خبر آرشیوی :تاریخ انتشار : شنبه ۷ دی ۱۳۹۲

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:
۶۵ درصد معادن استان اردبیل غیرفعال است
یزدفردا"گروه معادن: - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درامور معادن وصنایع معدنی گفت: در چند سال گذشته اقتصاد کشور رشد منفی را تجربه کرده که لازمه حرکت صعودی در بخش تولید، رسیدن به نقطه صفر است.
به گزارش ماين نيوز، جعفر سرقینی در آیین معارفه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل افزود: حوزه صنعت و معدن ۳۵ درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده که قابل توجه است و باتوجه به این رشد منفی و مساله تحریم های ناعادلانه مدیران این حوزه می توانند نقش بزرگی ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه رویکرد وزارت بر اهمیت بخشی به بخش خصوصی است، بیان کرد: حضور بخش خصوصی از اوایل دهه ۷۰ در بخش معدن موجب شد تا تولیدات این حوزه از ۱۰۰ میلیون به ۴۰۰ میلیون تن افزایش یابد که این توفیق با رفع موانع قانونی میسر شد و امروز نیز باید تلاش کنیم تا این حضور دوباره تقویت شود.

وی ادامه داد: باید به بخش تولید به خصوص در حوزه اکتشاف بها داده شود، چراکه این امر مبنای سرمایه گذاری بخش خصوصی است، البته مشکلاتی نیز در این راه وجود دارد که یکی از مهمترین آنها معارضین محلی و سپس دستگاه های دولتی هستند.

سرقینی با بیان اینکه بخش خصوصی می تواند شرایط حاکم بر اقتصاد و اشتغال کشور را متحول کند، اظهار کرد: البته این موارد به معنای نفی وظایف دستگاه ها نیست بلکه دولتی ها باید تلاش کنند تا خود مانع تراشی مضاعفی در راه سرمایه گذاری نباشند.

وی با تاکید بر اینکه باید مشکلات بهره برداران معادن را برطرف کنیم گفت: بحث مقررات زدایی از دیگر مسایلی است که در دستور کار قرار دارد و براین اساس طی ۱۰۰ روزه اول دولت انجام عملیات اکتشاف جز در محدوده ۲۰ درصدی از وسعت استان ها، در سایر نقاط آزاد اعلام شده است.

وی تفویض اختیارات به مدیران استانی را از دیگر مسایلی عنوان کرد که مورد توجه قرار دارد تا از این طریق، مدیران از مراجعه مکرر به تهران خودداری کنند.

۶۵ درصد معادن استان اردبیل غیرفعال است
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: مشکلات اردبیل در بخش معدن از سایر نقاط کشور بحرانی تر است بطوریکه در سطح این استان ۱۶۵ معدن وجود دارد که از این میان ۱۰۵ معدن غیرفعال است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که در سطح کشور حدود هفت هزار و ۶۰۰ معدن داریم که از میان آنها پنج هزار و ۴۰۰ معدن فعال می باشد و تنها حدود ۲۷ درصد معادن غیرفعال است.

وی ادامه داد: ۲ ۰/ ۰ درصد از حقوق وصولی در بخش معدن مربوط به استان اردبیل است در حالی که تنها ۰۷ / ۰ درصد تولیدات معدنی دارد که این امر نشان از استخراج مواد کم اهمیت دارد که این رویه باید تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه مساله تغییر کاربری اراضی خود به هفت خان رستم تبدیل شده، عنوان کرد: شش درصد از معادن کشور مربوط به مواد فلزی است که این میزان ۲۰ درصد از تناژ تولیدی مواد معدنی را به خود اختصاص داده و براساس این الگو استان اردبیل نیز باید از استخراج مواد کم اهمیت به این سمت حرکت کند

سرقینی همچنین بر اهمیت زمین گردشگری(ژئو توریسم) در جهان اشاره کرد و گفت: زمین گردشگری پدیده ای است که قابلیت درآمدزایی بالایی دارد و باتوجه به وجود آب های گرم معدنی در استان اردبیل، باید مدیران استانی به این ظرفیت بی نظیر توجه ویژه ای داشته و سرمایه گذاری در این بخش را در دستور کار خود قرار دهند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا