در این مجموعه طبق روال معمول هر هفته گزیده ای از خبرهای مرتبط با آموزش عالی کشور که در یک هفته گذشته، در رسانه های داخلی منتشر شده، گردآوری شده است.

باید برای حفظ وحدت در مجموعه دانشگاه ها اقدام اساسی کنیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تجدید میثاق دانشگاهیان با آرمان های حضرت امام خمینی (ره) ، گفت: ما دانشگاهیان  امروز در حرم امام راحل گرد هم آمدیم تا با امام (ره) تجدید میثاق کنیم و اعلام کنیم راه ایشان را تحت زعامت رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه خواهیم داد.  وی با اشاره به فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه دانشگاه مبداء تحولات است و سرنوشت یک ملت به دانشگاه بستگی دارد و نیز تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی برای غالب شدن گفتمان علم و فناوری در جامعه، گفت: برای ما دانشگاهیان باعث افتخار و مباهات است که در کشوری زندگی می کنیم که مسئولان ارشد آن چنین جایگاه مهمی را برای دانشگاه قائل شده اند.

 

 صدور يک ميليون و 194 هزار کارت کنکور

مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور از ثبت نام یک میلیون و 31 هزار و 322 نفر در کنکور امسال خبر داد و گفت: امسال 59.04 درصد داوطلبان را زنان و 40.96 درصد داوطلبان را مردان تشکیل می دهند و آمار ثبت نام کنندگان نسبت به سال 92 کاهش داشته است.

 

نظام آموزش عالی باید به سطح نیازهای روز بازار توجه کند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از وجود آمارهای متناقض از تعداد بیکاران در کشور، گفت: عقب ماندگی نظام آموزش عالی از توسعه بازار کار عامل اصلی رشد روز افزون آمار بیکاری در کشور است. سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی ، از وجود آمارهای متناقض در خصوص تعداد دانش آموختگان بیکار در کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه همسو نبودن رشد آموزش عالی با بازار کار عامل اصلی رشد هر روزه آمار بیکاری تحصیلکردگان در کشور است. وی افزود: متاسفانه این روزها ما به جای تامین بازار کار برای تحصیل کردگان کشورمان بازار کار را برای افاغنه فراهم کرده ایم.

 

هشدار کاهش اعتبار مدارک دانشگاهی به دلیل سرقت علمی

رئیس پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات با تاکید بر لزوم توجه به اعتبار مدارک دانشگاهی و جلوگیری از افزایش سرقت علمی گفت: حذف داور خارجی از سیستم ارزیابی پایان نامه ها، افزایش سرقت علمی را به دنبال داشته است. وی با بیان اینکه هم اکنون در کشور ما مدارک دانشگاهی از ارزش استخدامی بالایی برخوردار است گفت: درصورت افزایش سرقت علمی، اعتبار مدارک دانشگاهی کاهش می‌یابد.

 

میزان شهریه و شرایط پذیرش در فراگیر ارشد پیام نور

نمره نهايي لازم براي قبولي بر اساس تأثير 80 درصدي ميانگين دروس حاصل از آزمون و تأثير 20 درصدي ميانگين معدل مدرك کارشناسی اعلام شده است. دانشجويان نيمسال آخر لازم است ميانگين نمرات واحدهاي درسي گذرانده شده خود را تا 30 بهمن ماه سال جاری در تقاضانامه اینترنتی ثبت کنند. شهریه ثابت در تمام دوره ها مبلغ ششصد و 21 هزار تومان، شهریه ثابت دروس نظری 23 هزار و 100 تومان، شهریه دروس عملی کم هزینه 184 هزار تومان و شهریه دروس عملی پرهزینه همراه با پایان نامه مبلغ 287 هزار و 500 تومان اعلام شده است.

 

موسسه آمریکایی کورسرا از لغو محدودیت دسترسی دانشجویان ایرانی خبر داد

یک شبکه مهم آموزش دانشگاهی آنلاین در آمریکا از لغو بخش عمده ای از محدودیت های اعمال شده بر تحصیل دانشجویان ایرانی خبر داده است. موسسه کورسرا اعلام کرد امکان دسترسی دانشجویان ایرانی به بخش مهمی از دوره‌های آموزشی این موسسه برقرار شده است. تعداد قابل توجهی از دانشجویان ساکن ایران، سودان و کوبا به خاطر تحریم‌های ایالات متحده علیه این کشورها از امکان دسترسی به دوره‌های آنلاین رایگان دانشگاه‌های آمریکا برخوردار نیستند.

 

توفان11طبقه داربست رابرسردانشگاه آوار کرد!

در میان حوادثی که توفان شدید این هفته در تهران سبب شد، آوار شدن یازده طبقه داربست بر سر یک دانشگاه علمی کاربردری با چند صد دانشجو شاید متفاوت ترین آنها باشد که خوش بختانه به خسارت مالی محدود ماند و از این رو دیده نشده باقی ماند. کافی بود توفان ساعتی زودتر شهر را در بربگیرد تا تنها همین حادثه تبدیل به فاجعه ای ملی شود؛ خدا را شکر این گونه نشد، ولی آیا چنین هشدارهایی زنگ خطر جدی نگرفتن اصول ایمنی را به صدا در خواهد آورد؟

 

پذیرش دانشجو به شیوه الکترونیکی در رشته های کارشناسی ارشد دارای مجوز

شورای گسترش با پذیرش دانشجو به شیوه الکترونیکی در کلیه رشته های تحصیلی کارشناسی ارشد دایر دارای مجوز پذیرش دانشجو در دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، صنعتی امیرکبیر ، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ، شهید بهشتی و علم و صنعت ایران  و رشته های دارای مجوز در مراکز و مجتمع های آموزشی وابسته به آن (رشته های تحصیلی فاقد دروس عملی و کارگاهی و دارای حداقل یک دوره دانش آموخته) منطبق با نظام نامه یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی موافقت قطعی کرد و پذیرش دانشجو منوط به احراز شرایط علمی آموزشی، مالی، امکانات و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری لازم طبق ضوابط و مقررات وزارت متبوع شد.

 

 پرونده "3 هزار دانشجوی بورسیه" قابل اغماض نیست

 سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات اظهار داشت: اگر چه اعطای بورس ضوابط و شرایط خاص خود را دارد اما شاهد هستیم این حق را از برخی افراد بی دلیل سلب و به برخی افراد که شایسته بورس نیستند، تعلق گرفته است و این مصداق بی عدالتی در حوزه آموزش عالی است. وی گفت: مقرر بود، براساس تصمیم کمیسیون آموزش و تحقیقات وزارت علوم در این زمینه اطلاع رسانی کند و آنچه از دید مجلس مبهم است را روشن سازد که البته هنوز هیچ گزارشی در این زمینه به کمیسیون ارسال نشده است. این روزها صحبت‌ها از بورسیه های دکترای غیرقانونی در دولت قبلی زبان به زبان می چرخد، موضوع ضرب و شتم دانشجوی دوره دکترا توسط رییس جدید دانشگاه علامه را هم ضمیمه این عنوان کنید و خود حدیث مفصل از وضعیت غریب این روزهای آموزش عالی علی الخصوص دانشگاه علامه بخوانید. ادعای حسین علوی آزاد این است که رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در واکنش به اعتراض او مبنی بر کسر نمره از دو واحد درسی‌اش٬ او را مورد ضرب و جرح قرار داده است. این در حالی است که دانشگاه علامه و رییس آن این موضوع را تکذیب کرده اند.  دانشگاه علامه طباطبایی در جوابیه خود تاکید کرده است که حسین علوی آزاد "دانشجوی دکترای بدون آزمون دانشگاه علامه طباطبایی، از جمله کسانی است که با معدل کارشناسی زیر 14 و معدل کارشناسی ارشد زیر 16 به صورت غیرقانونی سهمیه بورسیه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در دولت پیشین را دریافت نموده اند و اکنون سه ترم مشروطی در کارنامه دارد. 

 

معرفی "خوش‌تیپ‌ترین دختر" در یک دانشگاه!

چند روز پیش در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه سراسری ارومیه جشن دانش آموختگان برای ورودی های 89 رشته های جنگل داری و مرتع و آب خیزداری برگزار شد که در آن رئیس دانشکده منابع طبیعی، معاونت اداری و مالی دانشگاه، معاونت فرهنگی و مسئول انجمن های علمی، اساتید دانشکده، دانشجویان و همچنین خانواده دانشجویان حضور داشتند. در این مراسم همراه با معرفی مجری دانشجویانی با القاب "خوش تیپ ترین"، "شوخ ترین"، "درس خوان ترین" و "مسئولیت پذیرترین" دختر و پسر دانش آموخته، با تشویق حضار برای دریافت جوایز بالای سن رفتند. نکته قابل تأمل این که جایزه خوش تیپ ترین دانشجو به یکی از دانشجویان دختر اختصاص یافت!

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا