محمدمهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد، در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان میبد وضعیت بارندگی امسال را بحرانی تر از سال گذشته دانست و اعلام کرد: در سال جاری با کاهش 82 درصد بارندگی نسبت به دوره مشابه در دراز مدت روبرو بوده ایم.

محمدمهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد، در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان میبد وضعیت بارندگی امسال را بحرانی تر از سال گذشته دانست و اعلام کرد: در سال جاری با کاهش 82 درصد بارندگی نسبت به دوره مشابه در دراز مدت روبرو بوده ایم.

وی ادامه داد: در طول دوره آماری در این مقطع زمانی، متوسط بارندگی استان 31.6 میلیمتر بوده در حالی که از ابتدای مهرماه به 5.7 میلیمتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بیان نمود: متأسفانه شهرستان میبد یکی از شهرستان هایی است که وضعیت میزان بارندگی آن از میزان بارندگی متوسط استان بحرانی تر است.

وی میزان بارندگی شهرستان میبد در دوره دراز مدت را 31.8 میلیمتر اعلام کرد و گفت: میزان بارندگی این شهرستان 2.5 میلیمتر بوده که کمترین میزان بارش را از میان شهرستان های استان به خود اختصاص داده است.

محمدمهدی جوادیان زاده با بیان این مطلب که 169 حلقه چاه در شهرستان میبد وجود دارد گفت: جای خرسندی است که تمامی این چاه ها دارای مجوز و پروانه می باشند و در شهرستان میبد تا به حال چاه غیرمجازی شناسایی نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: حدود30 حلقه چاه در این شهرستان به کنتور هوشمند مجهز شده که 15 حلقه چاه کشاورزی و 15 حلقه چاه صنعت بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گفت: میبد جزء دشت ممنوعه - بحرانی دشت یزد-اردکان می باشد و در این دشت سالیانه به طور متوسط، 43 سانتیمتر سطح آب زیرزمینی افت می کند و از ابتدا تاکنون حدود 17.75 متر سطح آبخوان افت داشته که این آمار 42 ساله می باشد.

وی افزود: علاوه بر افت سطح آب زیرزمینی در این دشت، به دلیل برداشت های بی رویه زمین نشست پیدا کرده و به سمت نابودی می رود و چنانچه بارندگی هم صورت گیرد به صورت سیلاب و روان آب درآمده و این مسئله خطرناکی است.

جوادیان زاده با اشاره به اثرات مثبت خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی در شهرستان های خاتم و ابرکوه عنوان کرد: به دلیل احیا و بازسازی آبخوان در این مدت، چند رشته از قنات هایی که خشک شده بودند در مدت زمان خاموشی چاه ها جاری شده است و چاه هایی که کیفیت آب آنها تغییر یافته، شیرین تر و مطلوبتر شده که نشان دهنده تأثیرگذاری اجرای این طرح بوده است و باید نسبت به اجرای طرح خاموشی زمستانی چاههای کشاورزی شهرستان میبد هم برنامه ریزی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در پایان سخنانش گفت: ما قصد نگران نمودن مردم را نداریم ولی در این شرایط حاد، لازم است این نگرانی را با مردم در میان بگذاریم و مردم نیز با فهم و درایتی که دارند بحران را درک کرده و حمایت و همکاری
می نمایند.

حسین فلاح فرماندار شهرستان میبد در ادامه گفت: مصرف آب را باید مدیریت کنیم و اکنون باید اقدام نمود چرا که فردا دیر است.

وی اظهار داشت: وضعیت سفره های آب زیرزمینی، میزان بارندگی و مصرف آب مشخص می باشد و راهی جز صرفه جویی و مدیریت منابع آب زیرزمینی نیست.

فرماندار میبد با اشاره به اینکه که شهرداری های میبد، بفروئیه و ندوشن به نوعی مصرف آب را مدیریت نموده اند ابراز داشت: زنگ خطر به صدا درآمده و باید برای نسل های آینده چاره اندیشی کرد.

این مقام مسئول در مورد جلسات شورای حفاظت از منابع آب بیان نمود: برگزاری این جلسات می تواند شرایط سخت را با ارائه راهکار و الگو بهبود بخشد.

در ادامه اين جلسه هر كدام از اعضاء به ارائه گزارش اقدامات انجام شده و نقطه نظرات خود پرداختند.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا