پایگاه خبری یزدفردا"10 خوراکی برای تقویت هوش/بهتر است از غذاهایی که ارزش غذایی ندارند بپرهیزید، غذاهایی که فقط سبب چاقی شما می‌شوند، نه تنها حافظه شما را تقویت نمی‌کنند بلکه کلسترول خونتان را نیز بالا می‌برند.

 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، 10 غذا برای تقویت هوش عبارتند از:
 
اسفناج
اسفناج به دلیل بافت های گیاهی که دارد از بسیاری از بیماری ها در خانم های پیشگیری می کند. تحقیقات نشان می دهد خانم هایی که از اسفناج و سبزی های سبز دیگری استفاده می کنند، پیر شدن سلول هایشان را به تاخیر می اندازند. اسفناج به دلیل آنزیم هایی که در برگ های آن وجود دارد، سیناپس بین سلول های را تسهیل می بخشد. و هوش را تقویت می کند. اسفناج دارای ماده ی دارویی به نام فولیک اسید است که در جهت تقویت حافظه موثر می باشد. و هم چنین برای افرادی که دارای عارضه ی قلبی هستند نیز بسیار مفید می باشد. اسفناج حاوی مواد آنتی اکسیدان نیز می باشد.
 
قهوه
قهوه دارای موادی مانند: آنتی اکسیدانها، آمینو اسید، ویتامین و مینرال است. بخصوص اگر دانه های قهوه را دم کنید و بخورید در جهت تقویت حافظه بسیار مفید می باشد. قهوه به دلیل کافئینی که دارد در جهت تقویت حافظه مفید است. قهوه ی هم چنین بر ضد آلزایمر میباشد و با مصرف مداوم قهوه دچار آلزایمر نخواهید شد.
 
غلات
غلاتی مانند سویا، لوبیا، نخود فرنگی، عدس سبزیجات دارای روغن بسیار مفیدی هستند که در جهت تقویت حافظه لازم می باشد.
 
میوه و سبزیجات
میوه و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان های بسیار مفیدی هستند. میوه و سبزیجات بسیار برای تقویت حافظه مفیدند.
 
تخم مرغ
تخم مرغ ماده ی بسیار مفیدی در جهت تقویت حافظه می باشد بخصوص این که مادران باردار به هنگام بارداری و در هنگامی که جنینی را در رحم دارند،تخم مرغ مصرف کنند در هوش فرزندشان بسیار موثر است.
 
ماست
آیا می دانید یک پیاله ماست دارای امگا ۳ و دی اچ ای می باشد.امگا ۳ و دی اچ ای مواد بسیار مفیدی در جهت تقویت حافظه می باشند. اگر فرزندتان در زمان رشدش هر روز ماست مصرف کند، تاثیر بسیاری را بر روی رشد او می گذارد.
 
انبه
این میوه ماده ی دیگری است که در تقویت حافظه بسیار مفید می باشد.با این که میوه چرب است و دارای بافتهای چربی می باشد اما باعث می شود که گردش خون تسریع یابد. هنگامی که گردش خون سریعتر شود باعث می شود خون بیشتری به مغز برسد و همچنین این میوه در حافظه نیز موثر است.
 
سیب زمینی
محققان استرالیایی به تازگی دریافته اند که موادی مانند کربوهیدرات های،که به وفور در سیب زمنی یافت می شوند باعث تقویت حافظه می شوند.
 
ماهی
ماهی نیز یکی دیگر از مواد غذایی است که باعث تقویت و رشد سریع تر سلول های مغز می شود. در نتیجه باعث تقویت حافظه می شود. ماهی برای عارضه ی قلبی نیز مفید است.
 
شکلات
شکلات نیز یکی دیگر از موادی است که باعث تقویت حافظه می شود، البته بهتر است شکلات هایی را مصرف کنید که یا تلخ هستند و یا شکلات هایی را که حاوی شیر باشند

 

(تصاویر) چگونه یک ویروس در ۶ روز شما را می‌کشد؟/این روزها ویروس ابولا برای بسیاری از مردم نشانه بیماری خطرناک است درحالی که هنوز خیلی ها نمی دانند این ویروس چگونه عمل می کند و چگونه قادر به کشتن انسان ها است!

ویروس ابولا، قبل از اینکه از نابودی آبشاری سیستم ایمنی بدن، عروق خونی و اندام های حیاتی را آغاز کند، می تواند برای بیش از یک هفته در بدن پنهان بماند.

شروع

ذرات ویروس ابولا خون فرد آلوده و سایر مایعات بدن وی را اشغال می کند، این مایعات آلوده می توانند از طریق چشم ها، غشاهای مخاطی، خراشیدگی های روی پوست و یا از یک سوزن تزریق زیر جلدی وارد بدن شخص دیگری شود. اجساد افرادی که از این بیماری فوت کرده اند، بسیار خطرناک هستند. در روستاهای کوچک در غرب آفریقا، ارائه مراقبت شخصی نزدیک به بیمار یا اعضای خانواده فرد فوت شده به راحتی می تواند این بیماری را گسترش دهد.

دوره نهفتگی

دوره نهفتگی ۲ تا ۲۱ روز طول می کشد، اما اغلب بین ۴ تا ۱۰ روز، علائم به طور ناگهانی ظاهر می شوند.

 

استراتژی تهاجم سلول

۱. ویروس به سطح سلول می چسبد، در آن وارد شده و توسط غشای سلولی احاطه می شود.

۲. پروتئین هایی که جهش سلول را پوشش می دهند غشا را باز کرده و اجازه می دهند RNA ویروس وارد سلول شود و شروع به همانندسازی کند.

۳. نحوه خروج از سلول به طور کامل درک و شناخته نشده است، اما به نظر می رسد که ذرات ویروس در سطح سلول جمع شده و بیرون می آیند و ممکن است با یک پاکت میزبان خارج شوند.

 

علائم اولیه

معمولاً، کمی بیش از یک هفته پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ابولا، علائم در افراد مبتلا ظاهر می شوند: تب، لرز، درد عضلانی، گلودرد، ضعف و ناراحتی عمومی. در مراحل اولیه، ابولا می تواند شبیه به مالاریا، تب حصبه و یا عفونت های باکتریایی تنفسی باشد.

 

مرحله حمله

ویروس به سلول های ایمنی در جریان خون حمله می کند، و عفونت را به کبد، طحال و گره های لنفاوی انتقال می دهد. ابولا از انتشار اینترفرون، یک پروتئین ساخته شده توسط سلول های ایمنی برای مبارزه با ویروس، جلوگیری می کند.

سلول های ایمنی آلوده از طریق جریان خون یا مجراهای لنفی به دیگر بافت ها و اندام ها، به خارج از طحال و گره های لنفاوی، انتقال می یابند.

 

مشکل در جریان خون

پروتئین های منتشر شده توسط سلول های ایمنی، التهاب گسترده ای را ایجاد می کنند. این التهاب می تواند به پوشش بافت رگ های خونی آسیب رسانده و باعث نشت آنها شود.

هنگامی که سلول های ایمنی شناخته شده به عنوان ماکروفاژها توسط ابولا مورد حمله قرار می گیرند، پروتئین ها را آزاد می کنند که این موضوع باعث انعقاد در جریان خون و انسداد جریان خون در بافت هایی از جمله کبد، مغز و کلیه ها می شود. هنگامی که سلول های قرمز خون درون عروق کوچکی که از لخته پر شده اند حرکت می کنند، از هم گسسته شده و طحال از رگ های خونی شکسته شده، پوشیده می شود.

هنگامی که سلول ها در کبد از بین می روند، خون توانایی طبیعی خود را برای لخته شدن از دست می دهد و هر گونه خونریزی داخلی یا خارجی را تشدید می کند.

 

علائم پیشرفته

پس از پنج روز یا بیشتر، بیماران اغلب علائم مشخصه یک عفونت ابولا را آشکار می کنند:

*بثورات برآمده قرمز رنگ روی صورت، گردن، تنه و بازوها. پوست احتمالاً پوسته پوسته می شود.

*تهوع، استفراغ و اسهال شدید

*درد قفسه سینه، تنگی نفس، سردرد، گیجی، چشمان خونی، سکسکه و یا تشنج

*کبودی خود به خود، خونریزی پوستی

*خونریزی از چشم ها، گوش ها، بینی، دهان، غشاء موکوس و رکتوم

*سقط جنین

 

اختلالات چند سیستمی

• ابولا یا توسط سلول های آلوده به ویروس یا با پاسخ التهابی شدید بدن، به بسیاری از بافت ها آسیب می رساند.

• اختلال غدد آدرنال، منجر به فشار خون پایین خطرناک و کاهش توانایی تولید هورمون های استروئیدی می شود.

• به بافت های همبند بدن، که نقش سلول های پوشاننده برای حفره ها و سطوح بدن را دارند، حمله می شود.

• نارسایی کبد و کلیه رخ می دهد.

• پانکراس آلوده می تواند منجر به درد شدید شکم شود.

• آسیب روده باعث اسهال و کاهش آب بدن می شود.

مایع در مغز تجمع می یابد. تشنج باعث گسترش خون عفونی و سایر مایعات بدن بیمار می شود.

 

مرگ

افرادی که از این بیماری می میرند معمولاً علایم شدیدی را در اوایل بروز می دهند و  با مبتلا شدن به کاهش شدید فشار خون، نارسایی چند ارگانی و شوک عفونت شدید، بین روز ششم و شانزدهم می میرند. میزان مرگ و میر می تواند تا ۹۰ درصد باشد. به نظر می رسد بسیاری از نجات یافتگان، سلول های قرمزی در خون خود دارند که قادر به انتشار پروتئین هایی جهت ترمیم رگ های خونی آسیب دیده هستند.منبع"مهر

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا