کد خبر: ۲۲۸۷۴۴
۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
یزدفردا: همان طور که منتقدان هم پیش از اعلام کرده بودند، سال سخت سینما در اولین روزهای سال خودش را نشان داد. فیلم‌های نوروزی تنها نیمی از فروش سال گذشته را به دست آوردند و با افتی ۵۳ درصدی در فروششان رو به رو شدند. 
 
بسیاری از سینماگران خواهان اکران نوروزی فیلم‌هایشان هستند. زمانی مناسب برای جذب مخاطبان به سینما و افزایش فروش فیلم‌هایشان. در این میان فیلم‌های اندکی می‌توانند از موانع عبور کنند و شانس روی پرده رفتن فیلم‌هایشان در تعطیلات طولانی نوروزی را به دست آورند. 

 به غیر از فیلم «استراحت مطلق» از چهار فیلم دیگر در ایام جشنواره سی‌وسوم فیلم فجر رونمایی شده بود. «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داودی، «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، «طعم شیرین خیال» به کارگردانی کمال تبریزی و «روباه» فیلمی از بهروز افخمی در کنار «استراحت مطلق» ساخته عبدالرضا کاهانی قرار گرفتند تا لیست پنج فیلم خوش‌شانس اکران نوروزی را تشکیل دهند. 

پیش از آغاز کار سینما‌ها در سال جدید کارگردانان این فیلم‌ها وعده فروش میلیاردی ساخته‌هایشان را دادند. برای به سود رسیدن باید هم همین طور می‌بود. 
بر اساس آمار اعلام شده؛ «ایران برگر» در صدر جدول فروش‌ها قرار گرفته است. این فیلم سینمایی که به تازگی هم تبلیغات تلویزیونی‌اش آغاز شده توانسته از مرز یک میلیارد و ۴۰۰ تومان هم بگذرد. سهم تهرانی‌ها در این فروش برابر با ۹۰۰ میلیون و در شهرستان‌ها ۵۰۰ میلیون تومان است. 

 «رخ دیوانه» با حرکت در مرز یک میلیارد تومانی در رتبه دوم ایستاد. فروش این فیلم در تهران برابر با ۶۵۰ میلیون تومان و در شهرستان‌ها ۲۷۰ میلیون تومان بوده است. پیش از این داوودی اعلام کرده بود که فیلمش به راحتی می‌تواند ۴ میلیارد فروش داشته باشد. 

فیلم «استراحت مطلق» کاهانی هم که هنوز هیچ تیزری از آن در تلویزیون پخش نشده با فروشی نزدیک به ۸۵۰ میلیون تومان در رتبه سوم قرار گرفته است. این فیلم بعد از ۲۰ روز نمایش در تهران ۵۹۲ میلیون و در شهرستان‌ها فروش ۲۴۶ میلیون تومانی داشته است. 

با انتشار اولین آمار فروش «طعم شیرین خیال» هم مشخص شد که آخرین ساخته کمال تبریزی در رتبه چهارم قرار گرفته است. به گفته دست اندرکاران این فیلم سینمایی، هنوز آمار رسمی این فیلم در شهرستان‌ها مشخص نشده است اما فروش آن در ۱۷ سالن سینمایی تهران در ایام نوروز برابر با ۲۶۰ میلیون تومان بوده است. 

سهم فیلم «روباه» بهروز افخمی از فروش نوروزی هم برابر با ۱۵۳ میلیون تومان در تهران و شهرستان‌ها بوده است. 

به این ترتیب و با جمع فروش این فیلم‌های منتخب می‌بینیم که ۵ فیلم یادشده در تعطیلات نوروزی ۹۴ حدود ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشتند که این رقم در مقایسه با فروش ۸ میلیارد تومانی فیلم‌ها در نوروز گذشته افتی شدید به حساب می‌آید. 

نوروز سال گذشته؛ «طبقه هساث» کمال تبریزی بیش از ۲ میلیارد تومان، «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی ۴ میلیارد تومان، «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا یک میلیارد تومان و «خط ویژه» ساخته مصطفی کیایی حدود یک میلیارد تومان فروش داشتند. در مجموع این فیلم‌ها تا یازدهم فروردین ماه۹۳ به فروشی معادل ۸ میلیارد تومان رسیدند. این در حالیست که آمار فروش فیلم‌ای نوروزی که برخی از آنان به ۲۰ روز هم می‌رسد چیزی حدود سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است. 
 
به نظر می‌آید که زنگ خطری که پیش از منتقدان بار‌ها به آن اشاره کرده بودند دیگر رسما به صدا درآمده است. این در حالی است که سال گذشته سینمای ایران در نیمه اول سال فروش خوبی را پشت سر گذاشته بود. حال با فروش اندک فیلم‌های منتخب در آغاز سال سینمایی، وضعیت گیشه تا پایان سال به چه صورت خواهد بود؟ 
 
امسال وضعیت اقتصادی سینما فاجعه است
مازیار فکری ارشاد، منتقد سینما در گفتگو با فرارو گفت: «فروش پایین فیلم‌ها در روزهای آغازین امسال چندین دلیل عمده دارد. اصلیترین آن هم می‌تواند بحران اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و دیگر مشکلات اقتصادی باشد که روی وضعیت زندگی مردم بسیار تاثیر گذاشته است. مردم سینما نمی‌روند‌‌ همان طور که روزنامه و مجله نمی‌خرند. یعنی هر جایی که مجبور باشند هزینه‌ای کنند برایشان سخت شده است.» 
 
وی مدیریت سینمایی را هم یکی دیگر ار عوامل تاثیر گذار دانست و افزود: «فیلم‌های ما خنثی و بی‌خاصیت شده‌اند. بخشی از آن هم ناشی از دوران سیاه جواد شمقدری در سینمای ایران و بخش دیگر آن هم بر دوش مدیریت کنونی است که علی رغم حسن نیتی که دارد اما بسیار محافظه کارانه درباره برخورد غیر قانونی مخالفان با فیلم‌های ساخته شده رفتار می‌کند.» 
 
وی تصریح کرد: «مجموعه این عوامل باعث شده که اغلب سینما گران به سمت ساخت فیلم‌هایی بروند که دردسری برایشان ایجاد نکند و با کمترین مشکلی اکران شود. در نتیجه فیلم‌های ساخته شده نمی‌توانند رضایت مخاطب را جلب کنند.» 
 
فکری ارشاد با اشاره به فروش بالا‌تر فیلم «ایران برگر» در ایام نوروز گفت: «این فیلم قاعدتا باید فروش بیشتری می‌داشت؛ فیلمی عامه پسند که مردم عامی را به خود جلب می‌کند و آنان را برای لحظاتی می‌خنداند. همین فروش اندک این فیلم هم نشان از قهر مردم با سینما دارد.» 
 
وی با اشاره به نبود تبلیغ برابر برای برخی فیلم‌های روی پرده افزود: «تبلیغ بدون تردید تاثیر دارد. شاید بتوان گفت که همین مقداری که دو فیلم «رخ دیوانه» و «ایران برگر» بیشتر از باقی فیلم‌ها، مخصوصا استراحت مطلق، فروش داشته‌ باشند هم به خاطر تبلیغ آنان در تلویزیون بوده است. سیاست مغرضانه صدا و سیما چه در دوران مدیریت قبلی و چه کنونی و انتخاب کردن برخی فیلم‌ها و حمایت از آنان باعث شده که عده زیادی از اکران باقی فیلم‌ها اطلاع نداشته باشند و این رفتار ناعادلانه نیز کنجکاوی برخی را برانگیزد.» 
 
این منتقد سینما همزمانی ایام نوروز و فاطمیه را هم یکی دیگر از دلایل ناآگاهی مردم دانست و گفت: «در این ایام با عده زیادی از مخاطبان سینما برخورد کردم که معتقد بودند که سینما‌ها تا پایان تعطیلات تعطیل هستند. در صورتی که تنها به علت ایام فاطمیه سینماها ۴۸ ساعت تعطیل بودند.» 
 
وی ادامه داد: «با اینحال برآیند کلی کیفیت سینمای ایران انگیزه‌ای برای مخاطب ایجاد نمی‌کند که بلیت بخرند و به تماشای این فیلم‌ها بنشینند. حال ممکن است با اکران فیلم‌های جدیدی به خصوص «عصر یخبندان» که ویژگی‌های تجاری هم دارد، ۱۰ تا ۱۵ درصد فروش بالاتری از فیلم‌های نوروزی را شاهد باشیم.» 

وی در خصوص پیش بینی وضعیت سینما تا پایان سال گفت: «امسال وضعیت اقتصادی سینما نزدیک به فاجعه است. با توجه به فیلم‌هایی که در دوران جشنواره دیدم بعید می‌دانم که وضعیت بهتری در انتظار سینمای ایران باشد. با وجودی که بلیت سینما‌ها هم حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است اما پیش بینی می‌کنم که هیچ فیلمی تا پایان امسال فروشی بالا‌تر از ۲ و نیم میلیارد نداشته باشد. که در مقایسه با سال‌های گذشته که بلیت‌ها ارزان‌تر بود رقم افتضاحی است. مردم با سینما قهر کرده‌اند و حق هم دارند.»
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا