معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار يزد گفت: بانوان نيمي از جامعه را تشكيل مي دهند و يكي از ضعف هاي كشورهاي در حال توسعه و كشور ما كمبود مشاركت بانوان در بسياري از امور است.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، "محمد علي طالبي" در كارگاه آموزشي تحول توانمند سازي زنان سرپرست خانوار با موضوع آشنايي با تكنيك هاي مشاركتي نياز سنجي و تحليل وضعيت در جوامع روستايي كه در سالن مديريت بحران استانداري برگزار شد، اظهار داشت: مجموع برنامه هاي حوزه بانوان نشان دهنده نگاه دفتر امور بانوان و خانواده استانداری به بحث مشاركت بر مبناي برنامه و طرح هاي كارشناسي شده است.
وي با اشاره به اهميت مقوله مشاركت گفت: نياز اصلي توسعه، مشاركت است و بايد تمركز بر روي این عرصه صورت پذيرد.
طالبي گفت: مشاركت با جامعه ما بيگانه نيست و انقلاب اسلامي تبلور و زمينه ساز مشاركت مردم در صحنه هاي مختلف است كه در اين خصوص حضور بانوان در تمامي عرصه ها مشهود و لازم است.
وي خاطر نشان كرد: امروزه از مشاركت به عنوان شاخص ترين ركن توسعه ياد مي شود و از اين رو، جنبه هاي مختلف مشاركت مورد توجه صاحبنظران است.
طالبي مشاركت بانوان در كليه امور را مهم ارزيابي كرد و ادامه داد: بانوان نيمي از جامعه را تشكيل مي دهند و يكي از ضعف هاي كشورهاي در حال توسعه و كشور ما كمبود مشاركت بانوان در بسياري از امور مي باشد.
وي يكي از دلايل پيشرفت برخي كشورها را همراهي زنان، همپاي مردان در صحنه هاي مختلف دانست و خاطر نشان كرد: در كشورهاي اسلامي به خاطر برخي محدوديت ها زنان به صحنه نيامده اند و اين در روند پيشرفت هر جامعه اي تاثيرگذار است.
اين مقام مسئول در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه زنان نقش تاثيرگذاري در مباحث مرتبط با خانواده دارند، گفت: بحث مشاركت تا حدودي از آموزش هاي دوران كودكي نشات مي گيرد، آنجايي كه كودكان بايد مشاركت پذير و مشاركت جو تربيت شوند كه اين مهم در خانواده روي مي دهد.
وي ادامه داد: اداره خانه بايد با مشاركت همگي اتفاق بيافتد كه آن در جامعه نيز تاثيرگذار است.
معاون استاندار پيوند بين مديريت امور بانوان و تشكل ها كه مظهر مشاركت هستند را ضروري برشمرد و افزود: در كشور ما، لوازم جامعه مدني مثل تشكل ها، احزاب و رسانه ها در اين امر بسيار تاثيرگذار هستند.
وي افزود: تشكل ها مي توانند كمك كار دولت باشند و جهت دهي در اين زمينه و بستر سازي لازم را صورت دهند.
طالبي ادامه داد: مشاركت بانوان در توسعه روستاها مطلوب است و آمادگي خوبي در حوزه روستايي در اين خصوص وجود دارد و اين طرح بايد با مشاركت دفتر امور بانوان و خانواده استانداري وارد فاز اجرايي گردد.
وي بر همكاري همه جانبه فرمانداريها و سازمان هاي مردم نهاد در اجراي هر چه بهتر در اين خصوص تاكيد كرد.
مدير كل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري نيز در اين كارگاه آموزشي با اشاره به لزوم هم انديشي در زمينه مشاركت مردم در امر توسعه روستايي، اظهار داشت: با توجه به اينكه در روستاها مردم خودشان مخاطب كار هستند، بهترين راه براي توسعه از طريق خود مردم است.
"فخرالسادات خامسي هامانه" افزود: بانوان به عنوان قشري تاثيرگذار در اين زمينه، جايگاه ويژه اي دارند.
وي حضور گسترده بانوان در طرح "مناريد" را يادآور شد و گفت: با توجه به اينكه تشكل ها از بوروكراسي دولتي و منفعت طلبي بخش خصوصي دور هستند، مي توانند در اينگونه عرصه ها تاثيرگذاري خوبي داشته باشند.
وي در ادامه با اشاره به طرح "اما براي"، كارگاه در حال برگزاري را در راستاي اجرايي شدن مرحله اول اين طرح دانست و افزود: در فاز اول قرار است فرهنگ سازي لازم در راستاي اجراي اين طرح براي مردم بويژه قشر بانوان و سازمان هاي مردم نهاد صورت پذيرد.
اين مقام مسئول ادامه داد: اين دوره با هدف توجيه مشاوران فرمانداران در امور بانوان و ارتباط با سازمان هاي مردم نهاد برگزار مي شود كه مشابه اين دوره براي بانوان در روستاها نيز برگزار خواهد شد.
وي همچنين از برگزاري جشنواره مادران و دختران بهشتي با همكاري ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها در دهه فجر خبر داد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا