مدير مسئول روزنامه جوان در خصوص هدف ايجاد كنندگان كميته صيانت از آرا گفت: عده‌اي براي توجيه شكست خود در انتخابات آتي انتخابات را ناسالم جلوه مي‌دهند

به گزارش فارس سيد نظام الدين موسوي مدير مسئول روزنامه جوان و الياس حضرتي مدير مسئول روزنامه اعتماد درمناظره‌اي با موضوع خط امام؛ اصولگرايي يا اصلاح طلبي كه بعدازظهر امروز سه شنبه از سوي بسيج دانشجويي دانشكده ادبيات و زبانهاي خارجي دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد به بيان ديدگاههاي خود پرداختند.

*حضرتي در اول اين مناظره با بيان اينكه انتخابات رياست جمهوري در همه ملل كه به شيوه جمهوريت اداره مي‌شود بزرگترين رخداد سياسي است گفت: تمام آحاد ملت كه تابعيت ايراني چه در خارج ايران و چه در داخل ايران دارند، قطعا با حساسيت ويژه‌اي اين رخداد مهم را دنبال مي‌كنند ، بسي مبارك است كه ملتي به آينده خود و فرصت قانوني كه دارد با حساسيت ويژه‌اي نگاه كند.
وي افزود: تمامي نگرانيها و دغدغه‌هايي كه مردم در طول چهار سال گذشته يا هر دوره‌اي نسبت به قوه مجريه و مسئولان در دل مي‌پروراندند و انتقاد دارند طبيعي است كه زيباترين شكلش براي رفع انتقاد و نگراني پاي صندوق راي است كه با راي دادن اين نگراني شان را تبديل به اميد مي‌كند.
مدير مسئول روزنامه اعتماد تصريح كرد: از بين كانديداها كساني كه از شوراي نگهبان عبور مي‌كنند با عبور از فيلتر راي مردم به مقام رياست جمهوري مي‌رسند.
حضرتي با اشاره به اينكه عده‌اي هم نسبت به چهار سال گذشته خوش‌بين هستند اظهار داشت: آن عده از افرادي كه نسبت به چهار سال گذشته خوش‌بين هستند پس طبيعي است تلاش خواهند كرد وضع موجود حفظ شود و منتقدان بر عكس اين خواهند بود.
وي تصريح كرد: همه گروهها و شخصيت‌هاي سياسي و همه آحاد و به خصوص دانشجويان در انتخابات از فعاليت و حساسيت بيشتري برخوردارند كه اميدوارم همه تلاش كنيم كسي را كه مي‌خواهيم به صحنه بكشانيم.
مدير مسئول روزنامه اعتماد در خصوص تكيه نظام به ملت گفت: خيلي از كشورها به قدرت نظامي يا به روابط بين‌المللي‌شان اتكا مي‌كنند ولي ايران با استراتژي كه امام راحل انتخاب كرد تكيه‌اش بر دوش ملت است.
حضرتي ادامه داد: اگر در روزنامه‌اي،‌ رسانه‌اي و يا هر ارگاني و حزبي اعم از چپ يا راست به شكلي در جهت كم‌رنگ كردن مشاركت مردم گامي برداشته شود نشان از تشخيص غلط آنها است در حاليكه بايد تلاش كنيم مردم را به پاي صندوق‌ها بكشانيم.
وي ابراز داشت: اگر بتوانيم از بين اين افراد واجد شرايط راي دادن هفتاد درصد آنها را به پاي صندوق‌هاي راي بكشانيم مهمتر از آن است كه چه كسي راي بياورد چرا كه راي آوردن شخص در مرتبه دوم قرار دارد.
مدير مسئول روزنامه اعتماد لازمه مشاركت حداكثري را زمينه سازي براي آن دانست و گفت: مردم بايد تلاش كنند در يك رقابت جدي و دوستانه از بين نماد تفكرات مختلف به شكلي خودشان را در يكي از كانديداهاي تاييد صلاحيت شده جا بزنند و نماد، مطالبات و آرزوهايشان را در يكي از كانديداها ببينند تا براي شركت در انتخابات انگيزه پيدا كنند.
حضرتي زمينه سازي دوم را ايجاد اعتماد در بين مردم خواند و بيان داشت: بايد تلاش شود مردم از يك اطمينان رواني قوي برخوردار باشند به صورتي كه اين مسابقه از داوران و حافظان درستي برخوردار است چرا كه اگر در بين مردم فكري مبني بر اينكه راي دادن ما هيچ تاثيري ندارد، جا بيفتد بسيار خطرناك است و باعث پايين آمدن انگيزه حضور مردم مي‌شود.
وي ادامه داد: براي جلوگيري از جا افتادن چنين تفكري در جامعه بايد در ارتباط با رسانه‌ها، تلويزيون، شوراي نگهبان و وزارت كشور مثل يك قاضي بي‌طرف از وجود شائبه جانبداري جلوگيري كنند.

*سيد نظام‌الدين موسوي در ادامه اين مناظره با تسليت درگذشت عالم رباني آيت الله بهجت گفت: انتخابات رياست جمهوري يك آزمون ملي واصلي در همه كشورهايي است كه نظام جمهوريت و مردم سالاري در آنها حاكم است و وظائف رئيس جمهور يك وظائف عمده و اساسي است و هيچ كدام از قواي مقننه و قضاييه به لحاظ گستره وظائف به اندازه رئيس جمهور نيستند.لذا بايد در انتخاب فرد از بين كانديداهاي مختلف دقت شود .
مدير مسئول روزنامه جوان با بيان اينكه در نظام جمهوري اسلامي بعد از پيروزي انقلاب اين فرصت به خوبي فراهم شده به صورتي كه هم حضور مردم در انتخابات و هم در به ثمر نشستن آراء مردم خوب بوده گفت: در بسياري از كشورهاي اطراف ما اساسا رئيس جمهور پيشين ندارند به صورتي كه يا رئيس جمهور قبلي به قتل رسيده يا فرار كرده و يا زنداني شده اما در ايران اينگونه نيست كه اين يك اصل اساسي است.
موسوي تصريح كرد: در انتخابات اصل مشاركت مردم است احساس مشاركت مردم احساس اينكه مردم در تعيين سرنوشت خود مشاركت و دخالت دارند اميد بخش است كه همه رسانه‌ها و نهادها بايد تلاش كنند زمينه مشاركت حداكثري مردم فراهم شود.
وي افزود: در بحث نهادهاي حكومتي همانگونه كه مقام معظم رهبري فرموده‌اند مشاركت حداكثري يك اصل است حتي فراتر از نتيجه كه بايد در اين زمينه دقت شود منتهي اينكه آيا فقط نهادهاي حكومتي در اين موضوع موظف هستند يا كسان ديگري هم موظف هستند مهم است كه بايد به آن پرداخت.
مدير مسئول روزنامه جوان نقش رسانه‌ها در ايجاد شور ونشاط جامعه رامهم دانست و گفت: در همه جاي دنيا نهادهاي ملي ممكن است يك نگاه سياسي داشته باشند در ايران هم وزارت كشور اصلي‌ترين نهاداجرايي انتخابات است به هر حال يك نگاه سياسي دارد اما آن چيزي كه درست نيست دخالت دادن آن نگاه سياسي در نتيجه انتخابات است.
موسوي خاطر نشان كرد: در كشوري كه يك نهاد نظارتي و يك نهاد اجرايي داريم خيلي كم دچار مشكل شده‌ايم .
وي به انتخابات دوم خرداد 76 و سوم تير 84 كه درآن برخلاف گفتمان قوه اجرايي كسي ديگر پيروز انتخابات شد گفت: در انتخابات يكي از مواردي كه مي‌تواند مشاركت مردم را كم كند دامن زدن به اين بحث است كه به مردم بگوييم اگر به فلان شخص راي دهيد ممكن است كس ديگري رئيس جمهور شود درحاليكه قبول داريم نسبت به انتخابات حساس باشيم اما اينكه مدام در خصوص سلامت انتخابات حرف بزنيم لطمه به سلامت انتخابات وارد مي‌كند.
مدير مسئول روزنامه جوان تصريح كرد: اينكه بگوييم كميته صيانت از آرا تشكيل مي‌دهيم در فضاي انتخابات موجب بي‌اعتمادي مي‌شود در حاليكه انتخابات گذشته نشان داده ولو اينكه مجري انتخابات يك جريان سياسي ديگري بوده اما رقيب او پيروز انتخابات شده است .
موسوي سازكارهاي انتخاباتي موجود در نظام را موجب صيانت از آرا مردم توصيف كرد و گفت: البته همه جريانهاي سياسي زحمت مي‌كشند ولي ممكن است در جمع هايي قرار بگيريد و اطلاعاتي غلط به آنها داده شود كه احساس شود حقي از آنها ضايع شده اما واقع امر اين است كه اتفاقي نيفتاده است.
وي به انتخابات 84 و اعتراضات كروبي نسبت به سلامت انتخابات اشاره كرد و ابراز داشت: در همان انتخابات خاتمي گفت؛ بهترين انتخابات صورت گرفته و اين در حاليست كه احمدي نژاد گفتمان متفاوتي با خاتمي داشت از همين رو در حوزه سياست‌ورزي اگر تلقي بر اين باشد كه طرف مقابل آدم خائن و متقلبي است اصلا سياست‌ورزي به پايان مي‌رسد.
مدير مسئول روزنامه جوان تاكيد كرد: شما بايد حداقل اعتماد را داشته باشيد و نظارت هم باشد چرا كه اگر در جايي تقلب صورت گيرد مشخص مي‌شود كما اينكه در بعضي از انتخابات‌ها مشخص شد و با آن برخورد شد.
موسوي با بيان اينكه در حوزه انتخابات و تشويق مردم به مشاركت بايد اصل را به اعتماد به دستگاهها گذاشت و در عين حال نظارت را هم داشت اظهار كرد: بايد سعي كنند برنامه‌ها و حرفهاي خودمان را بزنيم و همچنين خودمان را معرفي كنيم و الحمدلله همه جريانها خودشان را در گفتمان امام تعريف كرده‌اند هرچند با ديدگاههاي مختلف هستند ولي همه جريانها، انديشه‌ها و آرمانهاي امام راحل (ره)را به عنوان معيار و ملاك براي خود بعد از چند سال كشمكش در نظر گرفته‌اند.

*مدير مسئول روزنامه اعتماد در ادامه اين مناظره گفت: يكي از ويژگيهاي خط امام راحل (ره) اين است كه تمام تلاش ما در اعتلاي انديشه امام (ره) باشد كه در آن هيچ شكي نيست منتهي در كار جمعي مكانيزم تعريف شده نياز است.
وي با بيان اينكه در زمان رياست جمهوري هاشمي رفسنجاني هيئت‌هاي اجرايي از دو طيف بود و همچنين در زمان خاتمي حداقل 20 درصد از طرف مقابل در هيئت اجرايي بود تصريح كرد: آنچه الان مشكل است اين است كه اصلاح طلبان را در هيئت‌هاي اجرايي دعوت نمي‌كنند اما اينكه كسي بگويد از خارج كشور براي نظارت در انتخابات بيايد حرفي مفت است.
حضرتي بيان كرد: اينكه هيئت نظارت از طرف مقابل باشد بد نيست ولي ما مي‌گوييم از عقلاي راست در اينجا استفاده شود تا اطمينان طرفين بالا برود.
مدير مسئول روزنامه اعتماد به انتخابات مجلس هشتم و سازكارهاي آن اشاره كرد و ابراز داشت: در انتخابات مجلس هشتم من راي نياوردم از همين رو به وزارت كشور اعلام كردم كه ريز صندوق‌ها را به من بدهند تا تطبيق دهم كه اين اتفاق نيفتاد اما اگر بخواهيم ميزان اعتماد افراد را بالا ببريم دادن يك ليست از آرا صندوق‌ها به آن ها كاري ندارد.
وي افزود: اين حق كانديداها است كه ريز صندوق‌ها را داشته باشند كه با گرفتن اين حق از افراد ،خودمان را در معرض تهمت قرار مي‌دهيم كه اگر بخواهيم حركت راحتي داشته باشيم ويژگي يك مومن اين است كه خودش در معرض تهمت قرار ندهد.
مدير مسئول روزنامه اعتماد درخصوص كميته صيانت از آرا اظهار داشت:‌بحث كميته صيانت از آرا چيز خاصي ندارد چرا كه كانديداها حق دارند يك نفر بر سر صندوق‌ها بگذارند پس چرا شوراي نگهبان اينگونه ناراحت مي‌شود كه با اين كار به سوء ظن دامن زده مي‌شود.
حضرتي ادامه داد: در وزارت كشور و شوراي نگهبان به گونه اي حركاتي صورت مي‌گيرد كه سوء ظن را دامن مي‌زنند.

*مدير مسئول روزنامه جوان در ادامه اين مناظره با بيان اينكه حرفهاي شما در مورد حق كانديداها در دانستن ريز صندوق‌ها درست است گفت: همان طور كه شنيده‌ايد دولت هم اعلام كرده است كه چهل و هشت هزار نماينده از طرف كانديداها مي‌توانند در صندوق‌ها نظارت كنند و ما بيشتر از شما نسبت به انتخابات حساس هستيم كه بايددقت شود.
موسوي در خصوص كميته صيانت از آرا نيز تصريح كرد: حرف من اين بود كه با نوع ورود به بحث كميته صيانت از آرا خدشه در راي مردم وارد نكنيم.واز سوي ديگر اينكه شما مي‌گوييد عقلاي راست به عنوان نمايندگان شما در هيئت اجرايي حضور داشته باشند اما آنها از موسوي حمايت مي‌كنند و با اينحال ديگر عقلاي راست نيستند بلكه عقلاي چپ هستند.
مدير مسئول روزنامه جوان تصريح كرد: اعضاي هيئت اجرايي مسئولين وزارت كشور نيستند بلكه معتمديني هستند كه طبق قانون انتخاب شده‌اند كه اينها هم گرايش سياسي دارند.
موسويگفت:تاج‌زاده كه مسئول ستاد انتخابات در چند دوره قبلي بود در تقسيم بندي جزء افراد افراطي چپ است ولي كسي به او نگفت چرا او مسئول است .اينكه مي‌گوييم در زمان انتخابات 84 درصد حضور طرف مقابل در هيئت اجرايي 20 درصد بود با همان 80 درصد غالب هم مي‌شود تقلب صورت گيرد از همين رو به همان اندازه كه شما دغدغه سلامت انتخابات را داريد ما هم حساس هستيم.
وي تاكيد كرد: همان طور كه ديگران به شما اعتماد كردند شما هم به ديگران اعتماد كنيد نبايد طوري باشد كه با دست خودمان فضاي انتخابات را كه فراهم شده خراب كنيم.
مدير مسئول روزنامه جوان گفت: اگر دچار يك دور باطل باشيم طوري مي‌شود كه هيچ كس ديگري را قبول نمي‌كنيم به هر حال شما بايد به دولت اعتماد كنيد كما اينكه ديگران به شما اعتماد كردند.
موسوي با اشاره به اينكه مطرح كنندگان كميته صيانت ازآرا شكست خودشان در انتخابات آتي را پيش‌بيني كرده‌اند اظهار داشت: از همين رو در صدد هستند كه انتخابات را ناسالم جلوه دهند.
وي افزود: طوري صحبت مي‌كنيد كه وقتي راي آورديد مي‌گوييد دموكراسي است وقتي هم كه طرف مقابل شما راي مي‌آورد مي‌گوييد پوپوليستي است از همين رو يك ملاك‌هاي روشني بايد گذاشته باشيم ونبايد قواعد بازي را به هم بريزيم.
مدير مسئول روزنامه جوان تاكيد كرد: اگر از نتيجه مي‌ترسيد و معتقديد كه انتخابات سالم نيست پس چرا در انتخابات حاضر مي‌شويد اما اگر انتخابات را قبول داريد به دنبال ارائه برنامه باشيد و با ارائه شاخص‌هاي درست زمينه‌ها را براي مشاركت مردم و پيروزي خود سعي كنيد.
موسوي با اشاره به اينكه در فضاي موجود حتي عناصر ديگرانديش و اپوزيسيون كه انتخابات را هميشه تحريم مي‌كرند حالا در انتخابات حاضر شده‌اند و فردي مثل سروش پشت سر كروبي قرار گرفته است گفت: البته من نسبت به اين مسئله انتقاد دارم كه كانديداها بايد يك مرز بندي با دشمنان خارج نظام داشته باشند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا