خبر آرشیوی :تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
ایران بزرگترین وارد کننده آهن و فولاد است
گروه صنایع معدنی >فولاد - رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در حالی که جمهوری اسلامی ایران دارنده پنج درصد ذخایر سنگ آهن جهان است اما در حال حاضر یکی از بزرگترین واردکنندگان آهن و فولاد دنیاست .

 به گزارش ماین نیوز، رضا رحمانی اظهار داشت: ایران در حال حاضر توان تولید حدود ۱۳ تا ۱۵ میلیون تن محصولات فولادی دارد اما نیاز سالانه کشورمان برابر با ۲۵ میلیون تن انواع آهن و فولاد است.

آمارهای منتشر شده نشان می دهد در سال ۹۰ بیش از ۹ میلیون تن محصولات فولادی وارد کشور شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶.۳ میلیون تن کاهش را نشان می دهد.

رحمانی افزود: شرایط منحصر به فرد ایران در منطقه و جهان موجب شده است که کشورمان به عنوان یکی از ۱۰ کشور شاخص معدنی معرفی شود زیرا در مناطقی از ایران خلوص بالایی از سنگ آهن را داریم.

براساس اهداف پیش بینی شده در قالب پنجمین برنامه توسعه (۹۴- ۱۳۹۰) باید برای اجرای طرح های توسعه سنگ آهن و افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور تا حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شود.

رحمانی تاکید کرد: کشوری که نیاز به تولید فولاد و آهن دارد، برازنده نیست که سنگ آهن را به شکل خام صادر کند و محصول نهایی را از خارج وارد کند.

در سال ۱۳۹۰ میزان سنگ آهن صادراتی ایران بیش از ۱۷.۳ میلیون تن گزارش شد که این رقم در سال ۱۳۹۱ به افزون بر ۲۰.۸ میلیون تن و در ۹ ماهه امسال ارزش سنگ آهن صادراتی به یک میلیارد و ۳۳ میلیون دلار رسید.

پیش بینی شده تا پایان ۱۳۹۴ ظرفیت تولید فولاد خام کشور به ۴۳ میلیون تن برسد که اجرای طرحهای توسعه سنگ آهن به عنوان ماده اولیه فولاد اهمیت بسزایی در این بخش دارد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ارتباط با صدور مجوز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صادرات شمش و محصولات فولادی افزود: تولید شمش و محصولات فولادی در کشور مازاد ندارد بلکه کاهش پروژه های عمرانی موجب افت مصرف شده است.

وی افزود: رشد فعالیت عمرانی در کشور طبیعتا توقف صادرات محصولات فولادی را در پی دارد و باید تدابیر لازم را برای این مساله اندیشیده شود.

پیش از این محمدجعفر سرقینی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از آزادسازی صادرات شمش و محصولات فولادی بدون محدودیت، میزان و نوع محصول تا پایان خرداد ماه ۱۳۹۳ خبر داده بود.

سیدرسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به ایرنا گفته بود که آزادسازی شمش و محصولات فولادی که از سوی وزارت صنعت اعلام شد، لطمه ای به بازار داخل نخواهد زد.

محمد آزاد رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد کشور گفت: صدور محصولات فولادی نه تنها تاثیری بر قیمت های بازار داخلی ندارد بلکه این اقدام می تواند سبب افزایش تولید این محصولات در کشور شود.

آمارهای منتشر شده نشان می دهد در سال ۱۳۹۱ بیش از یک میلیون و ۲۱۹.۷ هزار تن محصولات فولادی به ارزش افزون بر ۹۳۱ میلیون و ۱۴۱.۶ هزار دلار صادر شد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا