استاندار یزد در شورای پیشگیری از وقع جرم استان گفت: هدف تشکیل تشکل‌های اجتماعی در درون محله‌ها این است که محتوای فرهنگی از طریق بخش سیاست‌گذار تولید و به تشکل‌های اجتماعی منتقل شود و از سوی آنها نیز در محله‌ها رواج یابد تا از وقوع جرم در جامعه جلوگیری شود.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، شورای پیشگیری از وقوع جرم استان صبح پنجشنبه 30 دی ماه با حضور استاندار یزد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، فرماندار یزد، مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، رئیس کل دادگستری استان و اعضای این شورا در سالن اجتماعات دادگستری یزد برگزار شد.
استاندار یزد در این نشست ضمن تسلیت رحلت حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خصوص آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: اولین شوکی که در حوزۀ آسیب‌های اجتماعی وارد شد ارائۀ آماری بود که نشان می داد پرونده قضایی زیادی در دستگاه قضا در این رابطه در کشور داریم و به‌نظر می‌رسد نسبت به جمعیت کشور رقم پرونده ها نگران‌کننده‌ است.
«سیدمحمد میرمحمدی» افزود: ابتدا این موضوع کمی داغ بود اما رفته رفته سردتر شد تا اینکه گزارشی از آسیب‌های اجتماعی به مقام معظم رهبری ارائه گردید و گزارش آن جلسه باعث شد ایشان بفرمایند این جلسه 20 سال دیر برگزار شده است.
وی بیان کرد: خوشبختانه جلسات پیشگیری از جرم در استان برگزار و اقداماتی در این راستا انجام شده و در حال انجام است به این طریق که ابتدا از طریق مرکز مشاوره سعی می‌شود اختلافات تا جای ممکن حل تا منجر به کاهش پرونده‌های قضایی شود که این موضوع در نیروی انتظامی و کلانتری به جدیّت دنبال شده است.
میرمحمدی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد آنچه جرم را تشدید می‌کند بیکاری و بی‌بضاعتی است که در این زمینه تولید اشتغال را یکی از محورهای اساسی در دو بخش فارغ التحصیلان و مهاجران قرار داده‌ایم.
عالی ترین مقام اجرائی استان با اشاره به تشکیل پرونده‌های مختلف در خصوص اقدامات استان برای کاهش جرم گفت: با صدا و سیمای استان صحبت شد که از پخش برنامه‌هایی که ترویج‌کننده خشونت هستند جلوگیری شود و برنامه‌ها ترویج کنندۀ محبت، صبر و گذشت باشند که خوشبختانه آن مجموعه نیز توجه داشته‌اند.
استاندار یزد در مورد پیشگیری از جرم در خصوص زندانیان آزاد شده، تصریح کرد: استان سعی کرده است زمینه‌های مختلف اشتغال را برای زندانیان آزاد شده فرآهم کند.
وی در خصوص مشارکت سازمان‌ها و بخش‌های مردمی گفت: بخش مردمی وارد مشاوره‌ ها به‌ویژه مشاوره پیش از ازدواج شده‌اند، آموزش را رویکرد اصلی قرار داده‌اند که در این زمینه چهار مرکز مشاوره خانواده در استان تأسیس شده و به جز آنها مراکز مشاوره خصوصی نیز تشکیل شده‌اند.
میرمحمدی افزود: رویکرد ما این است که با مشارکت عمومی اقدامات پایه‌ای را دنبال کنیم و در این رابطه سند توسعۀ فرهنگی استان تدوین شده و سعی گردیده است از طریق تشکل‌های اجتماعی در محلات الگوسازی فرهنگی انجام شود تا از وقوع جرم و آسیبهای اجتماعی جلوگیری گردد.
استاندار یزد در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: هدف تشکیل تشکل‌های اجتماعی در درون محله‌ها این است که محتوای فرهنگی از طریق بخش سیاست‌گذار تولید و به تشکل‌های اجتماعی منتقل و از سوی آنها نیز در محله‌ها رواج یابد تا جامعه‌ای اخلاق‌مدار شکل گیرد.
مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری بیان کرد.
«علیرضا ساوری» آمار و مباحثی در خصوص قوانین مرتبط با جرایم ارائه کرد و به ترتیب سرقت، ضرب و جرح عمدی، توهین، ضرب و جرح غیرعمدی، نگه‌داری و مالکیت مواد مخدر و صدور چک بلاعوض را بیشترین جرائم کشور نام برد.
ساوری خاطرنشان کرد: در مجموع وضع استان یزد از نظر جرائم در مقایسه با سطح کشور نگران‌کننده نیست اما در جرائمی مانند نگه‌داری و مالکیت مواد مخدر، صدور چک بلامحل وخیانت در امانت نیاز به توجه بیشتر و فرهنگسازی دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا