نماینده ولی فقیه در استان یزد گفت: کانال بین دریای خزر و خلیج فارس راهکار رفع مشکل آب نیمی از مساحت کشور است که به دلیل هزینه و سختی بالا کسی زیر بار آن نمی‌رود.
 آیت الله محمدرضا ناصری در دیدار مدیران شرکت آب و فاضلاب استان یزد با وی، با بیان اینکه مشکل آب استان یزد نیاز به یک برنامه ریزی اساسی دارد، اظهار داشت: مهمترین اقدام در زمینه رفع مشکل آب استان یزد، مدیریت و بهره وری مصرف آب موجود است.
وی افزود: در این حوزه وظیفه داریم که فرهنگ سازی لازم را از طریق ارائه توصیه و آموزش مرتبط با مصرف آب به مردم به طور مداوم داشته باشیم تا هم کشاورزان ما یاد بگیرند چطور از منابع آبی بهترین استفاده را ببرند و هم صنایع و خانواده ها هم بهتر بتوانند از آب بهره وری داشته باشند تا مشکلات بعدی کمتر شود.
امام جمعه یزد با بیان اینکه این موضوع مستلزم آموزش‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی است که باید توسط ادارات مرتبط به آن فکر شود و راهنمایی‌های لازم به مردم ارائه گردد.

آیت الله ناصری با بیان اینکه به جهاد کشاورزی تاکید صورت گرفته که مدیریت مصرف آب و حتی ذخیره‌سازی آب‌های باران را باید کشاورزان آموزش داد، گفت: بهترین کاری که در این زمینه می توان انجام داد، ارائه یک سری دوره های آموزشی عمومی در جامعه است.
نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به اینکه دین اسلام هم تاکید ویژه‌ای به بحث مدیریت مصرف آب و پرهیز از هدر رفت به ویژه در مصرف آب دارد، گفت: باید از روایت‌ها و مبانی دینی و روایی که در این زمینه داریم استفاده کرده و مردم را نسبت به این موضوع بیش از پیش حساس کنیم.
وی با اشاره به اینکه تعطیلی کشاورزی در استان یزد راهکار رفع مشکل نیست، گفت: اینکه کشاورزی تعطیل شود و فضای سبز و درخت نداشته باشیم بدتر است و به دلیل عدم جذب ابرها، همین میزان باران هم از بین می‌رود.
امام جمعه یزد خاطرنشان کرد: راهکار دوم برای رفع مشکل آب استان یزد که در کنار مدیریت مصرف باید به آن توجه ویژه‌ای صورت گیرد و همزمان انجام شود، بحث تامین منابع پایدار جدید آبی برای استان یزد است.
آیت الله ناصری ادامه داد: باید یک فکر اساسی در این زمینه صورت گیرد چرا که منطقه جنوب شرق کشور مشکل آب را دارند و باید طرح کاملی در این زمینه اجرا شود تا همه استان‌های دارای مشکل از آن بهره گیرند.
نماینده ولی فقیه در استان یزد افزود: طرح سنگینی در این زمینه وجود دارد که حلال مشکلات تمام این مناطق است و بحث آب و کم آبی را کاملا مرتفع می‌کند ولی به دلیل سختی و هزینه‌ای بالایی که دارد، کسی زیر بار آن نمی‌رود.
وی با اشاره به اینکه این طرح را کشورهای پیشرفته جهان از جمله روسیه و آمریکا هم انجام دادند، گفت: در این طرح یک کانال یا رودخانه از خزر به بندرعباس باید زده شود تا آب به نقاط مختلف کشور برسد.
امام جمعه یزد در ارتباط با سختی‌های این طرح گفت: عبور از کوه‌ها و همچنین تفاوت ارتفاعی که بین خزر و خلیج فارس وجود دارد دو موضوعی است که جزو سختی‌های این طرح به حساب می‌آید و هزینه بالایی هم دارد ولی وقتی این مشکلات و هزینه‌ها را با اثرات آن مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که ارزش بسیار زیادی در اجرای آن وجود دارد.
آیت الله ناصری عنوان کرد: اگر نظیر این طرح را در دنیا نداشتیم می‌توانستیم قبول کنیم که امکان‌پذیر نیست ولی الان در کشورهای مختلف جهان این کار انجام شده و حتی روسیه در کانالی که ایجاد کرده کشتی‌رانی هم می‌کند.
نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: در صورتی که این طرح اجرا شود، مشکل آب نیمی از مساحت کشور مرتفع می‌شود و اشتغال بسیاری هم برای مردم ایجاد می‌شود.
وی تصریح کرد: مطالعاتی برای این طرح انجام شده و در این مطالعات سه مسیر برای عبور کانال در نظر گرفته شده که مسیر یزد 1400 کیلومتر طول دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا