یزدفردا:نماینده مردم اردکان و عضو هیات امنای دانشگاه یزد گفت: اتکا به دانش و تخصص جوانان ایرانی و باور کردن و اعتماد آفرینی در آنها باعث می شود تحولات در عرصه علم که روند مثبتی دارد جهش یابد و کشور از نبوغ جوانان ایرانی در عرصه های مختلف اجرایی، علمی، اقتصادی،فرهنگی و سیاسی بهره مند گردد.

نماینده مردم اردکان در بازدید از "سومین نمایشگاه و جشنواره ملی علم تا عمل" که قائم مقام معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز وی را همراهی می کرد ، برگزاری چنین رویدادهای علم محور را نمادی از هم افزایی دانش و اقتصاد و راهی برای تشویق نخبگان و مخترعین و آشنایی عمومی از ثمره تلاش پژوهشگران جوان کشور ذکر کرد و با بیان اینکه بسیاری از نوآوریهای ارائه شده در این نمایشگاه از حیث کیفیت و ماهیت،در دنیا کم نظیر و یا قابلیت رقابت جهانی دارد ، خواستار حمایت مادی و معنوی مجموعه حاکمیت و به طور خاص دولت جهت بسترسازی لازم برای بروز و ظهور توانمندیها و خلاقیتهای نخبگان جوان شد تا آنان امیدوارانه تر در این مسیر گام بردارند.

"دکترمحمدرضا تابش" هوش و استعداد سرشار ایرانی را در جای جای این اختراعات قابل مشاهده دانست و با اشاره به ابداعات ارائه شده در غرفه استان یزد اظهار داشت: مردم استان یزد از گذشته دارای تفکرات اقتصادی ممتازی بوده اند و در اختراعات عرضه شده نیز توجه ویژه ای به کاهش هزینه ها و بالا بردن بهره وری دیده می شود که جای تقدیر و سپاسگزاری دارد.

باسابقه ترین نماینده استان یزد در ادوار مجلس، همچنین توصیه هایی به محققین و دست اندرکاران علم و پژوهش کشور داشت و عنوان نمود:تسهیل و تسریع در فرایند ثبت اختراعات با استفاده از ضوابط علمی منطبق بر استانداردهای روز دنیا از سوی دستگاههای متولی و مخترعین، امر مهم و کارگشایی است. تجاری سازی دستاوردهاي علمي و فناوري كشور نیز باید با سرعت عمل دستگاههای اجرایی و حسن اعتماد به مخترعین و بخش خصوصی انجام شود تا هم از ثمره اقتصادی آن بهره مند شوند برای طرفین دارد و هم امید و نشاط نزد نوآوران و نخبگان به ارمغان اورد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تامین نقدینگی را از مهم ترین نیازهای طرحها و شرکتهای دانش بنیان عنوان و اضافه کرد: در بسیاری موارد مشاهده شده اختراعی انجام می شود تجاری نیز گردیده و به بازار عرضه شده است ولی بدلیل عدم تامین نقدینگی امکان تولید به میزان نیاز بازار را ندارد که این امر مشکلات جدی را بوجود آورده است.

"تابش" مصوبه مجلس هشتم در ابانماه 89 برای تقویت شرکتهای دانش بنیان را اقدام مثبتی ارزیابی کرد ولی درعین حال تصریح کرد: عدم پیش بینی درخصوص تامین نقدینگی طرحها و برخی ضعفها،اجرای این قانون را با کندی مواجه ساخته است.

عضو هیات امنای دانشگاه یزد ضمن اعلام آمادگی برای حمایت از پژوهشگران و طرحهای دانش بنیان، از مدیران و صنعتگران خواست تا طرح‌های مبتنی بر نوآوری را بعنوان گامی در توسعه اقتصاد دانش محور که در توسعه پایدار موثر است و می تواند در افزایش میزان ارزش افزوده و ارتقاء كيفيت و سطح زندگي مردم ، مقابله با اثرات مخرب مثبت زيست محيطي و کاهش آثار تحریمها نقش مهمی ایفا نماید را بطور عملی مورد حمایت قرار دهند.

نماینده مردم اردکان در این بازدید سه ساعته که با همراهی دکتر شجاع قائم مقام معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دکتر فتاحی معاون بنیاد نخبگان استان یزد صورت گرفت از بخشها و غرفه های مختلف نمایشگاه از جمله غرفه استان یزد دیدن کرد و سوالاتی نیز از نحوه ابداعات،کارکردها و مسائل و نیازهای نخبگان حاضر در نمایشگاه پرسید و در مواردی قول مساعد پیگیری جهت حل مشکلات مطروحه را داد.

همچنین در حین این بازدید "دکتر تابش" از وزیر دفاع و استاندار خراسان رضوی که در نمایشگاه حضور داشتند دعوت کرد تا از غرفه استان یزد دیدن کنند که آنان نیز با حضور در غرفه یزد از نزدیک در جریان فعالیتها و دستاوردهای نخبگان یزدی قرار گرفتند و قرار شد برخی درخواستهای مبتکران یزدی در حوزه دفاعی از جمله طرح مین یاب از طریق نماینده مردم اردکان به "سردار وحیدی" وزیر دفاع منتقل تا نسبت به رسیدگی و حمایت از آنها اقدام گردد.

لازم به ذکر است سومين جشنواره و نمايشگاه ملي علم تا عمل با ارائه 1420 طرح دانش بنيان با رويكرد نقش شركت هاي دانش بنيان در اقتصاد مقاومتي طي روزهاي سيزدهم تا شانزدهم شهريور ماه به مدت چهار روز در مصلاي بزرگ امام خميني (ره) تهران برگزار شد که در این جشنواره، استان یزد بعنوان غرفه برتر انتخاب و چند طرح این استان نیز برگزیده کشوری شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا