:یزدفردا:تفت سرپرستی تفت فردا "اعتراض مردم کردآباد تفت به از بین رفتن طبیعت و استخراج معادن سنگ تراورتن منطقه چند روزی است در صدر اخبار تفت قرار دارد .

:یزدفردا:تفت سرپرستی تفت فردا "اعتراض  مردم  کردآباد تفت به از بین رفتن طبیعت و استخراج معادن سنگ تراورتن منطقه چند روزی است در صدر اخبار تفت قرار دارد .
به گزارش خبرنگاریزدفردا از تفت :صبح دیروز چند نفر که تعداد آنها به 15 تا 20 نفر می رسید در اعتراض به فعالیت معادن در روستای کرد آباد اعتراض کرده و مانع از فعالیت معدن کارها شدند.


در پی احداث معدن سنگ در روستای کرد اباد تفت مردم این روستا دیروز با تجمع اعتراضی در نزدیکی این معدن اعتراض خود را اعلام کردند.
با اطلاع دادن این امر به نیروی انتظامی شهرستان تفت؛ این نیرو در راستای برقراری آرامش و امنیت اقدامات لازم را انجام داده است

 یکی از معترضین  نوشت:
* روزگاری روستای کرداباد خود تولید کننده عمده دام بود حالا بدلیل خشکسالی و تغییرات اب زیر زمینی که عمده دلیل ان برداشت بی رویه از مراتع  می‌باشد خود یک مصرف کننده شده است و نیازهایشان مانند یک شهر باید از خارج از روستا تامین شود
* قریب به ۱۷ سال است معادن در سطح مراتع کرداباد و عبدالله و حوزه پشتکوه در حال فعالیت می باشد می شود بگویید  جه نیازی از مردم ابادی رفع شده؟....چرا نباید مردم  روستا ازین منابع خدادادی سهم  ببرند؟

روستاییان بر این اعتقادند  جاده کم عرض کرد اباذ  تحمل این مقدار کامیو‌ن حمل سنگ را نداردوا هیچ مرجعی  تاثیر گذاری معادن منطقه بر کاهش ابدهی قنوات بررسی نکرده است و مرجعی که  پاسخگوی تجاوز معادن به حریم روستاها و مزارع کشاورزی باشد وجود ندارد .


یکی دیگر از معترضین بر این بقیده است:فزودنی است قضیه آن گونه که در برخی از کانال ها و گروه های اجتماعی شهرستان گفته شده و به نوعی پیازداغ آن را زیاد کرده اند صحت ندارد.

یکی از کانالهای تفتی با این تحلیل  حرکت معترضین را مغایر با روح قانونمداری دانست :تحلیلی بر وقایع روز گذشته کردآباد
محیط زیست هدف است یا بهانه؟

 وقتی سوال می شود دلیل معترضان به معدن روستای کردآباد شهرستان تفت چه بوده است، می گویند اعتراض ها به دلیل آسیب هایی است که ایجاد معدن به محیط زیست وارد می کند. اما آیا واقعا ماجرا از این قرار است؟ آیا محیط زیست هدف است یا بهانه؟

  از یک سو این گفته درست است که بالأخره ایجاد هر معدنی در هر مکانی اثرات زیست محیطی در بر خواهد داشت اما این که تا چه حد به ضرر منطقه است باید توسط کارشناسان محیط زیست بررسی شود. اگر این گونه باشد که بهره برداری از هر معدنی آسیب زا باشد و باید از فعالیت آن ممانعت شود که اکنون این قدر معادن در سطح کشور فعال نبودند و نیازهای اساسی کشور تأمین نمی شد!

طرف دیگر ماجرا سرمایه گذاری است که تمام مراحل قانونی را گذرانده و مجوزهای لازم را گرفته است و برای بهره برداری از این معدن هزینه های زیادی را متحمل شده است.

سؤالی که مطرح می شود این است که کدام یک غیرقانونی عمل کرده اند؟ آیا فردی که مجوزهای لازم را از مجاری قانونی گرفته است یا افرادی که مانع از اقدام قانونی آن فرد شده اند؟ آیا مسئولان نظر کارشناسان محیط زیست را نگرفته و مجوز داده اند یا کارشناسان محیط زیست هم نظر داده اند؟ آیا افرادی که اعتراض کردند کارشناس محیط زیست بوده اند یا از کارشناس سوال کرده اند؟

این امر زمانی اهمیت دوچندان می یابد که در اطراف معدنی که قرار است جدیداً آغاز به کار کند و مورد اعتراض واقع شده چندین معدن در حال فعالیت هستند. سؤال دیگری که مطرح می شود این است که آیا این معدن جدید التأسیس قرار است ایجاد مشکل کند و بقیه معادنی که در حال فعالیت اند مشکل زا نیستند؟ چرا این افراد به فعالیت معادن دیگر معترض نیستند؟

تأمل بر روی این سؤالات این گونه به ذهن متبادر می کند که دست هایی پشت پرده این ماجر است. اینکه فرد یا افرادی که شاید منفعتی در معدن داشته و یا دنبال منافعی بوده و به آن نرسیده اند با بسیج کردن چند تن از اهالی سعی دارند مانع از فعالیت یک سرمایه گذار برای رسیدن به منافع و اهداف احتمالی خود شوند.

از سوی دیگر برخی از افراد که سعی دارند خود را به عنوان فعال اجتماعی نشان دهند و بیان کنند که آنها خیلی مردمی اند و پیگیر کار مردم، تمایل دارند تا به این دست ماجراها دامن بزنند تا برای خود پایگاه اجتماعی درست کنند.

مسئله دیگر شیوه رفتار نیروی انتظامی و حرف و حدیث هایی در این خصوص است که این امر نیازمند این است که این نهاد محترم برای مردم روشنگری کند ولی آنچه به نظر می رسد این است که بالاخره در یک اقدام غیرقانونی در برای قانون نیروی انتظامی موظف به اجرای قانون است و اتفاق افتادن برخی از اتفاقات طبیعی است.

⬅️ پیشنهاد امید و آگاهی تفت این است که به دور از هیاهو و جنجال آفرینی، کارشناسان محیط زیست درباره فعالیت نه تنها این معدن بلکه سایر معدن های فعال در این منطقه نظر کارشناسی خود را ارائه کنند و بر اساس آن نظر کارشناسی همه اقدام کنند؛ چنانچه لازم است تمامی معادن تعطیل شود  و چنانچه فعالیت این معدن هم مشکلی ندارد؛ این معدن نیز فعالیت خود را آغاز کند.

و یکی از افراد مطلع در پاسخ به مطلب فوق نوست:
امید واگاهی نامی است زیبا اما کدام امید و کدام اگاهی ؟
سوالاتی را مطرح کرده اید که پاسخش را هم بشنوید :

اولا که فرمودید سر مایه گدار  چه سر مایه گداری وبرای چه وکجا
ایا جنابعالی اجازه میدهید  ساختمان روبروی منزلتان سر زن خانه شما باشد ویا قانون حق اشرافیت را گذاشته است
دوست عزیز معدن مورد اعتراض که 4 سال است مورد مناقشه است  درست در جوار جاده روستایی وبا فاصله 500 متری زمینهای کشاورزی و روستا قرار دارد  ای کاش ابتدائا  از محل بازدید میکردید و اینچنین نظرات ............. میدادید
فرمودید اخذ مجوز های لازم  
ایا در دادن مجوز نباید رعایت مسائلی بشود  سازمان محیط زیست فقط اگزوز ماشینهاست  
ودر زمینه اخذ مجوز محیط زیست  و منابع طبیعی هیچکاره اند و نمیتوانند نظر بدهند  ونظرشان را قبول ندارند
فرمودید معادن دیگر  :
تمام این معادن دارای شاکیانی هستند  و واقعا  و کارشناسی شده   باعث خسارت هستند وشکایتهایی هم شده است
فر مودید  کدام غیر قانونی عملکرده اند
شما بهتربودمیگفتید کجاش قانونی عمل کرده اند
خشکیدن چشمه روستای دستجرد ویا قناتهای روستای عبدالله  که بدلیل کار معادن در بالا دست   است  کارشناسی نمیخواهد
فروش اب کشاورزی وجلوگیری از چرخه اب در طبیعت که باعث خشکاندن مزارع و فروش اب به معادن است را شما چگونه توجیح میکنید
فرمودید  افرادی برای پیدا کردن پایگاه اجتماعی  واقعا جای تاسف است که این دیده شما تا پست بینی را بیشتر ندیده است  اگر قبل از لشکر کشی با همین افراد صحبت شده بود  هرگز کار به ایجاد درگیری نمی رسید جای تاسف دارد که یک ..... تازه ............. رسیده بیاید وسخنان .............
ما دنبال پایگاه اجتماعی نیستیم این مردم فامیل و نزدیکان من هستند
چرا امید واگاهی یکبار ننوشت جاده روستای عبدالله 37 سال است ساخته شده و بهسازی نشده
چرا یکبار ننوشتید مردم کرداباد چندین سال است اب ندارند
چرا ننوشتید که مردم از دست معادن به تنگ امده اند
همین قانون معادن  در قسمتی اجرا نمیشود شما توجه کردید

واکنش نیروی انتظامی استان به درگیری های مردمی در کردآباد تفت

سرهنگ مزیدی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد در واکنش به انتشار خبر در مورد حوادث دیروز روستای کردآباد شهرستان تفت  گفت: فعالیت معدن بر اساس حکم داده بوده است و نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضایی مسئولیت حفظ نظم و اجرای حکم دادگاه را داشته است.



محمد رضا شوق الشعرا در این رابطه نوشت:مشکلات فراسوی نیروی انتظامی استان
چرا باید تبعات عملکرد غلط و یا اشتباه مدیران و مسئولان سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی برای نیروی انتظامی باشد؟
آیا در زمان واگذاری معادن  یا دادن امتیازات گوناگون به افراد مختلف هیچ  استعلامی از  نیروی انتظامی صورت می گیرد؟
معادنی چند در منطقه کردآباد  به افرادی غیربومی واگذار  شده تا از شیره معادن، سرمایه ها و سودهای عظیمی را در پیش روی چشم  مردم محروم و گرفتار خشکسالی  منطقه به یغما ببرند،  و  اینگونه  است که تبعیض و نابرابری و غارت  معادن و فقیرتر  شدن  روستاییان باعث رو در رو قرار  گرفتن  روستاییان  با  صاحبان و مالکان  معادن می گردد و بخاطر شکایت معدن داران پای  نیروی  انتظامی بعنوان ضابط  قضایی  به  قضیه  باز  می شود و نیروی  انتظامی می ماند و قانون و عدالت و  مردم، و  چه می تواند جز اطاعت قانون در این هنگامه انجام دهد؟ نیروی انتظامی اعلام کرده در قضیه اعتراض مردم روستای کردآباد به فعالیت  معدن کاران، هیچ ضرب وشتمی در کار نبوده و صورت نگرفته، و ماموران نیروی انتظامی، طبق دستور و براساس شکایت صورت گرفته، و بعنوان  ضابط قضایی وارد قضیه شده است؛ و  اما آیا قضیه اعتراض و مشکلات روستاییان همه چیز از دست داده ، با چند بازداشت  حل خواهد شد!؟
اگر معادنی که  دارد به تاراج  برده می شود به شرکت های تعاونی که  اعضایش اهالی روستا  بودند  واگذار  شده  بود، اینگونه  بی عدالتی و تبعیض و فاصله  طبقاتی  رشد نمی کرد و اینچنین  مردم  وفادار  به نظام، رو به اعتراض  نمی آوردند.
وقتی مردمی که دیگر  چیزی برای از دست دادن ندارند در روبروی سرمایه داران و معدن داران بایستند،  آنوقت مرحله سخت آزمون  نیروی  انتظامی فرا می رسد، و پس  چه بهتر که مسؤلان  سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، قبل از رسیدن  آن روز که  در هر بخش و منطقه ای  از یزد و حتی کشور  ممکن است این اتفاق رخ دهد، یک فکر اساسی کنند!
براستی استخراج  معادن سنگ  روستای کردآباد برای مردم و روستای کردآباد چه به ارمغان  آورده است!؟
دیده بانی اخبار مهم روز و استان یزد,هم اینچنین روایت کرد:
در روستای کردآباد شهرستان تفت چه خبر است؟
اخبار متناقض شبکه های اجتماعی از تجمع اعتراضی امروز مردم کردآباد
صبح امرور چند نفر از مردم  در اعتراض به فعالیت معادن در روستای کرد آباد اعتراض کرده و مانع از فعالیت معدن کارها شدند.
با اطلاع دادن این امر به نیروی انتظامی شهرستان تفت؛ این نیروها در محل حضور پیدا کردند.
برخی گروه های خبری از زدوخورد بین مردم و ماموران و بازداشت عده ای خبر داده اند و برخی دیگر گفته اند زد و خورد کذب بوده است.
همچنین در شبکه های اجتماعی فیلمی دست به دست می شود که پیرزن روستایی ماجرا ضرب و شتم توسط یک سرباز را روایت میکند

لازم به ذکر است :امروز هم تجمع برقرار بوده وتازه کردابادی ها ی ساکن در شهرهای دیگر نیز فراخوان شده اند .

گفتنی است :تا کنون فرماندار بخشدار و دیگر مقامات سیاسی این شهرستان سکوت کرده و ادارات صنایع و منابع طبیعی و محیط زیست نیز در این رابطه اظهار نظری نکرده اند .

اخبار تکمیلی در تفت فردا منتشر خواهد شد/آماده انعکاس و واکنش افراد مرتبط با موضوع و همچنین دارات نامبرده شده از آنها در گزارش نیز هستیم .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا