یزدفردا: در میان بازیگرانی که توانستند بعد از انقلاب علاوه بر فعالیت در ایران حضور بین المللی هم داشته باشند او به بهترین نمونه تبدیل شده است. پیمان معادی که اخیرا در نیویورک مشغول بازی در سریال شبکه اچ بی‌او بوده است با حضور در چند فیلم بین المللی به خوبی توانسته خود را به عوامل تولید فیلم در آمریکا بشناساند. این روز‌ها هم آخرین فیلم بین المللی‌اش با نام «آخرین شوالیه» در کنار مورگان فریمن و کلایو اوون بر روی پرده سینماهای جهان قرار گرفته است. 
 
پیمان معادی با فیلنامه نویسی وارد سینما شد. «آواز قو» که نوشته مشترک او و سعید اسدی است به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های دورانش تبدیل شد. بعد از آن معادی فیلنامه «کما»، «کافه ستاره» و «شام عروسی» را هم نوشت اما نامش وقتی سر زبان‌ها افتاد که در فیلم «درباره الی...» جلوی دوربین اصغر فرهادی قرار گرفت. بازی روانش در نقش پیمان خیلی سریع او را به یک ستاره تبدیل کرد. ستاره‌ای که پیش از این کسی نه آنچنان چهره‌اش را دیده و نامش را شنیده بود.
 
دو سال بعد این موفقیت با درخشش فیلم «جدایی نادر از سیمین» جهانی شد. معادی جایزه خرس نقره‌ای، بهترین بازیگر مرد را برای اجرای نقش نادر در فیلم اصغر فرهادی را از جشنواره بین المللی فیلم برلین دریافت کرد. به گفته خودش همین موفقیت فیلم در آمریکا و سینمای دنیا او را به مخاطبان و سینماگران معرفی کرد. او می‌گوید: «پس از گفتگو و مصاحبه با عوامل تولید در آمریکا دریافتم که آن‌ها جنس و نوع بازی من را پسندیده‌اند.»
 
http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_89184.jpeg
راجر ایبرت منتقد سر‌شناس: «پیمان معادی می‌تواند پسرخاله داستین هافمن در خاورمیانه باشد.»
به عقیده منتقدان این یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های سینما ایران و جهان است. در سینمای ایران بازیگر زمانی به چشم می‌آید که حجم زیادی از احساسات را به نمایش بگذارد، داد بکشد، دعوا کند، در حین دعوا رگ گردنش بیرون بزند و... اما آنچه بیش از همه در چشم داوران جشنواره‌های خارجی خودش را نشان می‌دهد نمایش قسمتی از زندگی عادی است. کاری که معادی با اجرای کامل آن توانست بدرخشد.
 
http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_89185.jpeg
 
معادی می‌گوید که در فیلم جدایی نادر از سیمین، فرهادی از او خواسته تا جوری بازی کند که بعد از فیلم هیچ کس فکر نکند که بازی کرده است. به گفته خودش: «فرهادی به من گفت که باید کیفیت زندگی واقعی را به نمایش بگذاری. در شروع تمرین‌ها خیلی از کارهایی که می‌کردیم می‌گفت نه. این بازی است. بعد از هفته‌ها تمرین به آنچه که مدنظر ایشان بود رسیدیم.»
 
به این ترتیب این بازیگر 44 ساله با خط مشی‌ای خاص وارد سینمای جهانی شد. زیرا برخلاف برخی دیگر از بازیگرانی که پا به عرصه بین المللی گذاشته‌اند، معادی سخت در تلاش است تا جایگاه خود در ایران را برای خودش نگه دارد. می‌گوید که برای جایگاهی که در سینمای ایران به دست آورده زحمت زیادی کشیده و هرگز حاضر نیست که با یک تصمیم اشتباه یا ذوق زدگی بی‌دلیل خرابش کند. پس با‌‌ همان خط مشی‌ای که بار‌ها هم بر آن تاکید کرده به مسیرش ادامه داده است. یعنی در هیچ فیلم ضدِّ دولت و ملّت ایران و مذهبش بازی نکند؛ همچنین هرگز در فیلمی که رویه‌ای خلاف اصول اخلاقی داشته باشد. به دلیل همین حساسیت‌ها کارنامه کاریش چه در ایران و چه در جهان آنچنان پر و پیمان نیست.
 
اما همین حساسیت بهترین تصمیم حرفه‌اش نامیده شده است. «بهترین تصمیمات من فیلم‌هایی هستند که تا به امروز پیشنهاد حضور در آن‌ها را رد کرده‌ام. تا به امروز یادم نمی آید که نقشی را رد کرده باشم و بعد از دیدن فیلم از این کارم پشیمان شده باشم.» به گفته خودش اگر به جایگاهی رسیده بیشتر از آنکه از کارهایی باشد که انجام داده مربوط به پروژه‌هایی است که حضور در آن‌ها را نپذیرفته است. او می‌گوید: «نمی‌شود با بازی خوب در فیلم بد خودمان را فریب دهیم.» 
 
http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_89182.jpeg
 
به این ترتیب او در فیلم «آخرین شوالیه» که به تازگی بر روی پرده سینما‌ها هم رفته است با مورگان فریمن همبازی شد. و پس از آن ایفای نقش یک راننده تاکسی پاکستانی در سریال عدالت کیفری را پذیرفت. فیلم آخرین شوالیه‌ها فیلمی آمریکایی در ژانر اکشن به کارگردانی کازئواکی کریا Kazuaki Kiriya فیلمساز ژاپنی است. و معادی در این فیلم نقش امپراتوری فاسد را بازی می‌کند که ارباب گروهی از شوالیه‌ها را به قتل رسانده و حال این گروه به دنبال خونخواهی ارباب خود هستند. پیش از این هم قرار بود تا سریال  "عدالت کیفری" به صورت یک سریال پخش شود اما با پذیرفتن اپیزود پایلوتش توسط اچ بی او تصمیم به این گرفته شد که این سریال به قالب مینی سریال در آید. داستان این سریال کوتاه در نیویورک اتفاق می افتد و با بهره گیری از سریالی با همین نام محصول شبکه بی بی سی و ساخته سریال ساز معروف برتانیایی پیتر موفات ساخته شده است.
 
در این سریال جیمز گاندولفینی ستاره سریال معروف Sopranos نقش آفرینی می‌کرد که پس از مرگ ناگهانی این بازیگر عنوان شد که قرار است تا رابرت دنیرو بازیگر برنده اسکار و مطرح سینمای جهان ایفای نقش در سریال را عهده‌دار شود. پیمان معادی در این سریال نقش یک راننده تاکسی پاکستانی را بر عهده گرفته است. بازی او در فیلم «آخرین شوالیه‌ها» و همچنین اولین قسمت از سریالی که در نیویورک در حال ضبط بود برای عوامل فیلم کمپ اکس ری کافی بود تا او را برای نقش اول فیلمشان انتخاب کنند. 
 
معادی در «کمپ اکس ری» در نقش علی امیر، مسلمانی متولد تونس و بزرگ شده آلمان حاضر شد. با‌‌ همان جنس بازی همیشگی‌اش آنچنان درخشید که حتی برخی از منتقدین او را شایسته دریافت جایزه اسکار نامیدند. توجه و تمجید رسانه‌های آمریکایی هم با اکران عمومی برانگیخته شد. سایت رسمی راجر ایبرت منتقد سر‌شناس هم دربار او اینطور نوشت: «پیمان معادی می‌تواند پسرخاله داستین هافمن در خاورمیانه باشد.» همین کافی بود تا بداند که راهی که در آن قدم گذاشته و مسیری که در حال طی کردن آن است درست است. 
 
http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_89183.jpeg
 
هرچند برخی می‌گویند که نقش‌هایی که او تا به امروز بازی کرده آنچنان تفاوتی با هم ندارند. به عقیده آنان نقش «امیر» در ملبورن با «نادر» در جدایی و حتی با «علی امیر» در کمپ اکس ری برابری می‌کند. با  اما آنچه که جنس بازی او را از باقی بازیگران جدا می‌کند هم روان بودن بازی‌اش است. آنقدر روان که این باور را به مخاطب القا می‌کند که او برای نقشش کار خاصی انجام نداده است. 
 
کاری که خودش هم در ساخته خودش «برف روی کاج‌ها» در پیش گرفت. به تک تک بازگیرانش گفت که نقش‌هایشان را زندگی کنند. مثلا ویشگا آسایش درباره تجربه‌اش با همکاری با وی گفته: «او به ما می‌گفت در حین گفتن دیالوگ‌ها کاری هم انجام دهیم. اما آنچنان هم در جلوی دوربین الکی-راحتی نداشته باشیم که بازی با غلو همراه باشد.»
 
اما انگار تجربه فیلنامه نویسی، بازیگری و کارگردانی برای او کافی نبود. در کنار تمام این فعالیت‌ها به تئاتر هم پا گذاشت و با دو نمایش «خشکسالی و دروغ» به کارگردانی محمد یعقوبی و «در انتظار گودو» همایون غنی زاده که هر دو هم مورد استقبال فراوانی قرار گرفتند به روی صحنه رفت تا به یک همه کاره تمام عیار تبدیل شود. 
 
http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_89186.jpeg
 
در حال حاضر معادی مشغول نوشتن چندین فیلنامه همچون فیلنامه‌ای به نام «خندنده» با رامبدجوان، امیررضاکوهستانی و پویا مهدوی‌‌زاده است. همزمان در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کند تا خودش را به روز نگاه دارد، فیلم می‌بیند، کتاب می‌خواند و سعی دارد تا از فرصتی که برایش فراهم شده ‌‌نهایت استفاده را ببرد. 
 
فیلم سینمایی «آخرین شوالیه‌ها» که فیلمبرداری آن از سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز شده بود، پس از حدود ۳ سال از روز جمعه در آمریکا اکران شده است. شهره آغداشلو، مورگان فریمن و کلایو اوون هم در این فیلم بازی کرده‌اند. این فیلم محصول مشترک دو کشور کره جنوبی و جمهوری چک است و «مایکل کونیوس» فیلمنامه آن را نوشته است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا