد بند (۳ – ۲۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور و ماده واحد قانون سه دوازدهم بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور، واگذاری و انتقال قطعی معادن ۲ و ۳ گل‌گهر سیرجان به سازمان تامین ‌اجتماعی را تصویب کرد.
با این وجود سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با انتشار بیانیه ای رسمی واگذاری معادن سنگ آهن گل گهر دو و سه را تکذیب کرد.

ایمیدرو دوم مرداد ۱۳۹۲ تاکید کرد که تاکنون مصوبه و ابلاغی مبنی بر واگذاری معادن ۲ و ۳ سنگ آهن گل گهر سیرجان به سازمان تامین اجتماعی را دریافت نکرده است.

ایمیدرو همچنین با یادآوری اینکه معادن بزرگ براساس قانون اساسی انفال محسوب شده و قابل واگذاری، فروش و خصوصی شدن نیستند، تصریح کرد که پروانه بهره برداری از این معادن برای همیشه در اختیار دولت باقی می ماند.

معادن گل‌گهر از شش آنومالی مجزا تشکیل شده است که در مساحتی به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر و عرض تقریبی چهار کیلومتر در شهرستان سیرجان واقع شده است. ذخایر آنومالی‌های شش‌گانه گل‌گهر هزار و ۱۳۵ میلیون تن سنگ‌آهن برآورد شده است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا