حدود ساعت 4 و 45 دقیقه امروز بعدازظهر صدای تیرهای ممتدی در محدوده مرکزی شهر تهران باعث ایجاد رعب و وحشت شد. این صدا از محدوده میدان حر تا میدان انقلاب، تا میدان ولیعصر و حتی میدان آرژانتین شنیده می شد. به سرعت فیلم های این واقعه در شبکه های اجتماعی منتشر شد. این اطلاع رسانی گسترده، مقامات را به سرعت به واکنش واداشت و براساس اطلاعات منتشر شده، پدافند ضدهوایی به سمت شیئی در آسمان شلیک کرده است. با این وجود اما تاکنون اظهارات مقامات حاوی مطالب ضدونقیض بوده است.

اولین واکنش از وزارت کشور

قائم مقام وزیر کشور در همان دقایق اولیه به ایلنا گفت: در حال پیگیری منشا و دلیل صدای تیراندازی‌های دقایقی قبل هستیم. محمد حسین مقیمی درباره شلیک ضد هوایی که دقاقی پیش در حوالی محدوده انقلاب شنیده شد گفت: من هم فقط صدای شلیک تیر را شنیدم و اطلاعی از جریان ندارم و خبری هم به دستم نرسیده است. او وعده داد: در حال پیگیری منشا و دلیل صدا هستیم.

شلیک پدافند به سوی یک فروند پهپاد بود

توضیحات بعدی از طرف فرماندار تهران بود. عیسی فرهادی گفت: شلیک پدافند به سوی یک فروند پهپاد صورت گرفته است. او در گفت و گو با تسنیم با اشاره به شلیک تیر توسط پدافند در مرکز تهران، گفت: شلیک ها به سمت یک پهپاد در آسمان در منطقه پرواز ممنوع تهران صورت گرفته است و جای نگران کننده ای نیست. وی افزود: مشخص نیست که این پهپاد متعلق به کجا بوده است.

کوادکوپتر بود اما منطقه را ترک کرد

سپس خبرگزاری تسنیم جزئیات جدیدی از شلیک به سوی یک کوادکوپتر در تهران منتشر کرد. این خبرگزاری نوشت:‌ عصر امروز یک فروند کوادکوپتر در حال نزدیک‌شدن به منطقه پرواز ممنوع در تهران از منطقه میدان ولیعصر بوده که شناسایی شد. این کواکوپتر، مشخص نیست که متعلق به چه کسی بوده اما به دلیل نزدیک شدن به منطقه پرواز ممنوع، با هوشیاری به موقع قرارگاه پدافند هوایی ارتش، هدف قرار گرفت. این کوادکوپتر، پس آغاز شلیک‌ها به سوی پرنده، تغییر مسیر داده و منطقه را ترک کرده است.

ریزپرنده اطراف بیت بود و منهدم شد

روایت معاون امنیتی- انتظامی فرمانداری تهران اما کاملا متفاوت است. هم در مورد مکان حادثه و هم درباره نتیجه آن.

به گفته او: هلی شات (ریز پرنده ای که در مناطق مرکزی تهران در پرواز بود) توسط پدافند هوایی مورد هدف قرار گرفت و ساقط شد. علی اصغر ناصربخت به ایسنا گفت: پس از رویت این ریزپرنده پدافند هوایی بیت و دانشگاه به سمت این شی شلیک کردند و نهایتا پدافند هوایی دانشگاه این ریزپرنده را ساقط کرد. وی در ادامه افزود: هنوز معلوم نیست این ریزپرنده متعلق به کدام نهاد و سازمان بود که با پیدا کردن لاشه آن تحقیقات آغاز می‌شود. اکنون تحقیقات در حال انجام شدن است.

اقدام سریع توپ های 23 میلی متری ضد هوایی

یک مقام مسئول در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا نیز به صداوسیما گفت: این کوآد کوپتر در منطقه پرواز ممنوع اقدام به پرواز کرده که با اقدام سریع پدافند و توپ های 23 میلی متری ضد هوایی منطقه را ترک کرده است. او افزود: پدافند به سرعت این پرنده را شناسایی می کند و تکلیف آنرا معلوم خواهد کرد که از کجا پرواز کرده و با چه هدفی در منطقه پرواز ممنوع بوده است.

این مقام مسئول در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا ارتش با صراحت اعلام کرد هر شی پرنده ای در یک لحظه مورد شناسایی قرار می گیرد و با شدت با آن برخورد خواهد شد.

تهدید خاصی وجود ندارد

مسئولان همگی تلاش دارند که نگرانی را از مردم دور کنند. معاون عملیات پدافند هوایی ارتش با اشاره به تیراندازی در آسمان تهران گفت: یک فروند هلی شات وارد محدوده پرواز ممنوع شده بود و پدافند هوایی بلافاصله اقدام کرد.

امیر الهامی با یکی از بخش های خبری شبکه خبر در مورد تیراندازی به یک پهپاد در محدوده منطقه پرواز ممنوع در تهران گفت: این تیراندازی موضوع نگران‌کننده ای نیست و به مردم اطمینان خاطر می‌دهم که صدای شنیده شده صدای هوشیاری و آمادگی و امنیت کامل است.

معاون عملیات پدافند هوایی خاتم‌الانبیا افزود: یک فروند هلی‌شات بدون سرنشین وارد منطقه پرواز ممنوع شد که پدافند هوایی طبق معمول وظیفه خود را اجام داد و اقدام لازم انجام شد.

او گفت: بعد از رگبار این پرنده بلافاصله از محدوده دور شد و چون لازم است امنیت مناطق مسکونی لحاظ شود و با توجه به خروج آن پرنده از منطقه پرواز ممنوع همکاران من از ادامه تیراندازی دست کشیدند.

امیرالهامی با بیان اینکه تیراندازی خاتمه پیدا کرده و مورد نگران کننده‌ای وجود ندارد گفت: آنچه رویت کردیم تهدید خاصی به حساب نمی‌آمد و آنچه مردم شنیدند اطمینان‌‌خاطر آنها در این مورد است که فرزندانشان در پدافند هوایی کاملا هوشیار هستند.

منبع:خبرآنلاین

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا