كارشناس مسوول بهداشت روان مركز بهداشت استان يزد گفت: در تنبيه به شيوه محروم سازي موقت، هيچ روش دردناك و زجرآوري استفاده نمي شود بلكه فرصت براي دريافت توجه از كودك گرفته مي شود

فاطمه زارع، در خصوص روشهاي فرزند پروري به استفاده درست از روش محروم سازي موقت اشاره كرد و اظهار داشت: روش استفاده از اتاق خلوت يا محروم سازي موقت يا زمان اخراج براي عدم اطاعت از دستورات توصيه مي شود و اين روش بدين معناست كه كودك در يك مكان بدون سرگرمي به مدت چندين دقيقه تنها گذاشته شود و هر گونه توجه از وي گرفته شود.

 وي در خصوص اجراي محروم سازي موقت و موثر گفت: ابتدا بايد يك مكان خلوت در خانه انتخاب شود و اين مكان بايد دور از اسباب بازي، مردم، پنجره، راديو، تلويزيون، وسيله شكستني و هر چيز ديگري باشد كه كودك از آن لذت مي برد.

 زارع با بيان اينكه در بكار بردن اين روش، هدف گرفتن توجه از كودك است نه ترساندن او، گفت: حمام، صندوقخانه و اتاق تاريك براي اتاق خلوت مناسب نيستند و بطور كلي هر محلي را كه انتخاب مي كنيد چراغش را خاموش نكنيد چرا كه كودك را خواهد ترساند. 

 وي در خصوص سلسله مراتب براي موثر بودن محروم سازي بيان كرد: يك دستور خوب كه ساده و واضح باشد به كودك بدهيد، اگر بعد از 5 ثانيه دستور را انجام نداد يك اخطار بدهيد و دوباره دستور را تكرار كنيد سپس اگر بعد از 5 ثانيه باز هم اطاعت نكرد مي گوييد «چون اين كار را نكردي بايد به اتاق خلوت بروي.»

 

 وي افزود: بدون بحث كردن، سخنراني كردن و سرزنش كردن، دست كودك را گرفته و به سمت اتاق خلوت ببريد. فرياد زدن، اعتراض كردن و قول دادن به اطاعت كردن را ناديده بگيريد. به او بگوييد روي صندلي بنشيند و وقتي كه او ساكت نشست زمان را شروع كنيد (يك دقيقه براي هر سال سن كافي است).

 

و ي ادامه داد: زماني كه مدت زمان به اتمام رسيد، به شرط اينكه 30 ثانيه آخر را آرام بوده باشد، به طرف وي برگرديد و بگوييد زمان اتاق خلوت تمام شده است. مجددا دستور اوليه را از وي بخواهيد كه انجام دهد اگر كودك باز هم اطاعت نكرد مجددا و را به اتاق خلوت ببريد.

 

 كارشناس مسوول بهداشت روان مركز بهداشت استان يزد خاطرنشان كرد: زماني كه به كودك مي گوييد بايد به اتاق خلوت برود ممكن است بلافاصله دستور اوليه مورد نظر شما را انجام ندهد با اين وجود شما تسليم نشويد بلكه او را به اتاق خلوت بفرستيد چرا كه در غير اين صورت باعث بد آموزي كودك مي شود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا