سفرنامه هرات و مروست(خاتم) فردائیان(10):

چرا سفر ؟معرفی مقصد سفر هرات و مروست (شهرستان خاتم )


یزد :سردبیر یزدفردا "سفر به هرات و مروست شهرستان خاتم با جرقه ای از همکار فردائیمان رحیم میر عظیم که فردائیان را برای معرفی مهردشت ابرکوه با حمایت شورای اسلامی  و شهردار مهردشت دعوت کرد  در برنامه فردائیان قرار گرفت و با برگزاری جشن انگور در خاتم و عدم دعوت از فردائیان و گلایه از فرماندار خاتم و همکارانشان که در طول سال همراه فردائیان بودند تکمیل شد .
سید ناصر امامی فرماندار شهرستان خاتم با دلایلی که بعضا به جا بود به تلافی عدم دعوت از فردائیان برای پوشش خبری از جشن انگور آمادگی خود را برای حضور فردائیان در شهرستان خاتم اعلام نمود و با برنامه ریزی های انجام شده و دعوت یزدفردا از فردائیان این سفر همزمان با سفر رسانه های استان به سرپرستی مشاور استاندار  البته با ساعاتی تاخیر و مدت زمانی طولانی تر از گروه صورت گرفت .

عصر پنج شنبه ساعت 2 حرکت از یزد آغاز و  فردائیان محسن اختیاری ، رضا بردستانی و مسعود ساکی همسفرمان در سفر به خاتم بودند البته آقا محسن ومسعود صبح جمعه بهمراه آژانس تاکسی تلفنی خود را به گروه ملحق نمودند و به حق هر سه عزیز تمام توان خود را برای استفاده از زمان محدود صرف نموده و تعدادی از نتایج آن را در شش گزارش قبلی تقدیم فردائیان نموده ایم و انشالله بعد از انتشار تصاویر سفر ادامه یاد داشت های این عزیزان تقدیم خواهد شد و در پایان انتشار گزارشات سفر ویژه نامه سفر نیز در یک صفحه مستقل تقدیم عزیزان علاقمند خواهد شد .

و اما معرفی کوتاه مقصد سفر فردائیان :


شهرستان خاتم

 

خاتم را  محمود زارع فتح آباد کارشناس امور اجتماعی و شوراها اینگونه به یزدفردا معرفی کرد :شهرستان خاتم به مركزيت شهر هرات با جمعيتي بالغ بر 33 هزار نفر و با وسعت 8200 كيلومتر مربع در فاصله 240 كيلومتري جنوب استان يزد واقع و از شمال به شهرستان ومهريز از شمال غربي به شهرستان ابركوه و از شرق به شهرستان شهربابك (استان كرمان ) و از غرب و جنوب غرب به ترتيب به شهرستانهاي بوانات و ني ريز استان فارس محدود مي شود بلندترين نقطه شهرستان 3005 متر و پست ترين نقطه آن 1450 متر از سطح دريا ارتفاع دارد .

اين شهرستان دارای 2 بخش که شامل 2 شهر و 4 دهستان و 148 آبادی دارای سکنه و 234 آبادی خالی از سکنه است که دو بخش مركزي و مروست و چهار دهستان ايثار ، هرابرجان ، فتح آباد و چاهك از لحاظ اقليمي داراي تنوع قابل توجهي بوده به طوريكه از يك سو شاهد كوير هرات و مروست و از سوي ديگر با جنگلهاي زاگرسي منحصر به فرد باغ شادي و باغ معدن مواجه و غرب شهرستان محل ظهور چشمه هايي است كه بعضاً مانند نواحي كر و سرچشمه نهر مسيح جلوه خاصي به طبيعت بخشيده است .

موقعیت تاریخی شهرستان :

 

به لحاظ تاريخي شهرهاي هرات و مروست از آبادي هاي بسيار قديمي فلات ايران هستند كه سابقه سكونت در آنها به قبل از ورود آريائيها به ايران بر مي گردد و پس از تسخير اين منطقه بود كه اسامي آريايي هرات و مروست برآنها نهاده شد .
اين منطقه پس از دست بدست شدن هاي طولاني ميان استانها و حكام يزد ، كرمان و فارس سالها جزء استان فارس ماند در قرن اخير ابتدا به استان يزد ملحق و در سال 1334 از يزد جدا و جزء استان كرمان و بعد از آن مجدداً بعد از 25 سال (سال 1359) به استان يزد ملحق شد.
باستاني پاريزي در مورد قدمت هرات و مروست مي نويسد هرات و مروست نام دو آبادي معروف نزديك شهربابك است و از آباديهاي بسيار قديمي است . می توان حدس زد که آریائیان پس از مهاجرت به داخل ایران نام آبادیهای تاره خود رابه یاد آبادیهای قدیمی خود گذاشتند و هرات و مروست نیز به نام آبادی هرات (Aria) معروف و مروست هم به نام مرو تجدید نام گذاری شده باشد
در سال هفتصدو چهل و دو هجري در دوران آل مظفر در كرمان اعراب فارس كه هرات محدوده ييلاق آنان شمرده مي شد به شهربابك ، رفسنجان و انار حمله كرده و سپس بواسطه شكستي كه از امير مبارزالدين يكي از حاكمان آل مظفر خورده اند به هرات عقب نشيني نموده اند اعراب فارس ساكن هرات در دوره هاي صفوي نيز قدرت زيادي داشته اند بطوريكه در سال 915 هجري قمري محمد خان شيباني از همين طايفه سه هزار سوار از هرات جهت تسخير و تاراج كرمان به اين شهر روانه نمود .
سِرپرسي سايكس نيز در سفر نامه خود از هجوم اعراب فارس بر اطراف هرات در دوره قاجار ذكر كرده است بعد از گذشتن از شهربابك و رباط به ناحيه هرات رسيديم كه در يكي از قسمتهاي حاصلخيز ايران قرار گرفته و قراء معروف قاسم آباد ، فتح آباد و قصبه بزرگ تاج آباد كه متجاوز از دو هزار نفر جمعيت دارد در همين حوالي واقع شده است حاكم اين منطقه مرد بي لايق بي عرضه اي بود زيرا موقعي كه مشاراليه به ملاقات ما آمد خبر رسيد كه عربها در چهار مايلي به غارت پرداخته اند و ما تصور كرديم كه وي پس از اطلاع از اين حادثه بلادرنگ عازم سركوبي متمردين خواهد شد ما به عنوان همكاري حاضر شديم كه در مقابله با اشرار به او كمك كنيم ولي او با نهايت خونسردي تشكر كرد و گفت فعلاً عجله اي نيست ، فردا .
هرات و مروست به درخواست توده مردم در سال 1359 به يزد ملحق و بنا به شرايط مستعد و تلاش مسئولين در سال 1369 به بخش هرات و مروست ارتقاء و نهايتاً در سال 1379 به دو بخش مركزي و مروست و شهرستان جديد خاتم شكل گرفت .


وضعیت نیروی انسانی و اشتغال:

 


بر مبنای نتایج سر شماری عمومی نفوس و مسکن سال 1385 از 32330 نفر جمعیت حدود 13665 نفر جمعیت فعال شهرستان را تشکیل میدهند.
شغل بیشتر مردم شهرستان کشاورزی و دامداری می باشد که علت خشک سالیهای اخیر خسارات جبران ناپذیری در به اشتغال منطقه باعث شده است

خصوصیات قومی:

 

ويژگيهاي قومي شهرستان خاتم ريشه در پيشينه تاريخي ، شيوه زندگي ، روستا نشيني و كوچ نشيني مردم اين منطقه دارد . مجاورت با دو استان فارس ، كرمان به اضافه عوامل موثر در ساختار قومي روستاهاي شهرستان موجب شده است كه در مقايسه با ساير نقاط استان محدوده مورد مطالعه شاخصهاي فرهنگي متمايز را دارا باشد .
براي مثال لهجه تكلم مردم اين بخش تركيبي از گويش مردم فارس و كرمان مي باشد در برخي از روستاهاي اين بخش علاوه بر زبان فارسي مردم به زبانهاي ديگر نيز تكلم مي كنند يعني در روستاهايي كه افراد طايفه قرائي زندگي مي كنند زبان تركي و در برخي از روستاها كه طايفه عرب ساكن هستند زبان عربي به عنوان زبان دوم رايج مي باشد از نظر ديني و مذهبي كليه روستائيان شهرستان خاتم پيرو مذهب شيعه اثني عشر مي باشند و اعتقادات مذهبي به عنوان مهمترين عامل فرهنگي موجب نزديكي روستائيان به يكديگر بويژه در ايام سوگواري و برگزاري مراسم مذهبي شده است .فرهنگ مردم اين شهرستان به دليل مجاورت با دو استان كرمان و فارس فرهنگي متمايز از اين استان را دارا مي باشند .

وضعیت سیاسی :

 


به علت اشتغال حدود 90% مردم شهرستان به كاركشاورزي و دامپروري و باالطبع كم تعداد بودن طبقه متوسط و نوپا بودن مراكز آموزش عالي در شهرستان موجب شده تا در حضور تشكلها و گروههاي سياسي و جناح بنديهاي سياسي كمتر ديده شود البته مردم اين شهرستان همچون مردم مناطق ديگر كشور به شعور سياسي بالايي رسيده اند شركت گسترده در انتخابات مختلف و حمايت از دولت اصولگرا و خدمتگذار گواهي براين مدعاست تنها تشكل سياسي شهرستان انجمن اسلامي معلمان مي باشد كه قريب به 4 سال است كه با بیش از 150 نفر عضو فعاليت مي نمايد .


پیشینه و آثار تاریخی :

 


شرايط مساعد طبيعي وضعيت مناسبي را جهت دامداري و كشاورزي در اين منطقه فراهم آورده است و اين نشانگر سابقه ديرينه سكونت انسانها در اين قلمرو مي باشد آثار قلعه هاي قديمي در شهرهاي هرات و مروست و روستاهاي كرخنگان ، چنارناز ، خوانسار ، حسن آباد ، حسين آباد ‌، هرابرجان و چاهك نشانگر اين مدعاست كه از جمله اين آثار مي توان به قلعه مروست ، قلعه ملكي هرات ، بقعه شيخ عبدا000 ، كله پريده چاهك و 000 قلعه گبري واقع در بالاي كوه سرچشمه ، قدمگاه علي پير غيب با سنگ نوشته هاي تاريخي و 000 و مي توان اشاره نمود .
علاوه بر اين در روستاهاي چنارناز و بوروئيه خوانسار سنگ قبرهايي وجود دارد كه تاريخ فوت صاحبان قبر را به چندين قرن قبل مي رساند براي نمونه برروي قديمي ترين سنگ قبري كه در روستاي چنارناز وجود دارد تاريخ ربيع الثاني سال 118 هجري قمري و برروي قديمي ترين سنگ قبر موجود در بوروئيه هرات ربيع الثاني سته سين حك شده است .

مفا خر خاتم :
 
از جمله مفاخر گذشته منطقه مي توان به اديبان و شاعراني همچون رياضي هروي ، تمناي هروي و فرزانگاني چون دكتر عليم مروستي اشاره كرد در حال حاضر نيز استاد حسين لاري پور – نقاش و شاعر برجسته هراتي از مفاخر معاصر استان محسوب مي شوند.

وضعیت آموزش و پرورش خاتم:

در حال حاضر بیش از 7500 نفر دانش آموز در مقاطع مختلف تحصيلي در 87 آموزشگاه در سطح شهرستان مشغول به تحصيل مي باشند كه 51درصددانش آموزان پسر و 49درصد دختر مي باشند .
آموزش عالي در شهرستان خاتم از سال 1382 با افتتاح آموزشكده كشاورزي امين شروع بكار كرد تعداد دانشجويان اين آموزشكده در حال حاضر 240 نفر مي باشندكه در رشته هاي تكنولوژي توليدات زارعي ، تكنولوژي توليدات باغي و مرغداري صنعتي به تحصيل مشغولند .همچنین مجوز هنرستان فنی شهر هرات نیز اخذ گردیده که انشاء ا... در سال آینده راه اندازی خواهد شد.
دانشگاه آزاد اسلامي نيز از سال 1384 شروع به كار كرد كه تعداد دانشجویان حدوداً 392 نفر می باشند که هم اكنون در رشته هاي حسابداري ، كامپيوتر ،كارشناسي حسابداري ، ،مهندسی باغبانی ،تربيت معلم رياضي و كارداني ناپيوسته ، حسابداري و كامپيوتر و بهداشت کار دهان و دندان مشغول بکار می باشند.
ضمناً با پيگيري هاي بعمل آمده دانشگاه پيام نور در مروست نيز خرداد ماه 1386 در رشته هاي مهندسي كشاورزي و مهندسي علوم دام با پذيرش 50 نفر دانشجو شروع بكار كرده است در سال تحصیلی 90-89 نیز حدود 400 نفر دانشجو دارد و درشهرهرات نيز پي گيري هايي جهت افتتاح دانشگاه مذكور بعمل آمده و اميد است تا در سال 1389 با مساعدت مسئولين اين دانشگاه در شهر هرات نيز راه اندازي گردد.

مراکز هنری و کتابخانه ها :
شهرستان خاتم داراي 4 باب كتابخانه عمومي ، دو باب كتابخانه وابسته به كانون فرهنگي و هنري مساجد و دو كانون فرهنگي و هنري آموزش و پرورش و دو خانه فرهنگ وهنر مي باشد .

بهداشت و درمان :

شهرستان خاتم به لحاظ امكانات و تجهيزات بهداشتي بسيار محروم مي باشد تنها يك بيمارستان 25 تخت خوابه كه داراي دو بخش داخلي و اطفال مي باشد در مركز شهرستان موجود مي باشد .ضمناٌ دو مركز بهداشتي و درماني شهري ، سه مركز بهداشتي و درماني روستايي ، دو پايگاه بهداشت ، 4 پايگاه اورژانس 115 و 15 باب خانه بهداشت به همراه 6 مطب پزشك عمومي و يك مطب پزشك متخصص و3 داروخانه خصوصي به مردم خدمات بهداشتي و درماني ارائه مي نمايد .

ویژگی های اقتصادی :

بر اساس آمار كارگاهي سال 1381 مجموعاٌ 1331 كارگاه در شهرستان وجود دارد كه 183 كارگاه در بخش صنعت 15 كارگاه مربوط به بخش كشاورزي و جنگلداري 683 كارگاه در بخش عمده فروشي و خرده فروشي و 100 كارگاه در بخش آموزشي و 350 كارگاه در ساير بخشها فعال مي باشد .
بنابراين كشاورزي بخش غالب اقتصاد شهرستان مي باشد اگر چه در سالهاي اخير تعداد محدودي واحدهاي صنعتي در نواحي صنعتي هرات و مروست مستقر شده اند اما تعداد واحدها و تعداد كارگران واحدهاي مذكور نتوانسته است شاغلين در بخش صنعت را در مقايسه با كشاورزي افزايش دهد ناگفته نماند بواسطه موقعيت مناسب ارتباطي شهرستان خاتم در سالهاي اخير بخش خدمات بويژه در ارتباط با حمل و نقل رشد قابل ملاحظه اي يافته است .




کشاورزی و منابع طبیعی :

 

شرايط اقليمي مناسب به منابع آب قابل توجه واراضي حاصلخيز موجب رونق كشاورزي ودامداري شهرستان خاتم گرديده است بطوريكه شهرستان خاتم مهمترين قطب كشاورزي استان محسوب مي شود آب مورد نياز كشاورزي اين منطقه از 585 چاه عميق ونيمه عميق ،2رودخانه دائمي، 22رشته چشمه،80رشته قنات تامين مي شود كه به طور كلي سالانه 340 ميليون متر مكعب آب برداشت مي شود.
سطح اراضي زير كشت شهرستان سالانه 98000هكتار وسطح زير كشت محصولات زراعي 16609 هكتار وسطح زير كشت محصولات باغي 16000 هكتار مي باشد عمده محصولات كشاورزي گندم جو،ذرت ،يونجه آفتابگردان ،كنجد و... وعمده محصولات باغي زرد آلو، انگور ،انار ،پسته، آلو ،بادام مي باشد.
میزان عمده ترین محصولات کشاورزی در شهرستان خاتم :
گندم : 9214 هکتار سطح زیر کشت تولید 32386 تن
ذرت دانه ای: 3650 هکتار سطح زیر کشت تولید 28890 تن
زرد آلو: 185 هکتارنهال 565 هکتار بارور ،تولید 8475 تن
انگور: 192 هکتارنهال 973 هکتار بارور ،تولید 22828 تن
پسته: 4923 هکتارنهال 9038 هکتار بارور تولید 13368 تن
انار: 150 هکتارنهال 167 هکتار بارور تولید 4040 تن
650 کلونی زنبور عسل
شهرستان خاتم به دليل وجود مراتع حاصلخيز و وجود جنگلهاي باغ شادي وباغ معدن وكرخنگان موقعيت مناسبي راجهت پرورش دام فراهم آورده است وسعت مراتع شهرستان 500000 هكتار و وسعت جنگل 60000هكتار و22000هكتار نيز كوير وبيابان مي باشد.
در حال حاضر حدود 350000راس دام سبك و6500 راس دام سنگين در منطقه موجود مي باشد كه در ابقاي احياي پوشش گياهي بويژه در مناطق جنگلي وايجاد اشتغال پايدار در اين مناطق مشكلات زيادي را براي اين قشر بوجود آورده است.

سد مخزنی هرات :

سد مخزنی هرات در 45 کیلومتری شهر هرات بر روی رودخانه اعظم در حال ساخت می باشد.رود خانه اعظم از ارتفاعات آسمانزاری قاسم آباد، ساقوتیه و مروشگان سرجشمه گرفته و پس از جمع آوری آب های سطحی این ناحیه ارد تنکه روستای برازجان شه از جنوب روستای خوانسار عبور نموده و نهایتا به کویر و نمکزار شرق هرات و مروست می ریزد . رود خانه مذکور عموما از چشمه های آهکی تغذیه شده است ، ضمن آنکه سیلاب های ارتفاعات مذکور نیز بوسیله این رود خانه جمع آوری می شود . منظور از مطالعات و اجرای این طرح تعیین مناسب ترین روش استفاده از منابع آب رو خانه اعظم از طریق احداث سد مخزنی هرات می باشد.
اهداف اجرای طرح:
 کاهش خسارات ناشی از سیل رود خانه
 حفظ و استفاد بهینه از منابع آبی رود خانه اعظم و جلوگیری از هرز رفتن آب
 ایجاد کار و آبادنی در منطقه
 جلوگیری از افزایش مهاجرات روستایین از منطقه
 امکان تامین آب سالم جهت روستاها و شهر های منطقه
 حفظ و نگهداری نیروهای کارشناسی بومی در منطقه

امکانات و پتانسیل ها :

- امكان ايجاد فرصتهاي شغلي و توان جذب جمعيت با توجه به اقتصاد كشاورزي منطقه .
- بالا بودن ميزان سرانه اراضي كشاورزي در مقايسه با استان و شهرستان .
- امكان استفاده از سيستمهاي جديد آبياري كشاورزي با توجه به سرانه اراضي .
- وجود چشمه ها و قنوات غير هوابين و بادي مناسب در حوزه فتح آباد و امكان بهره برداري مناسب از منابع آبي زير زميني در ديگر نقاط روستايي بخش و استفاده از رودخانه دائمي در كشاورزي روستاهاي خوانسار ، نيستان و پيرامون آن .
- وجود خاك حاصلخيز و اصلاح پذير بخصوص در قسمتهاي جنوبي.
- امكان استفاده از وسايل مكانيزه در امور كشاورزي در قسمت اعظم محدوده مورد مطالعه
- وجود زمينه هاي مناسب دامداري و دامپروري.
- وجود زمينه هاي مناسب در زمينه توليدات باغي و زراعي.
- وجود هنرستان كشاورزي و امكان تربيت نيروي انساني ماهر و باسواد مورد نياز بخش كشاورزي .
- وجود آموزشكده كشاورزي در شهرستان خاتم و تربيت تكنسين مورد نياز بخش كشاورزي .
- محدوديت زمين قابل توسعه كشاورزي بويژه در نواحي كوهستاني منطقه .
- افت سفره هاي زير زميني آب به علت برداشتهاي بي رويه .
- كوچك بودن ابعاد زمينهاي كشاورزي بويژه در دهستان هرابرجان و فتح آباد .
- مسلط بودن الگوهاي كشت سنتي و دامداري سنتي .
- عدم تناسب ميان دام و مرتع و تخريب مراتع .
- عدم رواج كليه فعاليتهاي كشاورزي قابل اجرا در روستاهاي بخش هرات و مروست .
- عدم وجود امكانات لازم در جهت فرآوري توليدات لبني و حفظ ارزش افزوده بخش كشاورزي در منطقه .
- صدور مجوز جهت مجتمع هاي گلخانه اي جهت استفاده بهينه از منابع آب وخاك


صنایع و معادن:

صنعت در شهرستان خاتم به معني واقعي جايگاهي ندارد و چند كارگاه كوچك در شهركهاي صنعتي هرات ومروست وجود دارد كه بيشتر در زمينه فرآوري محصولات كشاورزي وتوليد مصالح ساختماني ( موزائيك،بلوك زني ،ضبط پسته ) فعاليت مي كنند
راه اندازی یک واحد پتروشیمی و ساخت کارخانه فولاد آلیاژی که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری می باشد در حال پیگیری می شود.
همچنین توسط هیئت فوتبال استان نیز ساخت کارخانه تولید لبنیات کلنگ زنی گردیده است. و در حال راه اندازی می باشد.
- وجود زمينه مناسب براي ايجاد صنايع تبديلي دامي و كشاورزي .
- وجود زمينه هاي مناسب جهت ايجاد و گسترش صنايع معدني بخصوص سولفات سديم و نمك .
- رواج توليد صنايع دستي بخصوص توليد فرش دستباف در هنرستان .
- وجود زمينه هاي مناسب ايجاد صنايع كوچك روستايي.
- امكان استحصال و بهره برداري ازكانسار عناصر نادر خاكي غرب هرابرجان .
- امكان واحداث مجتمع پتروشيمي با استفاده از خط اتيلن شرق
- امكان احداث واحد سيمان يك ميليون تني در شهرستان خاتم با توجه به آمادگي كامل جهت تامين 85% سرمايه مورد نياز واحد.

کمبود ها و نیازها :


1- با عنايت به بالابودن نرخ بيكاري در شهرستان (17%) و عدم بازدهي بخش كشاورزي بعلت خشكسالي هاي پي در پي و همچنين عبور خط لوله گاز 43 اينچ ارسنجان – رفسنجان در فاصله 12 كيلومتري شهرهرات يكي از انتظارات اهالي احداث كارخانه پتروشيمي در محدوده خط لوله گاز مي باشد .
2- تجهيز و تكميل بيمارستان آيت ا000 خاتمي هرات و مركز بهداشتي درماني بخش مروست و همچنين استقرار پزشكان متخصص در مركز شهرستان .
3- احداث منطقه تفريحي - گردشگري در محل سرچشمه هرات و منطقه كرخنگان .
4- آستان قدس رضوي به استناد فتوكپي رونوشت وقفنامه ادعا دارد كه دو دانگ از شهر مروست فعلي وقف بوده ودر توليت آستان قدس مي باشد كه در اصل اين موضوع دو دانگ از قنات نفس القريه مروست بوده و شامل محدوده كوچكي از مروست مي باشد لذا با عنايت به ادعاي آستان قدس تاكنون صدور اسناد مالكيت كليه اراضي مروست با مشكل مواجه گرديده كه بزرگترين خواسته اهالي مروست حل مشكل فوق الذكر مي باشد.
5- با عنايت به اينكه در محدوده شرقي شهرستان (شهرستان شهربابك) و در محدوده استان فارس (نقاط مرزي ) مجوز لازم جهت حفر چاه توسط استانهاي مذكور صادر مي گرديده و برداشت آب آزاد است در حاليكه استان يزد منطقه ممنوعه اعلام گرديده و هيچگونه مجوزي جهت حفر چاه داده نمي شود كه اين موضوع باعث نارضايتي اهالي گرديده و خواهان برطرف نمودن ممنوعيت برداشت آب در منطقه مي باشد .
6- تأمين اعتبار لازم جهت تكميل كمربندي شهرهاي هرات و مروست .
7- تسريع در تكميل راه شهربابك به بوانات با عنايت به ملي بودن طرح مذكور
8- با عنايت به تردد كاروانهاي اشرار و كالاي قاچاق و مواد مخدر از مسير شهرستان به مركز استان و كشور و با توجه به تصويب شوراي امنيت كشور در سال 81 جهت احداث گلوگاه – تأمين اعتبار احداث گلوگاه فوق باعث افزايش امنيت شهرستان و مركز استان خواهد شد .
10-اختصاص تعدادي وسيله نقليه عمومي درون شهري و برون شهري با توجه به اينكه شهرستان فاقد سرويس عمومي مي باشد .
11- با توجه به وجود خشكساليهاي مكرر و عدم بارندگي مناسب كشاورزان شهرستان توان بازپرداخت تسهيلات بانكي را نداشته كه خواستار بخشودگي يا تقسيط تسهيلات معوقه مي باشند.
12-ارائه تسهيلات مناسب جهت ايجاد صنايع تبديلي و تكميلي در بخش كشاورزي .
13-استقرار ادارات پست ، اوقاف ، بانك تجارت و بانك مسكن .
14-اختصاص اعتبارات عمراني ويژه به شهرداري هاي هرات و مروست با توجه به پايين بودن درآمد آن شهرداري ها.
15-اختصاص اعتبار جهت احداث كانالهاي بتني آبرساني در چاههاي كشاورزي.
16- تامين اعتبار و صدور مجوز جهت مجتمع هاي گلخانه اي جهت استفاده بهينه از منابع آب وخاك
17-تامين وجايگزين نمودن حداقل 5دستگاه آمبولانس جهت مراكز بهداشتي درماني چاهك ،تركان، كرخنگان ومروست وبيمارستان آيت ا... خاتمي هرات
18- احداث خانه بهداشت چنار ناز ، مركز بهداشتي درماني كرخنگان
19- احداث سالن اجتماعات ، سالن غذا خوري وانبار جهت بيمارستان آيت ا... خاتمي هرات

ادامه دارد

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا