استاندار یزد چهارشنبه شب 29 دی ماه در آئین تجلیل از کارآفرینان برتر استان با بیان اینکه کارآفرینی محور توسعۀ استان است بر ضرورت تقویت فرهنگ کار در بین نسل جوان تاکید کرد و گفت: داشتن کار باید موجب غرور جوانان شود.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، مراسم تجلیل از کارآفرینان برتر استان در سال 95 با حضور استاندار یزد، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعۀ منابع استانداری، مدیرکل دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری، فرماندار یزد و جمعی از مدیران و مسئولان استان در حوزۀ صنعت و تجارت در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی یزد برگزار شد.
استاندار یزد در این مراسم ضمن تسلیت فقدان حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را دلاورمرد و بزرگ‌مرد تاریخ ایران اسلامی  و مجتهدی آگاه و نواندیش دانست و  بیان کرد: امیدواریم با فقدان این بازوی توانمند و قدرتمند مقام معظم رهبری خللی در خمت به مردم وارد نشود.
«سیدمحمد میرمحمدی» گفت: در رابطه با موضوع کارآفرینی باید به کارهایی که در استان انجام شده بپردازیم زیرا برای کارآفرینی که همان آفرینش کار می باشد به الزاماتی نیاز است.
وی ایده‌ها را یکی از الزامات کارآفرینی برشمرد و ادامه داد: باید این ایده‌ها را پرورش و پردازش کرد و بعد از آن که قابلیت تجاری‌سازی پیدا کرد مورد توجه قرار داد و به سمت سرمایه‌گذاری هدایت نمود.
میرمحمدی با بیان اینکه ایده‌ها نیز باید توجیه اقتصادی داشته باشند، افزود: باید صاحبان ایده و ایده‌پردازان نیز مورد تقدیر و تجلیل قرار گیرند که ایده‌ها را پردازش کرده و به سمت تجاری‌سازی هدایت می‌کنند و پیشنهاد می کنم در جشنواره‌های بعدی شاهد حضور آن‌ها نیز باشیم.
استاندار یزد با اشاره به اینکه شور، عشق و انرژی در وجود جوانان بیشتر دیده می‌شود، بیان کرد: کارآفرینی با ایده‌های ساده شروع می‌شود و کم‌کم رشد پیدا می‌کند که بر اساس ایده‌های شکل گرفته و از سوی جوانان است.
میرمحمدی شروع کارآفرینی را از ایده‌های کوچک و جزئی دانست و ادامه داد: با حمایت سرمایه‌گذاران می‌توان ایده‌های کوچک را به سرمایه‌گذاری و تولیدات بزرگ و ملی تبدیل کرد و زمینه‌ساز اشتغال شد.
وی با تاکید بر اینکه ایده‌پردازی محدود نیست و بسیار گسترده است، تصریح کرد: استان یزد از ایده‌پردازان خوبی برخوردار و نگاه‌ها نیز به این موضوعات تغییر کرده است.
عالی ترین مقام اجرائی استان با بیان اینکه تغییر دیدگاه از عوامل کارآفرینی است، گفت: موارد متعددی داریم که نشان از تغییر نگاه هاست و سرمایه‌گذاری‌هایی که در استان انجام شده است نشان از وسعت دیدگاه‌ها دارد.
میرمحمدی یکی از این تغییرات ایجاد شده را تغییر نگاه به خانه‌های مسکونی و در حال تخریب قدیمی در بافت تاریخی دانست و ادامه داد: این خانه‌ها با بازسازی و مرمت به مکانی برای بازدید گردشگران و جذب  آنها تبدیل شده است.
جایگاه نخست استان در حوزه‌های آی.تی ، آی.سی.تی و دولت الکترونیک
استاندار یزد با اشاره به جایگاه نخست استان در حوزه‌های آی.تی ، آی.سی.تی و دولت الکترونیک افزود: امروز در استان صاحب منطقه ویژه علم و فناوری هستیم و از پنج استان‌ ویژه کشور در این زمینه به شمار می‌رویم که جایگاه رفیع یزد را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به صادرات فناوری استان یزد گفت: در این زمینه رتبه دوم کشور را داریم و در حال حاضر مرکز رشد شتابدهی و دانش‌آموزی و مرکز فناوری آب را در استان دایر کرده ایم، ضمن اینکه در دانشگاه یزد نیز مرکز شتاب‌دهنده نوآوری را در دهه فجر بهره‌برداری خواهیم کرد.
استاندار یزد با بیان اینکه شرایط رشد و توسعه استان فراهم است، بیان کرد: متاسفانه در سطح کشور با بیکاری فارغ‌التحصیلان رو به رو هستیم که باید با تقویت فرهنگ کار نسبت به حل مشکل اشتغال نیز اقدام کنیم زیرا در سطح کارگری بیکاری نداریم اما در سطح فارغ‌التحصیلان به دلیل نوع نگاه پشت میزنشینی دارای بیکاران زیادی هستیم.
وی با تاکید بر اینکه نباید تنها در برخی مشاغل متمرکز شد، افزود: باید جوانان ما با تغییر در نگاهی که دارند، بتوانند به درآمد و نشاط روحی و روانی برسند و از سرخوردگی و افسردگی دور شوند که این مهم نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
میرمحمدی در پایان سخنان خود از جمله اقدامات انجام شده برای اشتغال بیشتر در استان را تشکیل مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در استان برشمرد و خاطرنشان کرد: احصای فرصت‌های سرمایه‌گذاری نیز انجام شده است و باید برای جذب سرمایه‌گذار اقدام کنیم تا بتوانیم برای توسعه اشتغال استان اقدام مؤثری انجام داده باشیم.
گفتنی است در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از کارآفرینان برتر استان در سال جاری تجلیل شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا