یزدفردا:پس از اتمام تعطیلات نوروزی، اولین سوالی که با انتشار بیانیه مشترک میان ۵ +۱ و ایران و تفاهم هسته‌ای مطرخ شد آن بود که حال بازار‌ها چه روندی را پیش خواهند گرفت؟ اما بر خلاف انتظار بسیاری از فعالان، دلار ارزان نشد و سکه هم در مسیر افزایشی قرار گرفت.
 
در تعطیلات نوروز سکه در بازار ۱۵ هزار تومان کاهش یافت. کار‌شناسان دلیل این کاهش‌ها را انتظار فعالان برای به نتیجه رسیدن مذاکرات اعلام کردند. پس از آنکه در سیزدهم فروردین بیانیه مشترک هسته‌ای منتشر شد، رئیس اتحادیه طلا و جواهر هم اعلام کرد که با توجه به این توافق به طور قطع نرخ ارز با کاهش قیمت مواجه خواهد شد و بازار طلا هم به تبع آن کاهش قیمت خواهد داشت.
 
محمد کشتی آرای پیش بینی کرده بود که در نخستین روز کاری سال ۱۳۹۴ قیمت سکه در محدوده ۹۱۵ هزار تومان خواهد بود.
 
در اولین ساعات ابتدایی روز شنبه هم بازار همسو با پیش بینی‌ها حرکت کرد. قیمت دلار اندکی کاهش یافت و بازار طلا هم با او همراه شد. اما کم کم جو روانی حاکم شده بر بازار تعدیل شد و روند قیمت‌ها معکوس. در این زمان ارز که در ساعات اولیه درگیر نوسانات شدید بود تغییر مسیر داد و تا سطح ۳۲۵۰ تومان بالا آمد. به دنبال آن بازار طلا هم در مسیر افزایشی قرار گرفت و ارزش هر گرم طلای ۱۸ عیار ساخته نشده به ۹۶ هزار و ۴۹۶ تومان رسید. هرچند که قیمت جهانی طلا در پایان مبادلات روز جمعه هم افزایش یافته بود. آن هم به دلیل انتشار آمار ناامیدکننده درباره وضعیت بازار کار و اشتغال آمریکا که بر بهای ۱۲۰۳ دلار بسته شده بود.
 
بر این اساس ارزش سکه بهار آزادی هم به ۹۴۱ هزار تومان رسید و این در شرایطی بود که قیمت این کالای گرانبها تا۹۱۰ هزار تومان کاهش یافته بود.
 
افزایش قیمت دلار و سکه در دومین روز هفته هم ادامه پیدا کرد. دلار بعد از آنکه در اولین ساعات پس از صدور بیانیه لوزان شاهد کاهش قیمت بود اما پس از آن به دنبال کف سازی در قیمت‌های کنونی بر آمد. به همین دلیل مسیر کاهشی آن بر خلاف انتظار فعالان تغییر کرد.
 
 کار‌شناسان یکی از دلایل اصلی این تغییر را کاهش عرضه در بازار اعلام کردند. علاوه بر آن دلیلی دیگری هم برای این مقاومت در برابر افت قیمت‌ها عنوان شد. به گفته کار‌شناسان نرخ ارز به دنبال جو خوش بینی به مذاکرات هسته‌ای در روزهای پایانی اسفند به اندازه کافی کاهش یافته بود به همین دلیل دیگر پس از رسیدن به تفاهم دیگر لزومی به کاهش قابل توجه آن نبود.
 
در روزهای ابتدایی هفته طلا جهانی هم به افزایش قیمت خود ادامه داد. هنگامی که گزارش مشاغل آمریکا کمترین رشد در بیش از یک سال گذشته را نشان داد، گمانه‌زنی‌ها در مورد به تعویق افتادن افزایش نرخ بهره بانکی امریکا تقویت شد. به این ترتیب قیمت طلا به بالا‌ترین سطح در ۷ هفته اخیر خود رسید. اما در روز سه شنبه تحت تاثیر افزایش ارزش دلار افزایش قیمت‌ها متوقف و با کاهش مواجه شد.
 
اما با این حال نااطمینانی‌های مربوط به زمان افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا موجب شد تا قیمت طلا همچنان بالا‌تر از ۱۲۰۰ دلار در هر اونس باقی بماند. قیمت هر اونس طلا که برای لحظاتی به بیش از ۱۲۲۴ دلار رسیده بود با افت همراه شد و به کمتر از ۱۲۱۳ دلار رسید.
 
به دنبال این کاهش قیمت سکه هم در بازار داخلی تحت تاثیر قرار گرفت و با افتی اندک رو به رو شد. هرچند افت ۱۰ تومانی دلار هم در این کاهش بی‌تاثیر نبود. به این ترتیب اندکی از حباب قیمتی‌ای (یعنی بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) که از روز یکشنبه به بیش از ۲۵ هزار تومان رسیده بود کاسته شد.
 
با این اتفاق کار‌شناسان پیش بینی کردند که به علت ثبات قیمتی به وجود آمده در بازار ارز از یکسو و همچنین احتمال پایین تغییرات شدید در بازارهای جهانی در سویی دیگر، بازار سکه هم احتمالا روزهای آرامی را در پیش خواهد داشت.
 
رئیس اتحادیه طلا هم در این باره گفت: «در بحث قیمت‌های بازار، ما همزمان با تاثیرات بیانیه لوزان، شاهد رشد قیمت جهانی طلا هم بودیم که متاسفانه برخی افراد این تغییرات قیمتی را منفی ارزیابی می‌کنند. در صورتی که قیمت‌های جهانی، تابع رخدادهای اقتصادی و سیاسی دنیا است و هیچ‌گونه ارتباطی با مسائل داخل کشور ندارد.»
 
به گفته کشتی آرای بسیاری از افراد معتقدند افزایش قیمت طلا که روی قیمت سکه در بازارهای داخلی هم تاثیرگذار بود، به سبب مذاکرات لوزان رخ داده است. اما چنین فرضی صحت نداشته و منشاء این نوسانات قیمتی در اتفاقات و رخدادهای جهانی است.
 
قیمت سکه در بازار امروز هم علی رغم نوساناتش تا ظهر، حدود ساعت ۲ بعداز ظهر به قیمت صبح خود یعنی ۹۵۵ هزار تومان بازگشت و پس از آن حرکت صعودی را در پیش گرفت. تا زمان تنظیم این گزارش سکه در قیمت ۹۵۹ هزار تومان ایستاد. دلار هم با ۷ .۰ درصد افزایش نسبت به روز گذشته با قیمت ۳۳۰۰ تومان در بازار خرید و فروش شد.

 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا