محمد حسن منصوری زاده/مدیر زیباسازی شهرداری یزد

امروزه با توجه به گسترش تبليغات و تنوع تابلوها و آگهي‌هاي تجاري در سطح شهر، مردم با موجي از ابهامات مواجه شده‌اند كه وجود يك سيستم قانونمند و علمي مي‌تواند بسياري از مشكلات ناشي از آن را از ميان بردارد و محيط مناسبي را براي زندگي انسان‌ها به وجود آورد؛ گرافيست‌ها و طراحان محيطي در دستيابي به چنين اهدافي نقش بسيار مهمي را به‌عهده دارند. در قرن چهارم پيش از ميلاد براي نخستين بار زيباسازي محيطي به عنوان يكي از اهداف مورد توجه در رفع نيازهاي شهرسازي و زيباهاي ديداري شهري در اروپا مورد توجه قرار گرفت كه نتايج‌ آن را مي‌توان در نقاشي‌‌هاي ديداري، تابلوهاي نصب شده در ميادين، مجسمه‌ها و. . . در شهرهاي بزرگ مشاهده كرد كه از آثار هنرمندان حوزه شهرسازي است. با دستيابي انسان‌ها به فناوري‌‌هاي نوين در حوزه صنعت و فناوري، معرفي اين دستاوردها به انسان‌هايي كه كاربران اين نوع فناوري‌‌ها هستند بيش از پيش مورد توجه قرار گرفت و به اين ترتيب با فعال شدن صنعت تبليغات، تحولات جديدي در زيباسازي شهري به وجود آمد. بيش از نيمي از اوقات مردم ساكن شهرها در محل كار، اطراف محل زندگي، اماكن تفريحي و. . . سپري مي‌شود و چشم انسان در چنين مكان‌هايي بايد حداقل 3 برابر شرايط عادي و معمولي انرژي صرف كند.

ناهماهنگي تابلوهاي شهري، ساختار سازه‌ها و موضوع طرح‌هاي تابلوهاي تبليغاتي و همچنين عدم وجود هماهنگي در ساختار تبليغاتي محيطي سبب سردرگمي ديداري و خستگي چشم مي‌شوند. آيا براي افرادي كه هيچ اطلاعاتي درباره علوم و مفاهيم اوليه واژه‌هاي ديداري تبليغاتي ندارند، اين تبليغات موثر است يا اينكه تنها سبب خستگي بيشتر او پس از ساعت‌ها كار روزانه مي‌شود.

به نظر مي‌رسد شهرونداني كه مخاطبان اصلي پيام‌هاي تبليغاتي هستند نيز در برخورداري از محيطي آرام و مواجهه با تصاوير و هنرهاي صحيح و اصولي ديداري حقي دارند كه اغلب ناديده گرفته شده است. اگر در تابلوهاي تبليغات شهري ضوابط مشخصي وجود نداشته باشد، به تدريج آرامش و زيبايي محيط كاهش يافته و پديده‌هاي نوظهوري مانند آلودگي‌هاي ديداري بيش از پيش زندگي ما انسان‌ها را در معرض تهديد خود قرار خواهد داد. بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه تابلوهاي تبليغاتي و محيطي لازمه زندگي شهري است كه در استفاده از آنها بايد تناسب تابلو را از نظر مكان نصب يا اندازه، سطح كيفي و نوع طراحي با كاربرد آن مورد توجه قرار داد تا بتواند به محيط زيبايي بخشيده و آزردگي ديداري به همراه نداشته باشد.

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا